Huvudmeny

Riksväg 15

Startat av CD, 03 juli 2007, 22:17:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

En bild på en anslutningsväg? till Riksväg 15, när den bytte namn till E66 så hade detta vägavsnitt tappat sin betydelse..

Pickos

Var någonstans är detta?
1:a Korinthierbrevet 10:15

CD

Citat från: Pickos skrivet 03 juli 2007, 23:30:35 PM
Var någonstans är detta?

Det är i Lund, E22an går precis bakom.

David M

Detta är gamla riksfyran fram tills Autostradan förbi/igenom Lund beroende på hur man ser på det invigdes 1954 och har aldrig varit en del av rv 15 som ersatte riksfyran 1962. Betongen lades ut redan på 1930-talet och är fortfarande orginal från den tiden. Fram tills motorvägen/motortrafikleden som den var i närmare ett decennium invigdes 1984 fortsatte vägen till nuvarande Getingevägen ungefär där rondellen vid Norra ringen är idag igenom industriområdet fram tills den nya vägen invigdes.


Efter att motorvägen invigdes slutade den i tre decennier strax bakom bilden i en stor rondell. Det var lite olika bud på hur vägen skulle fortsätta från Lund, ett alternativ var att dra vägen i en vid båge rakt norrut mot Eslöv och därifrån den stadens utkant österut mot Osbyholm med trafikplatser vid Örtofta, Eslöv och Snogeröd där riksväg 23 mot Växjö skulle anslutas. På så sätt kunde Eslöv anslutas till motorvägsnätet och därmed avlasta den dåvarande Malmövägen (länsväg 113) som innan breddningen på 80-talet var en ganska smal och usel väg. Saken var den att trafiken från Lund på rv 15 mot Kristianstad även i vardagslag var tät på grund av att det alltid varit en ganska stor trafik på den vägen i sig kombinerat med vältrafikerade anslutningsvägar, med passage igenom samhällen som Östra Odarslöv, Gårdstånga, Hurva m.fl. Det senare samhället var otroligt med sant fram tills Center Syd och nya E22 utanför samhället vilka bägge invigdes nästan kusligt exakt samtidigt 1991 ett välbesökt utflyktsmål med många familjer som åkte till Hurva för att shoppa billiga kläder, skor m.m. Det var inte nådigt att försöka svänga vänster ut på riksvägen vid Odarslöv, rusningstid kunde det med lätthet ta över en kvart att komma ut på vägen. Just genom att vägen var bred, fin och med god siktsträcka i det öppna landskapet skedde många idiotomkörningar eftersom nästan alla bilister envisades med att behandla vägen som en fyrfilig väg vilket givetvis ofta slutade i katastrof och eländen.


Till sist var det bl.a. en allians av lantbrukare med Svenstorps gods som främsta företrädare (vägen mellan Eslöv och Lund skulle ha passerat nästan alldeles intill slottet västerom, detta p.g.a. att ännu längre västerut låg sockerbruket i Örtofta i vägen och österut skulle det ha lett till att man kommit i konflikt med Igelösa by och Viderups gods) samt ekonomiska hänsyn då Vägverket tyckte att en motortrafikled i närheten av den befintliga vägen räckte som gjorde att Eslöv aldrig fick sin motorvägsanslutning. Istället breddades väg 113 till Gårdstångas trafikplats (som i samma veva försågs med vad som måste vara en av Sveriges värsta vägkrogar) och E22 har endast sakta men säkert blivit bättre. Nuförtiden är det förvisso bara igenom Rolsberga, Linderöd och Tollarp man åker igenom, men idiotbeteenden som att behandla vägen som en motorväg uppe på Linderödsåsen fastän den inte är det finns fortfarande kvar. Å andra sidan gillar jag att lite av den gammeldags vägkulturen finns kvar i Rolsberga som ligger precis efter Hurva, där E22 som the one and only Main Street är försedd med den obligatoriska kiosken, macken, bilhandlaren, klädbutiken och på toppen av allt en trafikplats där två stora vägar möts mitt inne i byn.

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 23 augusti 2007, 19:25:51 PM

Å andra sidan gillar jag att lite av den gammeldags vägkulturen finns kvar i Rolsberga som ligger precis efter Hurva, där E22 som the one and only Main Street är försedd med den obligatoriska kiosken, macken, bilhandlaren, klädbutiken och på toppen av allt en trafikplats där två stora vägar möts mitt inne i byn.


Annars är väl E22 genom Blekinge lite av en kvarvarande "relikt" med sin gammaldags vägkultur, dvs en tungt trafikerad väg hastighetsbegänsad till 50 km/h genom små byar med mackar, kiosker och korsande vägar mm.

Detta sedan fr.f.a E6 genom Bohuslän och senare E4 norr om Uppsala karftigt byggts om.

/B