....och resan gick till Kalmar län - Del 2 (Kalmar) [Bilder]

Startat av Ulf Rådeström, 06 september 2008, 21:02:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Resan gick vidare till Emmaboda, där det konstaterades att intet var nytt på Dackefronten. Däremot tycks Jönköpings län ligga överallt nuförtiden...



Ville man se något nytt var det gasen i botten till Nybro istället...och därefter till Kalmar igen.



Vill man veta något är det bara o kliva in i Kunskapsbussen som Swebus har i Kalmar.

Patrik


Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 september 2008, 21:51:13 PM
Nybro ReseCentrum, det duger ju inte med Busstn numera, Resecentrum låter ju finare

Ja, dock tänkte jag att RC i gigantiska tecken inte ser så smickrande ut och jag tror inte att en förkortning för resecentrum är "rätt väg att gå".

Bussmicke

RC är för mig något helt annat...

RullContainer man lastar varor till butik i..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Staffan Sävenfjord

RC för oss järnvägare är ett lok. Men det skall skrivas Rc. Och så bör man även förkorta Resecentrum om det nu nödvändigtvis skall förkortas. Det heter ju - guskelov - inte ReseCentrum. Och visst skulle det i detta fall räcka med att skylta Nybro. För lokalbussar räcker det med att skylta Resecentrum.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Om man nu vill ha Resecentrum med i texten, vad är det för fel att sätta det på två rader?? Nybro på första, och Resecentrum på andra? Såå oläsligt borde det inte behöva bli.

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 september 2008, 09:16:31 AM
Om man nu vill ha Resecentrum med i texten, vad är det för fel att sätta det på två rader?? Nybro på första, och Resecentrum på andra? Såå oläsligt borde det inte behöva bli.

   Nej, det blir inte så speciellt liten text, vi har det på flera destinationer på våra bussar i Uppsala.

   Trevliga bilder som vanligt, hoppas du har mycket mer att bjuda på från din resa.

   //Niclas

Fredde

CitatOm man nu vill ha Resecentrum med i texten, vad är det för fel att sätta det på två rader?? Nybro på första, och Resecentrum på andra? Såå oläsligt borde det inte behöva bli.

Man har ju texten på linje 404, till Färjestaden, på två rader. Så precis som du säger, borde ju även fungera här om man nu måste ha Resecentrum med.

Tackar för trevliga bilder förresten.



Buss-Anders


Håller med om att RC blir lite pretantiöst på en sådan liten ort som Nybro.

På en del bussar linje 404 till Färjestaden står det Färjestaden Busstation.
Då undrar jag vad som krävs för att det ska vara en busstation och få heta just busstation.
Där fanns en levande järnvägsstation fram till järnvägen lades ner 1961.
Men det går inte att köpa biljetter där, lämna gods eller ställa frågor, så frågan är varför den ska denna hållplats där visserligen flera olika linjer möts ändå ska heta busstation.
Nog måste väl en station ha bemanning under i alla fall en del av dygnet för att få kalla/ heta det...eller.....

Mvh

Buss-Anders

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Yujin Zhang

CitatDå undrar jag vad som krävs för att det ska vara en busstation och få heta just busstation.

Busstation a la Norrland:  8)




Skämt åsido. Jag måste snarare säga att Norrbottens busstationer är nog det närmaste man kan komma till en äkta busstation där man har godshantering, biljettexpedition, väntsal, förvaringsboxar, toalett osv.
Ingenting fel med Västerbottens heller för den delen, men så snart vi kommer till Sundsvall och längre söderut så ändras definitionen av busstation från en väntsal med biljettexpedition till enkla busskurer. (Med undantag för de flesta järnvägsstationer där stationshuset fungerar som väntsal även för busstationen) Detta beror nog främst på att busstationer inte längre är ortens/byns "hjärta" där allt händer (och där byns enda matbutik kanske ligger) och detta beror troligen i sin tur av ortens folkmängd.

Ersa

En öppen väntsal, eller åtminstonde en slags byggnad torde vara ett krav på att platsen är en busstation. Rimbo skulle jag inte vilja kalla för station, utan ett fult torg med sju hållplatser. Inte heller Hörnefors på bilderna ovan kan jag se som en busstation.

Jämför med tågen. Längs Inlandsbanan heter ju många av de gamla stationerna numera "hållplatser" sedan stationshuset sålts och blivit privatbostad. T.ex Häggenås.