Söndagsbild del 53

Startat av Jona, 31 augusti 2008, 00:29:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tänkte fortsätta med undertemat Bro även denna vecka. Besöket idag blir i Bjästa.

Bjästa är största ort i Nätra församling och är även kyrkort för Nätra kyrka. Orten ligger längs europaväg 4, cirka 13 km sydväst om Örnsköldsvik. Bjästa är en gammal bondby mitt i en bördig dalgång runt Nätraån och insjön Svedjefjärden (4 möh). Det finns viss småindustri på orten, men de flesta invånarna pendlar till orter som Örnsköldsvik.

Tidigare arbetade många Bjästabor i det intilliggande Köpmanholmen, som hade betydande skogsindustri. (SLUT CITAT)
(återigen se del 43 för besök i Köpmanholmen http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13211.0)

Litegran om vad wikipedia skriver om detta samhälle.  Som vanligt för många mindre byar och samhällen, och nej detta är inte ett Norrlands-fenomen, så går stora vägen i detta fall väg E4 utanför byn. Gamla E4 går däremot rakt igenom samhället och det är på denna väg bussarna på bilderna rullar fram.








Bron som ni sett gör så man kan ta sig mer eller mindre torr-skodd över Nätraån men det har ni väl redan gissat att det är så vattendraget heter.


Innan vi lämnar Bjästa för färd Norrut tänkte jag att en passande bild kunde vara på Bjästas busstation

-------------------------------------

Jag vill gärna att dessa bilder från undertemat bro har med en stad och göra. Därför ska ni få en bild till från den stora staden Örnsköldsvik.


I del 47 visade jag en brobild från Själevad en förort sydväst om Örnsköldsvik. Men jag fotade faktiskt 2 bussar på den bron den dagen och den andra bilden ser ni här ovanför.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14104.0 (länk till del 47)

Okej städer att lägga till listan för brobilds-undertemat är nu alltså:

Skellefteå
Örnsköldsvik

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kåge
Kvarnbyn

(PS uppdaterade listan)

MVH Jona

Sammanställningen: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Arnt Helge

Citat från: Jona skrivet 31 augusti 2008, 00:29:50 AM

Er det fartsgrensen på stedet som denne ekstra lystavlen i fronten indikerer? Jeg vet at den også viser at bussen kjører med skolebarn, men har ikke sett den med nummer.
Arnt Helge



Stolt bussjåfør siden 1998!

Peter Öden

Hej !

Tack Jona för alla dina trevliga bilder !!

Mvh Peter Ö

Magnus

Citat från: Arnt Helge skrivet 31 augusti 2008, 03:05:29 AM
Er det fartsgrensen på stedet som denne ekstra lystavlen i fronten indikerer? Jeg vet at den også viser at bussen kjører med skolebarn, men har ikke sett den med nummer.

Ja, den skylten innebär att man ska åka förbi bussen i 30km/h.

bastuper

Det är väl oavsett om det är skolbarn eller ej nu, tyvärr så förolyckades ett barn ca 1-2 mil utanför Bjästa för 3-4 år sen.

Jag tror att det var en bil som körde om en stillastående buss och barnen gick rakt över vägen utan att se sig för.

www.allehanda.se har säkert kvar nyheterna.