UNT: Stockholmare lär Uppsalaborna busskultur

Startat av Janne Rickman, 25 augusti 2008, 11:25:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Klockren beskrivning som även passar de flesta andra universitetsstäder! :D

Att folk bara tänker på sig själva och skiter i om alla andra i bussen missar sina tider är rätt anmärkningsvärt. Att de dessutom kan gnälla och gorma om de blir tillsagda är ännu mer underligt. Som Östersundskillen som skrev ett argt inlägg i lokaltidningen (som jag tyvärr inte får fram just nu) där han surade då han inte fick åka med bara för att han kom fram till avgångshållplatsen 2 min efter avgång och dessutom åt en hamburgare samtidigt som han sprang.

Ersa

#2
Sen har man ju hört folk få svar på tal av bussförare:

-Du är 4 minuter sen!
-Ja, och trots att du haft fyra minuter på dig har du ändå inte fått fram jämna pengar ur börsen. Nu blir bussen ännu mer sen.


-Kan du vänta i 2 minuter?
-Nej, jag är redan sen. Om jag väntar missar fem personer bak i bussen sina anslutningsbussar på Centrum. Nu åker vi"


Eller den sedan länge pensionerade bussföraren som satt längst fram och högt kommenterade alla "sävliga" resenärer, med motiveringen att nu när man är 75 år får man äntligen säga allt man inte fick till passagerarna då man arbetade! ;D

Björn Ax

Ja jag håller med allt som står i den artikeln.

Om folk bara kunde ha sina färdbevis eller pengar redo när dom kom ombord skulle det gå så mycket snabbare.

Undrar om dom gör det för att reta chauffören eller?
Om det är så lyckas dom ju inte så mycket.

Jag själv blir inte så irriterad när dom tar lång tid på sig. Jag har månadslön. Jag får betalt även fast bussen är sen. Det är som sagt dom som ska med anslutningsbussar och ska passa tider till jobb som blir mera irriterade än mig.

76

#4
CitatUppsala måste ha världens mest tålmodiga och toleranta bussförare.
Hur väljs de ut?

De väljs ut av den stora guden Arbetsförmedlingen som säger:
"Du ska bliva bussförare, ty annars får du inga pengar."

Peter L


Är inte detta ett av de grundläggande "problemen" med att locka fler att åka kollektivt, nämligen att en person kan påverka x antal andra? "Jag" kan missa mitt tåg för att "någon annan" ställer till det.

Ska kollektivtrafiken fortsätta växa och ta ytterligare andelar från biltrafiken tror jag bl.a. att betalning måste ske på annat ställe än bussen då detta kan vara väldigt tidskrävande. Vad säger ni andra?

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 25 augusti 2008, 11:46:29 AM
-Kan du vänta i 2 minuter?
-Nej, jag är redan sen. Om jag väntar missar fem personer bak i bussen sina anslutningsbussar på Centrum. Nu åker vi"



På centrum?? ??? ???

robbes

det största problemet är väl i grund och botten resenärernas.

Varför?


jo för att de tittar i tabellen bussen skall vara framme xx.xx och de ha ren tid xx.15 då hinner de tror de. i stället för att ta bussen som går en kvart innan o vara säker på att de hinner. Mycket kan hända på en tur ju bussarna är ej ensamma på vägarna

Fredde

Citatjo för att de tittar i tabellen bussen skall vara framme xx.xx och de ha ren tid xx.15 då hinner de tror de. i stället för att ta bussen som går en kvart innan o vara säker på att de hinner. Mycket kan hända på en tur ju bussarna är ej ensamma på vägarna

Tittar i tabllen? :o ;D Vart är du du verksam? ;)


robbes

nu talade jag om de få som planerar efter att ha kollat i tidtabellen som finns

Nico


Frågan är väl om det alltid är så mycket bättre i Stockholm? Av det som beskrivs i insändaren så tycker jag man känner igen det mesta även från hemmaplan i SL-land. SMS-biljetter är det inte direkt sällan man får sitta och vänta på och på så gott som varje tur så stöter man på folk som står och gräver efter kortet med två fingrar medan de samtidigt försöker att, med käften brett glappandes om allt och inget, trycka upp en nalle i arslet, f'låt i örat.

Vad gäller Östra Aros så fick jag däremot, sett ur förarsynpunkt, ofta intrycket att det var ett väldans dåligt flyt i Uppsalatrafiken. Har ju larvat runt på både Euroasiatiska såväl som på Ekonomikum och till det sistnämnda stället var det ofta man försökte åka med linje 5. Detta då Uppsalapendeln inte gick direkt i fas med tiderna på Ekonomikum. Oftast gick det dock nästa lika snabbt att gå/småspringa som att åka buss (c.a. 15 minuter)... Den enda skillnaden var att man slapp bli svettig om man åkte buss. Nu går det väl ingen trafik på Dragarbrunn längre, men ibland när man satt långt fram och själv fick lite överblick så vart man ofta lite fundersam över sävligheten i trafiken, noll signalprioritering etc. Tror faktiskt att jag nästan gnagde på knogarna vid ett tillfälle och förbannade mig själv över att jag var så dum att jag köpt ett kort.  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 25 augusti 2008, 13:14:11 PM
På centrum?? ??? ???

Jajemen. Dessutom borde jag ha skrivit "Nu far vi" istället för "nu åker vi".  ;)

Jonas

Citat från: 76 skrivet 25 augusti 2008, 13:02:09 PM
De väljs ut av den stora guden Arbetsförmedlingen som säger:
"Du ska bliva bussförare, ty annars får du inga pengar."

Detta stämmer inte riktig nu längre då vi slutat ta emot personer från arbetsförmedlingen...

76

Citat från: Z skrivet 26 augusti 2008, 07:46:41 AM
Detta stämmer inte riktig nu längre då vi slutat ta emot personer från arbetsförmedlingen...

Oberoende av vem som står för kostnaden för utbildningen så kan fortfarande arbetsförmedlingen tvinga en arbetslös att söka jobbet. Skillnaden är bara att det nu är företaget som väljer ut vilka som ska utbildas.

Björn Ax

Citat från: Z skrivet 26 augusti 2008, 07:46:41 AM
Detta stämmer inte riktig nu längre då vi slutat ta emot personer från arbetsförmedlingen...

Det gör vi väl? GUB har väl bara börjat utbilda själva för att det behövs fler än vad AMS kan ge oss.