Motorvägar på Riksvägarnas tid?

Startat av Bengt Jönsson, 05 juli 2007, 12:45:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Jörgen G skrivet 13 juli 2007, 13:51:46 PM
Hmmm - alltså...

Jag har dålig koll på kronologin men invigdes inte motorvägen förbi Nyköpng innan Riksettan blev E4?

Undrar
???/Jörgen G


Verkar mycket rimligt!  I mitt "standardverk" dvs M:s bilatlas från 1962 så är E4 markerad som motorväg förbi Nyköping.  Vägen där har ju dessutom en ovanligt snäv avfart mot Skavsta och det dröjde länge innan dess "tyska trumpeter" byggda för vänstertrafik byggdes om häromåret.

Ävenså motorägen norrut från Norrköping efter rodellen efter undergången under järnvägen är nog rätt så gammal.  Har för mig att jag på TV sett en "journalfilm" från invigningen av den där man förutom vänstertrafiken även kunde skymta en vägskylt med en "etta" och ett avstånd till Stockholm. 

Här kan man även idag med nöje ta av vid Åby och köra gamla vägen längs med Bråviken innan det blir en knixig sväng udner järnvägen i en smal passage och sedan några branta backar upp till ett ställe med parkeing, minigolf(?) och fika där man kan beskåda utsikten.  :)

/Bengt   

Carl W

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2007, 17:03:21 PM
I ganska många år var det inte motorväg ända ut till Arlanda utan den tog slut där Arlandavägen lämnade Uppsalavägen (E4). I inledningen till filmen "Gräsänklingar" kan man se att flygbussen (en van Hool H20) blir livsfarligt omkörd på den vägen. Den filmen är från 1982.



Mitt minne sträcker sig till den tiden när motorvägen mot Uppsala slutade vid nuvarande Arlandastad, och E4:an fortsatte mot Märsta. Om motorvägen mot Arlanda övergick i motortrafikled redan här eller någon kilometer längre fram, kommer jag dock inte ihåg.