Göteborgs Spårvägar

Startat av Stefan P, 06 september 2008, 14:26:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag vet att SL bildas av att slog samman ett antal bussbolag. Har något liknade gjorts i Göteborg med omnjed att spårvägen köpt eller övertagit andra bussbolag?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 06 september 2008, 14:26:36 PM
Hej

Jag vet att SL bildas av att slog samman ett antal bussbolag. Har något liknade gjorts i Göteborg med omnjed att spårvägen köpt eller övertagit andra bussbolag?

mvh Stefan P

Här finns en historik om Göteborgs Spårvägar
http://www.sparvagen.goteborg.se/Default.aspx?oID=1715&tID=1&kID=RCNFYJJZBSTM[JZ
Av den framgår att företaget bildades redan 1879 och att den första busslinjen startades 1923. Så GS har alltså haft en helt annan utveckling än SL. Den är väl mer jämförbar med utvecklingen hos Stockholms Spårvägar, förutom att detta gick upp i SL år 1967.  Det är väl troligt att GS övertagit några bussbolag under årens lopp men jag kan inte på rak arm erinra mig något. Kålleredsbussarna möjligen då men där var det ju inte frågan om ett regelrätt övertagande utan man tog över deras trafik och flertalet bussar efter konkursen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

olasand

Är inte säker men har för mig att det var ett annat företag som körde trådbussarna. Vet inte heller om spårvägen faktiskt tog över bolaget i så fall eller om det bara lades ner... Någon som har koll?

Staffan Sävenfjord

Citat från: olasand skrivet 06 september 2008, 15:55:43 PM
Är inte säker men har för mig att det var ett annat företag som körde trådbussarna. Vet inte heller om spårvägen faktiskt tog över bolaget i så fall eller om det bara lades ner... Någon som har koll?

Det finns i alla fall inget i Leif Stolts utmärkta arbete i tre delar "Trådbussen i Sverige" om att skulle ha varit någon annan än GS som körde trådbussarna. Tvärtom skriver han tydligt att det var Göteborgs Spårvägar som startade den första kommunala trådbusstrafiken i Sverige. Eventuellt var KF-ägda Stockholm-Kvarnholmen före medan Stockholms Spårvägar kom efter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M

Citat från: olasand skrivet 06 september 2008, 15:55:43 PM
Är inte säker men har för mig att det var ett annat företag som körde trådbussarna. Vet inte heller om spårvägen faktiskt tog över bolaget i så fall eller om det bara lades ner... Någon som har koll?
Därimot före trådbussarna så var det ett privat företag som hade trafik på Masthugget. Kommer bara inte ihåg namnet.
/M


virtual1

Citat från: Stefan P skrivet 06 september 2008, 14:26:36 PM
Hej

Jag vet att SL bildas av att slog samman ett antal bussbolag. mvh Stefan P


Men hallå =) - SL var en direkt namnändring av SS (Stockholms Spårvägar) 1967 - då man samtidigt tog över ansvaret för Pendeltågen, inte någon sammanslagning av bussbolag! 

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 07 september 2008, 10:52:32 AM

Men hallå =) - SL var en direkt namnändring av SS (Stockholms Spårvägar) 1967 - då man samtidigt tog över ansvaret för Pendeltågen, inte någon sammanslagning av bussbolag! 

Storstockholms Lokaltrafik bildades i januari 1967 genom en namnändring av Stockholms Spårvägar. Men det innebar också ett utökat ansvar: SL skulle svara för all kollektivtrafik i hela Stockholms län, även den på spår. Pendeltågen och Roslagsbanan kördes fortfarande av SJ. De blå pendeltågen littera X1 började för övrigt köras den 12 maj 1968.
Sedan köpte alltså SL upp de bussbolag som körde i länet, t ex Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö och Busstrafiken Stockholm-Södertörn. De övertog också en hel del busstrafik som SJ körde.
Wikipedia har en i mitt tycke bra beskrivning av detta http://sv.wikipedia.org/wiki/AB_Storstockholms_Lokaltrafik
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Stefan P skrivet 06 september 2008, 14:26:36 PM
Hej

Jag vet att SL bildas av att slog samman ett antal bussbolag. Har något liknade gjorts i Göteborg med omnjed att spårvägen köpt eller övertagit andra bussbolag?

mvh Stefan P

Göteborgs kommun tog över några andra kommuner 1967-68. Jan 1968 övertog då dåv GS det företag som heter Göteborgs Trafik AB,men som det på bussarna stod Linjebuss,Hisingslinjerna på. Alltså dotterbolaget till dåv LB. Garaget på hisingen vet jag inte om det togs över. Ersättaren för LB Hisingsgarage var GS Kvillegarage (troligen inte övertagit av GSAB,detta hyr platser av kommunen) och LB garage i Partille. GS harde en tid buss placerad på Hönö.
Göteborgs kommun var delägare i Järnvägs AB Göteborg-Särö som ombildades till bussbolaget Trafik AB Göteborg-Särö och dess busstrafik övertogs av det av Göteborgs kommun helägda Långedragskoncernen. Detta för att det fanns minoritetsägare i det förra bolaget. Trafiken övertogs senare av Linjebuss.
Jag förutsätter att frågan handlade om Göteborg och inte om SL.

Hagri

Citat från: S Svensson skrivet 07 september 2008, 12:08:05 PM
Göteborgs kommun var delägare i Järnvägs AB Göteborg-Särö som ombildades till bussbolaget Trafik AB Göteborg-Särö och dess busstrafik övertogs av det av Göteborgs kommun helägda Långedragskoncernen. Detta för att det fanns minoritetsägare i det förra bolaget. Trafiken övertogs senare av Linjebuss.
Jag har inget minne av att Linje buss tog över linjerna. Har du någon tidpunkt? Var det i samband med någon upphandling?
Användes inte GSJ:s gamla lokstallar / bussuppställningsplats vid Slottsskogsvallen av GS för bussar?

Knallhatt

Citat
När Blå Express kom på 1990-talet delades linjen mellan Linjebuss och Säröbussarna.
Linjebuss hade då depå i Partille och i Mölndal (Bifrost).

I upphandlingen 1993 vann Linjebuss halva Frölundatrafiken. Något år innan hade Linjebuss köpt Säröbussarna. Säröbussarna trafikerade dåvarande linje 82 och 84 från Linnéplatsen och söderut mot Särö.

Bussar för trafiken i Frölunda var bland annat stationerade på Säröbussarnas garage vid Slottskogen, det som hade varit motorvagnslokstall åt järnvägen GSJ.

När nästa upphandling kom av Frölundatrafiken, med trafikstart 2000, förlorade Linjebuss all trafik i Mölndal och Frölunda till GS och depåerna i Mölndal och vid Slottskogen lades ner. 

Jonas Gustafsson

Citat från: Knallhatt skrivet 08 september 2008, 03:08:23 AM
Citat
När Blå Express kom på 1990-talet delades linjen mellan Linjebuss och Säröbussarna.
Linjebuss hade då depå i Partille och i Mölndal (Bifrost).

I upphandlingen 1993 vann Linjebuss halva Frölundatrafiken. Något år innan hade Linjebuss köpt Säröbussarna. Säröbussarna trafikerade dåvarande linje 82 och 84 från Linnéplatsen och söderut mot Särö.

Bussar för trafiken i Frölunda var bland annat stationerade på Säröbussarnas garage vid Slottskogen, det som hade varit motorvagnslokstall åt järnvägen GSJ.

När nästa upphandling kom av Frölundatrafiken, med trafikstart 2000, förlorade Linjebuss all trafik i Mölndal och Frölunda till GS och depåerna i Mölndal och vid Slottskogen lades ner. 


Garaget vid Slottskogen lades ner först - även Frölundatrafiken sattes ut från Mölndal sista året Linjebuss hade den. För tydlighetens skull har GS aldrig haft bussar uppställda på garaget Slottskogen.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Björn Forslund

Citat från: M skrivet 07 september 2008, 08:31:19 AM
Därimot före trådbussarna så var det ett privat företag som hade trafik på Masthugget. Kommer bara inte ihåg namnet.
/M


Det var Oscar Johansson "Buss-Johansson" som startade trafiken till Masthugget. Göteborgs Spårvägar trodde inte att det skulle gå att köra buss i de branta backarna, och lät Johansson få tillståndet, vilket de senare fick ångra då det visade sig gå utmärkt och linjen blev mycket populär och lönsam. Johansson blev också populär, många ville att han skulle starta busstrafik just där de bodde, och det inte fanns spårvagn på nära håll. Nu vaknade dock GS och startade själva busstrafik på de sträckor Johansson ville ha tillstånd för, just för att förekomma honom. GS var nämligen remissinstans när det gällde trafiktillstånd i Göteborg. . GS startade även en konkurrerande busslinje till Masthugget, och till sist fann Johansson det bäst att sälja till GS. Senare kom GS att konvertera just Masthuggslinjen till trådbuss, då man tänkte att om det funkar bra i dessa backar så är trådbuss något att satsa på. Så blev det inte, utan GS kom bara att operera två linjer.

S Svensson

Också för tydlighets skull. De GS bussar som stod vid fd GSJ rälsbussgarage,hyrdes av Säröbussarna från GS.