Författare Ämne: Stenlagda bilvägar  (läst 7346 gånger)

Utloggad blubb

• Medlem
  • Antal inlägg: 423
SV: Stenlagda bilvägar
« Svar #15 skrivet: 01 augusti 2007, 20:42:37 PM »
Var någonstans i Sverige förekommer fortfarande stenlagd bilväg (förutom stenläggning som gömmer sig under asfalt samt museala sträckor som gamla rikstvåan i Grinneröd S om Ljungskile, t. ex.)?

Jag kommer på två exempel:

1) Stor del av Rv9 genom Simrishamn är fortfarande stenlagd, med svarta mittstenar och allt.

2) I Varberg var gamla vägen S om centrum stenlagd för några år sedan i alla fall. Finns det kvar?

Gamla-Gamla E4an/Riksettan genom Markaryd har jag för mig har stenläggning.
blubb

Utloggad Niklas Bygdestam

• Medlem
  • Antal inlägg: 4852
  • Никлас Быгдестам
« Svar #16 skrivet: 01 augusti 2007, 21:06:43 PM »
Gamla-Gamla E4an/Riksettan genom Markaryd har jag för mig har stenläggning.

Hur många generationer E4/Riksettan har det funnits i Markaryd? Så sent som förra året blev de klara med motorvägen förbi Markaryd. Innan var det en vanlig landsväg där. Men har det alltså funnits andra vägar som varit E4/Riksettan innan denna?
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad blubb

• Medlem
  • Antal inlägg: 423
« Svar #17 skrivet: 02 augusti 2007, 16:37:41 PM »

Hur många generationer E4/Riksettan har det funnits i Markaryd? Så sent som förra året blev de klara med motorvägen förbi Markaryd. Innan var det en vanlig landsväg där. Men har det alltså funnits andra vägar som varit E4/Riksettan innan denna?

Gamla vägen avser jag dem som går igenom samhället, sen kom den lite nya motortrafikleden som gick utanför vilken numera är/håller på att byggas ut till motorväg.
blubb

Utloggad Niklas Bygdestam

• Medlem
  • Antal inlägg: 4852
  • Никлас Быгдестам
« Svar #18 skrivet: 02 augusti 2007, 17:48:15 PM »
Gamla vägen avser jag dem som går igenom samhället, sen kom den lite nya motortrafikleden som gick utanför vilken numera är/håller på att byggas ut till motorväg.

Motorvägen är färdig. Men innan den var motorväg så var det ingen motortrafikled utan en alldeles vanlig landsväg
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Autotransit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 augusti 2007, 15:29:21 PM »
Stenlagd väg mellan Rostock och Schkeuditzer Kreuz

/Stellan

Utloggad CD

• Medlem
  • Antal inlägg: 401
« Svar #20 skrivet: 04 augusti 2007, 19:50:05 PM »
Var någonstans i Sverige förekommer fortfarande stenlagd bilväg (förutom stenläggning som gömmer sig under asfalt samt museala sträckor som gamla rikstvåan i Grinneröd S om Ljungskile, t. ex.)?

Jag kommer på två exempel:

1) Stor del av Rv9 genom Simrishamn är fortfarande stenlagd, med svarta mittstenar och allt.

2) I Varberg var gamla vägen S om centrum stenlagd för några år sedan i alla fall. Finns det kvar?

Finns ett par hundra meter stenlagd väg söder om järnvägen i Svedala i riktning mot Trelleborg, även den svarta mittstenarna finns kvar.