Indragningar på Gotland

Startat av Jonas, 28 augusti 2008, 16:29:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=86129

CitatKostnaderna för att driva trafiken har ökat kraftigt bland annat på grund av stigande bränslekostnader.
Samtidigt är det bara 20 procent av resenärerna som köper biljett.

Gratisåkandet är en följd av Bussiga kortet som låter alla skolungdomar åka gratis.

Man kan ju tycka att intäkterna från "Bussiga kortet" borde gå till busstrafiken, i annat fall så tjänar ju bolaget ingenting på de 80% som åker med sådana kort.
Någon som vet hur det fungerar?

Jan

Man kan tycka att detta verkar koko, nu när man precis har haft en upphandling.
I branschen 37 år

Jo

Citat från: Z skrivet 28 augusti 2008, 16:29:39 PM
http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=86129
Kostnaderna för att driva trafiken har ökat kraftigt bland annat på grund av stigande bränslekostnader.

Fordonskraven kanske också har påverkat en del. Nu har jag inte exakt koll på alla Gotlands busslinjer men känslan är att förutom vid högtrafik används fordonsflottan väldigt sparsamt. Att då ha höga fordonskrav i upphandlingen leder då i mitt tycker till onödigt höga kapitalkostnader för bussar som används relativt lite.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2008, 19:05:11 PM
Dåligt belagda turer utanför skoltid är ju alltid föremål för lönsamhetsberäkningar, det gäller ju inte bara på Gotland.
Att det nyss varit en upphandling påverkar ju inte detta.

Jo Lars det påverkar. Man kan göra trafikupplägg som ger bättre lönsamhet. Sedan är det mer rättvist att man ger i anbudsupphandlingarna en ganska uppskattat turutbud enligt tdt.
I branschen 37 år

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2008, 00:13:41 AM
I upphandlingen räknade vi alla på sommartrafiken 2007 och vintertrafiken 2006-2007, lika för alla.

Varken SL eller Gotlands kommun kan sedan lova flera år framåt hur den faktiska trafiken kommer att se ut, det är därför det finns en s,k frivolym.

Även om det rent juridiskt och kanske även kortsiktigt riktigt för huvudmannen att skära ner trafiken kanske det inte innebär att utövarens kostnad minskar lika mycket som besparingen och då leder detta förmodligen till en fördyring inför nästa anbudsrunda.


Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2008, 00:13:41 AM
Vad gäller trafikupplägget så tycker jag nog att Swebus som delvis är "pappa" till dagens trafikupplägg har lyckats väldigt bra att utnyttja fordonen, avsevärt bättre än i början på 2000 talet då stora delar av vagnparken stod stilla dagtid, att därför kritisera det upplägget tycker jag är synnerligen orättvist.

I dag dimensionerar trafiken till och från skolorna i Visby fordonsåtgången, där finns det inget att göra annat än att isåfall införa skiftgång i skolväsendet.
Ja om det vore praktiskt(politiskt) möjligt skulle det nog vara det bästa/mest ekonomiskt fördelaktiga. Det är inte bara bussar som står och kostar pengar stora summor i kapitalkostnader när de inte används. Även offentliga lokaler och utrustning används ju även på ett icke resurseffektivt sätt. Frågan är bara hur man ska föra över flygbolagens och SJ:s "Yield management" till att även kunna användas innom den offentliga sektorn. Skulle man införa säg två-skift istället skulle förmodigen lokalbehovet för eleverna i princip halveras och även bussparken skulle kunna minskas med ett antal 10-tals procent samtidigt som förarna fick fler sammanhängande arbetspass.

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2008, 00:13:41 AM
I upphandlingen räknade vi alla på sommartrafiken 2007 och vintertrafiken 2006-2007, lika för alla.

Varken SL eller Gotlands kommun kan sedan lova flera år framåt hur den faktiska trafiken kommer att se ut, det är därför det finns en s,k frivolym.

Vad gäller trafikupplägget så tycker jag nog att Swebus som delvis är "pappa" till dagens trafikupplägg har lyckats väldigt bra att utnyttja fordonen, avsevärt bättre än i början på 2000 talet då stora delar av vagnparken stod stilla dagtid, att därför kritisera det upplägget tycker jag är synnerligen orättvist.

I dag dimensionerar trafiken till och från skolorna i Visby fordonsåtgången, där finns det inget att göra annat än att isåfall införa skiftgång i skolväsendet.

Gotland har ett mycket högt fordonsnyttjande jämfört med många andra glesbygdslän. Och precis som Lars säger så gjorde en kraftig utökning för 5-6 år sedan då nuvarande stomtrafik lades med "en buss i timman" på huvudstråket Fårösund-Slite-Visby-Klintehamn-Hemse.

Gotland är ett ganska svårt län att bygga stomtrafik i annars för befolkningen är mycket spridd, och de få tätorter som finns är relativt små. Trots detta så skulle jag nog vilja påstå att man ändå har en hög snittbeläggning på många turer. Många turer har ett snitt på mer än 50 passagerare/tur.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2008, 00:13:41 AM
I upphandlingen räknade vi alla på sommartrafiken 2007 och vintertrafiken 2006-2007, lika för alla.

Varken SL eller Gotlands kommun kan sedan lova flera år framåt hur den faktiska trafiken kommer att se ut, det är därför det finns en s,k frivolym.

Vad gäller trafikupplägget så tycker jag nog att Swebus som delvis är "pappa" till dagens trafikupplägg har lyckats väldigt bra att utnyttja fordonen, avsevärt bättre än i början på 2000 talet då stora delar av vagnparken stod stilla dagtid, att därför kritisera det upplägget tycker jag är synnerligen orättvist.

I dag dimensionerar trafiken till och från skolorna i Visby fordonsåtgången, där finns det inget att göra annat än att isåfall införa skiftgång i skolväsendet.

Lars skillnaden mellan Gotland och andra huvudmän, är att Gotland är en kommun. Utan att säga mycket så skulle man kunna samköra mycket kommunala verksamheter och även privata intressen  genom busstrafiken.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 september 2008, 14:05:06 PM
Det var ju Gotland som diskuterades?  Eftersom Gotland sedan ett antal år är en enda kommun så finns inget landsting eller liknande, helt naturligt, och därmed finns ju heller ingen anledning att ha ett separat länstrafikbolag.

Du får nog utveckla dina ideér lite mer vad du tycker skulle kunna förändras vad gäller trafiken på Gotland som inte nuvarande entreprenör lyckats se.

Totalt åtgår ca 100 fordon i linjetrafik och skoltrafik på ön, i princip går alla dessa fordon samtidigt fm och em eftersom skolorna börjar runt 08 och slutar mellan 1330 och 1530, ska man komma tillrätta med den dimensioneringen krävs övergång till 2 skift i skolorna.

Lars det har inte med nuvande entreprenören Swebus missat att se, inte heller kommande entreprenörer. De är de som sitter och styr de olika verksamheterna på ön som ska se över olika alternativ.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 september 2008, 14:40:32 PM
Eftersom busstiderna ligger för att passa till skolan och det är skolans tider som är dimensionerande är den enda lösningen att övergå till 2 skift i skolan som jag skrev om man ska komma ifrån detta, i tätbefolkade län är det arbetsresorna som dimensionerar men på Gotland och i många Norrlandslän typ Jämtland o norrut är det inte så.

Jag sätter streck i denna frågan för min del.
I branschen 37 år