Nu ska jag spy galla över SLs vintertidtabeller...

Startat av Patrik, 25 augusti 2008, 13:39:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Nu när man är tillbaka i Stockholm så har jag fått kolla på dom nya tidtabellerna som gäller för mig och fick se världens j***a klantigaste misstag (hoppas jag).

Så här är det:
Buss 545V från Upplands Väsby stn har alltid kört klockslagen XX:25 och XX:55 mitt på dagarna.
I rusningstrafik så har dom kört XX:22 och XX:52 för att ansluta till pendeltåget från Stockholm.

Buss 534 har alltid kört som ett snabbare komplement till 545V, den tar en annan lite snabbare väg men kör i princip vid samma hållplatser efter Smedby och tar samma passagerare som 545V.
Den har alltid kört i rusningstrafik vid klockslagen: XX:07 och XX:37 som anslutning till pendeltågen.

Det här betyder att eftersom pendeltågen kör varje kvart så har man i rusningstrafik en buss att välja vid varje tågankomst.

Men inte längre, nu går 545V alltid XX:08 och XX:38 samtidigt som 534 fortfarande går samma tider, XX:07 och XX:37.

Det här betyder att jag måste ta pendeltåget varje halvtimme och välja mellan nästan två identiska busslinjer istället för att ha en buss att välja på varje kvart som förut.

Visst har jag rätt att SL har klantat sig som fan här?
Jag hoppas bara att SL kan fixa det här så fort som möjligt.

Här är länkarna till tidtabellerna för buss 534 och 545V:
http://sl.se/hpltid/ihtt/vinter/024/out/02411928.pdf
http://sl.se/hpltid/ihtt/vinter/025/out/02512003.pdf

Nico


Gissar på att detta med 545 är en anpassning till hur pendeln kommer att gå under [den nu utökade] lågtrafiken. I annat fall skulle man väl istället ha bussar som får stå och vänta i en halvtimme. 534 är väl annars mest ett komplement och en avlastning till 545?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik

Citat från: Nico skrivet 25 augusti 2008, 14:05:19 PM
Gissar på att detta med 545 är en anpassning till hur pendeln kommer att gå under [den nu utökade] lågtrafiken. I annat fall skulle man väl istället ha bussar som får stå och vänta i en halvtimme. 534 är väl annars mest ett komplement och en avlastning till 545?

Jag förstår inte riktigt, vad har ändrats förutom att båda bussarna går exakt samtidigt nuförtiden?
Det är ju ganska osmart, då får vi sitta och vänta en kvart bara för att två bussar som nästan kör samma väg kör samtidigt.

534 gick inte samma tid som 545V förut och alltså fick man åka båda beroende på vilket pendeltåg man kom med, nu får vi i princip välja mellan två likadana bussar och ibland bara sitta och vänta.

Karsten

Jag tycker, precis som Patrik, att det verkar vara ytterligare ett bevis på att SL inte har tillräckligt bra koll på vad man beställer för trafik alternativt inte har satt sig in i trafikplaneringen ordentligt.

Nico


Säger inte emot någon av er utan det enda jag gör är att jag konstaterar faktum. Det man har ändrat verkar ju vara 545 (just för att anpassa dess tider till pendelns hela trafikdygn). Följaktligen borde man väl även ha kompenserat det genom att ändra tiderna för 534 i förhållande till detta, men det är väl där man missat. Antar att man från SL:s sida inte har haft så bra koll på högtrafiksbussarna utan att man räknat/betraktat dem lite vid sidan om.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik

Citat från: Nico skrivet 25 augusti 2008, 14:32:43 PM
Säger inte emot någon av er utan det enda jag gör är att jag konstaterar faktum. Det man har ändrat verkar ju vara 545 (just för att anpassa dess tider till pendelns hela trafikdygn). Följaktligen borde man väl även ha kompenserat det genom att ändra tiderna för 534 i förhållande till detta, men det är väl där man missat. Antar att man från SL:s sida inte har haft så bra koll på högtrafiksbussarna utan att man räknat/betraktat dem lite vid sidan om.

Det kan jag hålla med om, har man ändrat 545V får man isåfall ändra 534 också.

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 15:20:23 PM
Antingen ingår detta i ett förändringsobjekt som SL eller Uppl V kommun initierat eller så är det en förändring som entreprenören tagit fram,  kanske ett budgetobjekt och sålt in.

Eftersom tågavgångarna är inblandade kan man ju anta att detta är något som beställts och som jag kan se det så kommer större delen av trafiken mot Smedby/Rondellen att lämna stationen 07 o 37 förutom 545 som går 08 o 38, både för o nackdelar.

När jag bodde i Smedby för dryga 20 år sedan var det liknande trafik fast då gick bussarna bara en gång i timmen...

För att få ett klart besked är det nog enklast att kontakta SL Kundtjänst och lämna namn o telefon/mail och be om en återkoppling till dina synpunkter, om vi inte har sån tur att någon gammal kollega till mig kan lämna ett svar direkt här.

Jag har mejlat SL och väntar på svar, jag tycker att det bara är konstigt att göra på detta sätt om det inte har blivit fel och jag undrar om ingen som står vid Hpl-läge A vid Väsby stn har märkt något konstigt när två bussar helt plötsligt står där samtidigt.

JDS

Citat från: Patrik skrivet 25 augusti 2008, 15:23:28 PM
Jag har mejlat SL och väntar på svar, jag tycker att det bara är konstigt att göra på detta sätt om det inte har blivit fel och jag undrar om ingen som står vid Hpl-läge A vid Väsby stn har märkt något konstigt när två bussar helt plötsligt står där samtidigt.

Misstänker att du får något svar i stil med "Kära/Käre  Patrik  , vi arbetar kontinuerligt med att förbättra SL-trafiken och är mycket glada för att du kommer med synpunkter. Du är alltid välkommen att kontakta oss med synpunkter eller förslag. Om du har nya upplysningar i detta ärende, klicka på denna länk: www.draballenigruset.se

Patrik

Citat från: JDS skrivet 25 augusti 2008, 19:08:07 PM
Misstänker att du får något svar i stil med "Kära/Käre  Patrik  , vi arbetar kontinuerligt med att förbättra SL-trafiken och är mycket glada för att du kommer med synpunkter. Du är alltid välkommen att kontakta oss med synpunkter eller förslag. Om du har nya upplysningar i detta ärende, klicka på denna länk: www.draballenigruset.se

Ja, det kan jag tänka mig.

Ang. de båda bussarna när jag åkte hem idag då, buss 545V körde fram till hållplatsen först och plockade upp alla som väntade där och strax innan avgång kör 534 fram bakom i det lilla hörnet som finns där, Omnin fick inte plats och stod snett med ena hjulet uppe på kanten och jag hoppade in i den istället eftersom den var tom när alla redan hoppat på 545V.

Båda avgick samtidigt (534 skulle gått minuten före) och vid Väsby centrum plockade 545V upp alla passagerare och 534 ingen, vid Ekebovägen delade bussarna på sig och 534 plockade upp ett par till och släppte av några på vägen till min hållplats och den ankom ca minuten före 545V.

Karsten

Citat från: Patrik skrivet 25 augusti 2008, 19:13:20 PM
Ja, det kan jag tänka mig.

Ang. de båda bussarna när jag åkte hem idag då, buss 545V körde fram till hållplatsen först och plockade upp alla som väntade där och strax innan avgång kör 534 fram bakom i det lilla hörnet som finns där, Omnin fick inte plats och stod snett med ena hjulet uppe på kanten och jag hoppade in i den istället eftersom den var tom när alla redan hoppat på 545V.

Båda avgick samtidigt (534 skulle gått minuten före) och vid Väsby centrum plockade 545V upp alla passagerare och 534 ingen, vid Ekebovägen delade bussarna på sig och 534 plockade upp ett par till och släppte av några på vägen till min hållplats och den ankom ca minuten före 545V.

Utmärkt! Du har just identifierat en onödig busslinje, nästa år dras 534 in pga dåligt resandeunderlag. :-\

Patrik

Citat från: Karsten skrivet 25 augusti 2008, 20:27:01 PM
Utmärkt! Du har just identifierat en onödig busslinje, nästa år dras 534 in pga dåligt resandeunderlag. :-\

Ja, om dom fortsätter på detta sätt, jag tror att Eddavägen är den enda hållplatsen som blir utan busslinje som är lokal linje i Väsby, 537 trafikerar den också men den linjen är bara till för dom som ska till Rotebro, Norrviken eller Kista på morgonen och hem till Väsby på eftermiddagen.

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 21:53:11 PM
Om man kikar i trafikeringsplanerna för Väsby (vilket jag nu gjort) framgår med stor tydlighet att det INTE finns något krav eller någon tanke på samordning mellan 534 och 545 V så att jämn tidtabell uppnås i samarbete mellan linjerna.

534 ska i möjligaste mån samverka med linjerna 533 o 536 på gemensam sträcka



Jag förstår inte varför man ska ändra till något så korkat när det har funkat i flera år?
Sen undrar jag hur långt man tänkt när båda bussarna kommer köra ett kapprace fram till Bollstanäs på i princip samma väg.

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 22:05:43 PM
Kan det möjligen bero på att man vill ha en avgång i riktning MOT Väsby som fyller ut emellan 545:an?

534 går ju från Bollstanäs 04 o 34 medans 545 går 15 o 45

Det kan vara en anledning ja men som sagt, det har fungerat i flera år så varför ändra? Det är frågan.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 21:53:11 PM
Om man kikar i trafikeringsplanerna för Väsby (vilket jag nu gjort) framgår med stor tydlighet att det INTE finns något krav eller någon tanke på samordning mellan 534 och 545 V så att jämn tidtabell uppnås i samarbete mellan linjerna.

534 ska i möjligaste mån samverka med linjerna 533 o 536 på gemensam sträcka


Okej, då har alltså trafikföretagets tidtabellsplanerare nästan(se nästa stycke) inte gjort något fel gentemot sin kund (SL) i den här frågan. Däremot har kanske SL gjort något mindre bra för sina kunder, möjligtvis genom att godkänna trafikföretagets förslag till tidtabell.

SLs linjekartor är inte de bästa, men lekmannen Karsten tycker det vore mest logiskt och praktiskt om 534 i första hand saxades med 545. Att saxa 534 med 533 och 536 är dock inte heller gjort; 533 går varje kvart (04,19,34,49) från Väsby och passas med pendeln i Rotebro, 536 går (även den) i 30-minuterstrafik på minuttalen 07 och 37 från Väsby.  Alltså går 534, 536 och 545 samtidigt från Väsby i halvtimmestrafik, till vilken nytta?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 22:10:59 PM
Vilket man ju gör i en riktning, mot Väsby

Eftersom 545 är en ringlinje blir det lite krångligare.

Det är ju snarast en bonus av att man gör som man vill. 534 och 536 saxas överhuvudtaget inte, vilket de ska göra enligt dina uppgifter, de går samtidigt åt båda hållen. Man kan ju tycka att det med tre busslinjer i 30-minuterstrafik borde gå att åstadkomma passning till fyra tåg i timmen, åtminstone i rusningsriktningen! Flytta 534 en kvart i riktning från Väsby så är det löst, flytta även 529 åt ena hållet under den tid 534 trafikeras så ska det knappast kosta mer buss heller. Man skulle kunna skylla allt på Swebus trafikplanerare, men det är inte helt rätt. De gör bara vad det står i avtalet för en så liten kostnad som möjligt, och så fuskar man lite för att man vet att SL inte har en aning om vad man beställer. Vakna SL!