Flyg och Båtbussar

Startat av Stefan P, 04 september 2008, 18:48:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När började man köra flygbussar från flygplatser vilken flygplats var först, vilka flygplatser har ingen busstrafik jag känner till Karlstad och Örebro.

Samma fråga gäller bussar till båtar vem var först och så vidare?


mvh Stefan P


Magnus

Karlstad har anropsstyrd flygbuss.

Vilka båtar som inte har anslutningsbuss är ganska många. Det är väl typ bara Silja/Tallink, Viking och Birka som har det. Och DFDS i Skåne.

HB

Citat från: Stefan P skrivet 04 september 2008, 18:48:06 PM
Hej

När började man köra flygbussar från flygplatser vilken flygplats var först, vilka flygplatser har ingen busstrafik jag känner till Karlstad och Örebro.

Samma fråga gäller bussar till båtar vem var först och så vidare?


mvh Stefan P



Visby saknar busstrafik.

virtual1

Citat från: HB skrivet 04 september 2008, 21:21:23 PM
Visby saknar busstrafik.

Va???? - lokaltrafiken går ju ned till hamnen!

Magnus

Fast inte till Visby flygplats tror jag :) FAC körde väl där, men dom slutade väl med det.

Peter Rost

Citat från: Stefan P skrivet 04 september 2008, 18:48:06 PM
Hej

När började man köra flygbussar från flygplatser vilken flygplats var först, vilka flygplatser har ingen busstrafik jag känner till Karlstad och Örebro.

Samma fråga gäller bussar till båtar vem var först och så vidare?


mvh Stefan P



http://www.trafikminnen.se/flygbussarna_till_bromma.html

/Peter

Peter Rost

Citat från: Magnus skrivet 04 september 2008, 21:27:01 PM
Fast inte till Visby flygplats tror jag :) FAC körde väl där, men dom slutade väl med det.

FAC  körde  väl  under  en  "försöksperiod"  om  jag  minns  saken  rätt.

/Peter

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 september 2008, 22:33:58 PM
Sommaren 2006

Under perioder har det funnits flygbusstrafik till Visby flygplats innan dess, Danabuss var sist och upphörde med sin trafik 1996 om jag minns rätt, sedan var det "tomt" fram till sommaren 2006 när FAC körde ett antal veckor

Problemet med busstrafik till Visby flygplats är att det är i princip helt omöjligt att få någon lönsamhet på det. Avståndet till staden är för kort, vilket gör att en taxi kostar runt hundralappen. Företag samt privatpersoner har inte långt att åka och hämtar därför sina gäster själva.

Och vart ska man sedan köra flygbussen? Till busstationen som ligger relativt ocentralt? De större företag samt myndigheter ligger utspritt både i och utanför staden. Nej som Lars sa, många har försökt, men ingen har kunnat få lönsamhet på det.

Magnus

Borde det inte kunna löna sig att köra flygbussen i Visby på sommaren? Det är ju lite mer folk i farten då. Det är väl bara att ta någon skolbuss som ändå inte används då.

Patrik

Linje 61 stannar vid hpl Flygplatsvägen utanför Visby, den har jag utnyttjat en gång och det kostade typ runt en tjugolapp.

Nico


Citat från: Stefan P skrivet 04 september 2008, 18:48:06 PMNär började man köra flygbussar från flygplatser vilken flygplats var först.

Beror väl även lite på hur man definierar flygbussar och att man håller sig till flygplatser inom landet. Har ingen koll på övriga Sverige, men i Stockholmsområdet så körde väl SJ nästan från start en linje till Arlanda som väl sedan togs över av SL 1969?

Till Bromma hade man ju även tidigt trafik och för många är väl senare Büssingvagnarna, namgivna efter kvinnor på B, inte helt okända!  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan P

Hej

Tack för svar och till Peter för länken till hemsidan. Jag avser svenska flygplatser och bussar som går i linjetrfafik till flygplatserna tex. linje 801 Uppsala Arlanda Uppsala.

mvh Stefan P

Mathias Rickman

Citat från: Stefan P skrivet 04 september 2008, 18:48:06 PM
Hej

När började man köra flygbussar från flygplatser vilken flygplats var först, vilka flygplatser har ingen busstrafik jag känner till Karlstad och Örebro.

Samma fråga gäller bussar till båtar vem var först och så vidare?


mvh Stefan P




Hej Stefan P

Den 16 april 2007 starta Solstabussarna sin Arlanda tur från Karlstad
I November samma år så staratar även solstabussarna på uppdarag av Flygturen en till tur mellan Örebro-Skavsta.
Den 15 Maj i år starat även solstabussarna en helt ny linje mellan Örebro-Västerrås Flygplats  men den var inte lång varig den slutade sista Augusti i år.
Den 20 september i år startat solstabussarna en till ny linje till Göteborgs City /Landväter i från Karlstad.

jag föresålr at du kolla denna länk http://www.air-bus.se/

Mathias
med kontackt inom Solstabussarna.

Magnus

Mathias, vet du vad Solstabussarna använder för buss mellan Karlstad-Landvetter? Vad hade dom för buss mellan Örebro-Västerås?

Mathias Rickman

Oj

på Örebro-väster rås har det hafft 3 olicka bussar

Autosun Gemeni & solina & Reno Master eller vad det heter

På göteborg är det ingen som vet än

Mathias