Busschaufför körde i 60 utanför skola, Kan ni gissa vem som stod där?!.

Startat av Johan Hansson, 04 september 2008, 19:15:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

föraren som som det står om i reportaget har börjat köra igen.
Har åkt med honom och kan säga att han körde mycket lugnt och försiktigt.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ulf Rådeström

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 17 november 2008, 17:31:08 PM
Svårast är ju sträckor där man kört i åratal ja närmare 30 år och så sänker det plötsligt från 50 till 30 och det är svårt.
Kommit på mig själv att köra både 50-55-60 där. :-X
Då satt lappen löst verkligen, men har haft tur.
Vägen är nästan detsamma men en tillfälligt anordnad reservväg med av- och påfart för ett vägbygge är anledningen.
Blivit lite bättre på det sista tiden men det händer fortfarande att jag kör för fort där när jag drar förbi.Om några veckor är vägarbetet avslutat tack och lov.

Utanför min skola kommer lokala polisen 1-2 gånger per år och skaffar staten inkomster.
Till och med sett f.d elever bli av med kortet där.

Oj vad staten skulle kunna tjäna pengar om de verkligen ville i den svenska trafiken.

Mvh
Buss-Anders


Jo, absolut...men oavsett om man kört där förbi i 30 år så måste man ju öppna ögonen i trafiken ändå...så det är knappast någon ursäkt.

Jonas

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 november 2008, 22:16:39 PM
Jo, absolut...men oavsett om man kört där förbi i 30 år så måste man ju öppna ögonen i trafiken ändå...så det är knappast någon ursäkt.

Det är skillnad på URSÄKT och FÖRKLARING  ;)

I det nämda fallet är det ingen URSÄKT att det varit 50 där tidigare, men det kan vara en FÖRKLARING till att man missat 30-skylten  ;)

JDS

Citat från: Z skrivet 22 november 2008, 21:52:22 PM
Det är skillnad på URSÄKT och FÖRKLARING  ;)

I det nämda fallet är det ingen URSÄKT att det varit 50 där tidigare, men det kan vara en FÖRKLARING till att man missat 30-skylten  ;)

Det beror väl på vad man menar med ursäkt. (Notera det som ser ut som ett språkligt släktskap med "orsak".) I vägtrafikvärlden tycks den förhärskande inställningen vara att allt som är straffbart är oursäktligt, och att allt som är oursäktligt är straffbart. Ett klockrent cirkelresonemang, som antagligen inte på något sätt leder till färre olyckor.

På järnvägen får varje tåg en skriftlig order om en hastighetstavla har satts upp, tagits ned eller flyttats eller på annat sätt ändrats. Dessutom finns det tavlor som förvarnar om lägre hastighet längre fram, och på många banor numera också tekniska system som bromsar om inte föraren gör det. Genom det här arrangemanget minskar man risken väsentligt för att ett tåg håller för hög hastighet.

I vägtrafiken tycker man att sådant är onödigt (det är det ju på sätt och vis också, bättre bromsar m m), där sätter man bara upp en skylt på vardera sidan om vägen och sedan räknar man med att alla ska se den, utöver allt annat de ska titta på. Så på sätt och vis får man nog säga att det är jämförelsevis MER ursäktligt att man missar en vägskylt på en sträcka där man har kört ofta och vet vad man bör titta på!

jzon67

Min kommentar blir helt enkelt: SKYLL DIG SJÄLV!
Vi är YRKESförare och ska bete oss därefter!
Kan man inte tyda en enkel skylt som anger högsta hastighet (under optimala förhållanden), Ska man banne mig inte ägna sig åt yrkesmässig trafik.
Vi klagar på att vårt yrke har dålig status. Men, förtjänar VI bättre med alla klåpare i yrket som inte har respekt för yrket?? Seriöst?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 22 november 2008, 23:15:28 PM
I vägtrafiken tycker man att sådant är onödigt (det är det ju på sätt och vis också, bättre bromsar m m), där sätter man bara upp en skylt på vardera sidan om vägen och sedan räknar man med att alla ska se den, utöver allt annat de ska titta på. Så på sätt och vis får man nog säga att det är jämförelsevis MER ursäktligt att man missar en vägskylt på en sträcka där man har kört ofta och vet vad man bör titta på!

Det "roligaste" är avsnitt som man under vissa vintermånader (långt ifrån alla) ändrar från 90 till 70, och där det samtidigt finns en hastighetskamera i början av sträckan. En tilläggskylt här med nåt i stil med: "Ändrad hastighetsgräns under vintertid pga trafiksäkerhet" borde ju inte vara helt fel, då kanske alla vardagspendlare verkligen uppmärksammar den plötsliga ändringen, sänker farten och kör trafiksäkert istället för att få böter.

I Rimbo satte man upp en stor tydlig vit skylt med svart text framför en korsning där man byggt en ny bred refug. Texten lydde något i stil med: "Observera. Ny korsningsutformning".

JDS

Citat från: jzon67 skrivet 23 november 2008, 04:41:18 AM
Min kommentar blir helt enkelt: SKYLL DIG SJÄLV!
Vi är YRKESförare och ska bete oss därefter!
Kan man inte tyda en enkel skylt som anger högsta hastighet (under optimala förhållanden), Ska man banne mig inte ägna sig åt yrkesmässig trafik.

Problemet ligger väl inte så mycket i att tyda skyltarna som i att upptäcka dem...

Knut

I Norge er det blitt endel steder der man skilter "50 om 300m" f.eks så kommer skiltet 50 etter svingen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge