Huvudmeny

Stenlagda bilvägar

Startat av Jonas Gustafsson, 04 juli 2007, 23:46:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blubb

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 juli 2007, 23:46:30 PM
Var någonstans i Sverige förekommer fortfarande stenlagd bilväg (förutom stenläggning som gömmer sig under asfalt samt museala sträckor som gamla rikstvåan i Grinneröd S om Ljungskile, t. ex.)?

Jag kommer på två exempel:

1) Stor del av Rv9 genom Simrishamn är fortfarande stenlagd, med svarta mittstenar och allt.

2) I Varberg var gamla vägen S om centrum stenlagd för några år sedan i alla fall. Finns det kvar?


Gamla-Gamla E4an/Riksettan genom Markaryd har jag för mig har stenläggning.

Niklas Bygdestam

Citat från: blubb skrivet 01 augusti 2007, 20:42:37 PM
Gamla-Gamla E4an/Riksettan genom Markaryd har jag för mig har stenläggning.



Hur många generationer E4/Riksettan har det funnits i Markaryd? Så sent som förra året blev de klara med motorvägen förbi Markaryd. Innan var det en vanlig landsväg där. Men har det alltså funnits andra vägar som varit E4/Riksettan innan denna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

blubb

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 augusti 2007, 21:06:43 PM


Hur många generationer E4/Riksettan har det funnits i Markaryd? Så sent som förra året blev de klara med motorvägen förbi Markaryd. Innan var det en vanlig landsväg där. Men har det alltså funnits andra vägar som varit E4/Riksettan innan denna?

Gamla vägen avser jag dem som går igenom samhället, sen kom den lite nya motortrafikleden som gick utanför vilken numera är/håller på att byggas ut till motorväg.

Niklas Bygdestam

Citat från: blubb skrivet 02 augusti 2007, 16:37:41 PM
Gamla vägen avser jag dem som går igenom samhället, sen kom den lite nya motortrafikleden som gick utanför vilken numera är/håller på att byggas ut till motorväg.



Motorvägen är färdig. Men innan den var motorväg så var det ingen motortrafikled utan en alldeles vanlig landsväg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

Stenlagd väg mellan Rostock och Schkeuditzer Kreuz


/Stellan

CD

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 juli 2007, 23:46:30 PM
Var någonstans i Sverige förekommer fortfarande stenlagd bilväg (förutom stenläggning som gömmer sig under asfalt samt museala sträckor som gamla rikstvåan i Grinneröd S om Ljungskile, t. ex.)?

Jag kommer på två exempel:

1) Stor del av Rv9 genom Simrishamn är fortfarande stenlagd, med svarta mittstenar och allt.

2) I Varberg var gamla vägen S om centrum stenlagd för några år sedan i alla fall. Finns det kvar?


Finns ett par hundra meter stenlagd väg söder om järnvägen i Svedala i riktning mot Trelleborg, även den svarta mittstenarna finns kvar.