[DN] Bussträngsel när depåer försvinner

Startat av Magnus_J, 26 augusti 2008, 18:13:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


homer

var är nyheten? känns som om man kastar ut nån gammal skåpmat man hittat på redaktionsbordet, men varför just idag?

Nico


Tja, det blir väl som det blir. Snart kommer väl garagen att ligga en 45-50 km från trafikområdet... är ju alltid kul med lite sceniska och natursköna tomkörningar.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Trevligt med endast två depåer i SL-land: Ösmo och Norrtälje  ;D

Jo

Citat från: Nico skrivet 26 augusti 2008, 19:32:44 PM
Tja, det blir väl som det blir. Snart kommer väl garagen att ligga en 45-50 km från trafikområdet... är ju alltid kul med lite sceniska och natursköna tomkörningar.  :P

Ja särskilt om man får "tomkörningar" dit med egna bilen också för att starta respektive avsluta arbetsdagen.

Cero

Med tanke på att Stockholm är en relativt glest bebyggd stad i jämförelse med de flesta andra större städer på jorden är det på sätt och vis anmärkningsvärt att man inte bebygger tomma ytor innan man börjar fika efter redan bebyggd mark. Dessutom vet jag inte om tomkörningarna direkt främjar miljön, verksamhetsmässig effektivitet och personalens möjligheter till ett rimligt liv utanför arbetet, om man nu tänker i sådana banor.

Magnus_J

för mig var det en nyhet att Handen låg med på listan.

Björn Forslund

Citat från: Magnus_J skrivet 27 augusti 2008, 04:19:35 AM
för mig var det en nyhet att Handen låg med på listan.


Tycker också att det är konstigt. Handen ligger ju i kanten på ett industriområde. Kanske beror det på att man börjar bli trångbodda och inte kan expandera på plats?

Nico


Ska man spekulera lite så kan det ju även bero på att Handengaragets in/utkörningsvägar i mångt och mycket går genom relativt tättbebyggt område numera... och vi bullrar, luktar, är breda och syns... och det ska vi ju helst inte göra utan vi ska ju bara finnas när vi behövs och sedan försvinna någonstans när vi inte behöver nyttjas!  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

"Visst ska bussen finnas och gå i trafik gatan fram, jag ska ju åka med den till jobbet. Men den ska inte gå just på min gata och bullra!"

M224

#10
Många svenskar är bortskämda och lever med en en trist: Inte på min baksida mentalitet!

Efter 10 år upptäcker man väl att Gubbängen och Södra Hammarbyhamnen borde bebyggas med bostäder, oops inte så smart att lägga depåerna där.


homer

Citat från: Cero skrivet 26 augusti 2008, 22:19:31 PM
personalens möjligheter till ett rimligt liv utanför arbetet, om man nu tänker i sådana banor.

eftersom ändå ingen med bussförarlön har råd att bo centralt så är de kanske bra att depåerna flyttar ut i skogen då får förarna nära

Fredrik Gelin

Citat från: Nico skrivet 28 augusti 2008, 02:00:03 AM
Ska man spekulera lite så kan det ju även bero på att Handengaragets in/utkörningsvägar i mångt och mycket går genom relativt tättbebyggt område numera... och vi bullrar, luktar, är breda och syns... och det ska vi ju helst inte göra utan vi ska ju bara finnas när vi behövs och sedan försvinna någonstans när vi inte behöver nyttjas!  :P  ;)
Det är säkerligen en starkt bidragande orsak, men huvudorsaken är troligen kommunens intresse att bebygga bussgaragets mark med lokaler vilka sannolikt ger bättre avkastning än ett bussgarage.

Samma tongångar börjar ju höras även norr om stan, både Råsta och Täby ligger i riskzonen om kommunerna tycker det är värt att köpa ut SL...
I Täby skall man bygga ut centrumet och då behövs mer mark för bostäder och lokaler i anslutning till detta vilket lett till att kommunen annekterat Täby galopp och nu verkar ha planer för att jämna hela anläggningen med marken till förmån för en ny infartsled från E18 till Täby C och ett nytt bostadsområde.
Att bussgaraget då blir en vagel i ögat på kommunen som hellre vill bygga nya kontor på garageplanen blir nog än mer påtagligt framöver.
En flytt till Ullna har varit på tapeten sedan några år men har av olika skäl inte blivit av.
Åkersberga har liknande problem, bussuppställningen vid Roslagsbanan är hotad sedan länge av Österåkers kommun som vill ha marken till nya bostäder och lokaler, men än så länge har prislappen varit för hög för kommunen, så någon flytt har inte varit aktuell.
Dock talas det om en ny depå norr om Åkersberga som skall ersätta båda garagen i Åkersberga samt Vaxholmsgaraget.

I Råsta skall det ju bli nya bostäder lite överallt runt garaget och Enköpingsvägen skall bli lokalgata, så även Råsta riskerar nog att på sikt trängas ut av ilskna grannar som inte gillar att ha ett bussgarage som granne.
Att bussgaraget var där först har nog lika liten betydelse som i diskussionen om Bromma flygplats vara eller icke vara...
//Fredrik

Peter Rost

Depån  som  planeras  i  Södra  Hammarbyhamnen, blir  den  tänkt  som  ett  innegarage?

/Peter

Lung To

Klippt ur DN.se:
"Nu är en överenskommelse klar. Den betyder att bussdepåerna i Hornsberg och på Södermalm ger plats för bostäder och kontor. Depån i Hornsberg ska i framtiden ligga under Kristinebergs idrottsplats och den på Södermalm flyttas till södra Hammarbyhamnen.


Depån i Blåsut flyttas till Gubbängen och SL får en ny depå i Lunda industriområde.

- Det viktigaste för oss är att vi kan bygga 2.000 nya bostäder i centrala lägen, säger finansborgar­rådet Kristina Axén Olin (m).

Spårvägsmuseet, som delar fas­tighet med Söderterminalen, flyttar till en kulturmärkt byggnad i Gasverksområdet. Staden bidrar med 100 miljoner till inredningen av museet.

Avtalet innebär att SL kan utveckla tunnelbanestationerna med mer service, kommersiell verksamhet och nya reklamplatser. Dessutom betalar staden 760 mil­joner för marken vid bussdepåerna.

- Det har varit knepigt att utveckla stationerna tidigare och det har varit oklart vem som ansvarar för till exempel långa gångar vid stationerna, betonar trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m).

Sammanlagt kostar avtalet Stockholms stad 1.110 miljoner kronor. Exploateringsdirektör Krister Schultz förklarar att det ändå kan vara en god affär eftersom byggrätterna i centrala lägen är mycket attraktiva.

- I förlängningen betyder det här också att vi på allvar kan planlägga för att däcka över tunnelbanan på flera ställen och bygga bostäder på däcken. Det här avtalet löser oklarheter som lett till att SL överklagat vartenda bygge i närheten av tunnelbanan, konstaterar Krister Schultz.

Om allt går vägen börjar kontoren vid Hornsberg byggas år 2010, bostäderna som får kontoren som bullerskydd mot Essingeleden påbörjas år 2012 och bostäderna på Södermalm samma år."

Så Hornsberg ska ligga under Kristinebrgs IP så flytten blir inte så lång......