Problemfri premiär för SL Access..

Startat av Fredde, 01 september 2008, 16:16:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

.. om vi ska tro på gratistidningen City

Återstår att se hur det blir med bussarna som inte har utrustningen monterad bara ::) :P


Karsten

Vad har förarna fått för utbildning och utrustning för detta?

Fredde

CitatVad har förarna fått för utbildning och utrustning för detta?

Har funnits vissa tider och platser där dom har visat huvudfunktionerna samt delat ut ett förarkort + ett häfte om hur det fungerar. Gäller bara att ha haft möjlighet att ta sig dit och att det inte sammanfallit med hur man jobbat...


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 01 september 2008, 17:03:02 PM
Har funnits vissa tider och platser där dom har visat huvudfunktionerna samt delat ut ett förarkort + ett häfte om hur det fungerar. Gäller bara att ha haft möjlighet att ta sig dit och att det inte sammanfallit med hur man jobbat...



Okej, blir intressant att se hur det fungerar när det ska köras buss nästa gång...

Fredde

Citat, blir intressant att se hur det fungerar när det ska köras buss nästa gång...

Önskar dig lycka till. Ska själv ut nu och testa på det.


Yujin Zhang

#5
Kul att man äntligen dragit igång burken!

Själv fick man bekanta sig till maskinen förra helgen (första gången för mig faktiskt). Det kändes ganska användervänligt de kvart jag fick på mig att pröva runt. Logga in, logga ut; köpa biljett/kolla saldo/ändra zon osv osv...kändes bara bra det! (Skall väl tilläggas att allt detta gjordes under förarens tillsyn)

Någonting roligt som jag hittade var en zon som heter FL (förutom de vanliga A/B/C/LT/UL/Övrigt). Gissningar någon, på vad det kan vara för zon?  ::) ;)

CS

Eftersom jag tidigare kört i Göteborg och nu i Stockholm så vinner SLs variant med hästlängder det lilla jag sett. För oss förare är det väldigt enkla funktioner vi använder, i princip bara logga in och ut i dagsläget. Smidigt ihopkopplat med buss-pcn så man slipper knappa på fler maskiner för att ställa in rätt men den främsta fördelen är att maskinen faktiskt registrerar korten direkt och utan klydd. I Göteborg kan passagerarna tvingas visera korten tre fyra gånger innan maskinen tycker om det, här går det på direkten!

Carl W

Citat från: CS skrivet 02 september 2008, 01:23:30 AM
Eftersom jag tidigare kört i Göteborg och nu i Stockholm så vinner SLs variant med hästlängder det lilla jag sett. För oss förare är det väldigt enkla funktioner vi använder, i princip bara logga in och ut i dagsläget. Smidigt ihopkopplat med buss-pcn så man slipper knappa på fler maskiner för att ställa in rätt men den främsta fördelen är att maskinen faktiskt registrerar korten direkt och utan klydd. I Göteborg kan passagerarna tvingas visera korten tre fyra gånger innan maskinen tycker om det, här går det på direkten!

Det vore bra om man hade de röda, gula och gröna lamporna mot föraren också. Om en trafikant lägger hela plånboken på blåa plattan, ser man inte om kortet är okay då plånboken skymmer. Vidare ser displayen ut att vara från 80-talet.

Fredde

CitatDet vore bra om man hade de röda, gula och gröna lamporna mot föraren också. Om en trafikant lägger hela plånboken på blåa plattan, ser man inte om kortet är okay då plånboken skymmer. Vidare ser displayen ut att vara från 80-talet.

Man får lyssna. Ett pip för helt pris och två för reducerat, sen är det typ 5-10 pip om det är spärrat etc. Men displayen, ja den har jag inget gott att säga om. Hade önskat upplösning i samma klass som BussPCn.

Sen lyser den röda lampan på både klumpen och kortläsaren under färd, vilket jag inte alls gillar då det reflekteras upp i vindrutan. Ett sätt att lösa det är dock att trycka bort "spärren" som låser möjligheten att använda maskinen under färd... Men ska de behövas år 2008? Uppenbarligen...


yngrot

På våra maskiner i västrafik lyser inga lampor ovanpå maskinen annat än när korten viseras,,, och nått är fel då lyser rött
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lung To

Tror att det är fortfarande bussar där accessen visar "Ej i trafik", det går ej att logga in alls eller så finns burken inte ens inmonterad.