Länstrafiken Västerbottens sätt att locka flera resenärer...

Startat av Yujin Zhang, 21 augusti 2008, 18:56:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

För ett tag sedan började jag en tråd med titel "Bästa/Sämsta länstrafik hemsidor?" (länk: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14450.0). Där skrev jag bl.a. att jag tycker Länstrafkens Västerbotten har den sämsta hemsida, speciellt när det gäller information om linjenätet.

För att bara påminna er så ligger det till så här:
Länstrafiken Västerbottens hemsida (www.tabussen.nu) har ingen komplett förteckning över deras linjenät (men det är de inte ensamma om). Man måste söka per ort för att få upp "linjesträckningar" som passerar den orten - tror man iaf.

Det är nämligen så här, söker man på t.ex. Sorsele så kommer bara de "stomlinjer" som Länstrafiken Västerboten kallar dem upp. Linjen till Ammarnäs och Tväråträsk kommer ej upp. Söker man på lite större orter som Vilhelmina så kommer bara ett urval av "matarlinjer" (som de kallar det) upp, INTE alla.


MEN, sen 18e aug såg jag att man har återöppnat beställningssidan där man kan beställa tidtabeller och få dem hemskickad. Vad bra tänkte jag; då beställer jag en för varje kommun (eftersom pappersutgåvan innehåller samtliga linjer) som jag gjorde förra året. Sagt som gjort och så kom paketet idag.

Vad finns i den då? Jo, tre kommuntabeller (av tretton totalt) och några tabeller i "plånboksformat""; med dessa fanns en lapp "Skickar ett urval av tidtabeller".

Så då tänker jag, hur tänker Länstrafiken Västerbotten egentligen? Vill de ha mer kunder eller inte? Med tanke på:
*De lägger bara ett fåtal matarlinjers tidtabell på deras hemsida.
*De saknar linjenätsförteckning (det hade inte varit något problem om alla tidtabeller var uppe på hemsidan).
*När man klagar på problemet får man ingen respons och problemet återstår.
*När jag bestämmer mig att gå det mindre miljövänligt sättet, nämligen beställa papperskopior så får jag bara 3 av 12 kommuntabeller och problemet återstår - jag får fortfarande inte en förteckning med alla linjer och tiderna.

Verkar som enda sättet nu är att ringa till Lycksele och be dem läsa upp linje för linje och tiderna (men då får de betala telefonräkningen...)... ::) :-\

/Yujin

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 21:07:49 PM
Du har aldrig funderat på att använda reseplaneraren på deras webbsida?

Där nog så man tänkt att kunderna ska göra, att kombinera en massa olika tidtabeller brukar många se som besvärligt idag.

Men hur kan jag använda den när jag inte ens vet vilka byar (och då menar jag alla) man kör till från säg Storuman eller Sorsele (även om just Sorsele-exempel börjar bli lite tjatig nu)? Att använda try-and-error metod lär ju ta evigheter...

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 21:20:20 PM
Nä men en "riktig" resenär som ska åka till låt oss säga hållplatsen Nabbnäs efter 383:an (Lv) skriver då in Umeå till Nabbnäs och får då ut sitt svar.
Enkelt och snabbt.  Sedan att detta inte tillfredställer bussdiggare som vill se var bussar möts t.ex för fototillfällen är ju en annan sak som knappast alla länstrafikbolag tänker på.

Sant.
Men att man inte lyckas få upp en riktig linjeförteckning (med tillhörande tidtabell) på hemsidan,
det är RIKTIGT pinsamt.
Vad gör dom på dagarna i Lycksele egentligen?

/K

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 21:20:20 PM
Nä men en "riktig" resenär som ska åka till låt oss säga hållplatsen Nabbnäs efter 383:an (Lv) skriver då in Umeå till Nabbnäs och får då ut sitt svar.
Enkelt och snabbt.  Sedan att detta inte tillfredställer bussdiggare som vill se var bussar möts t.ex för fototillfällen är ju en annan sak som knappast alla länstrafikbolag tänker på.

Men då får du definiera vad en "riktig" resenär är. Jag vet redan att de flesta (läs: nästan 100%) som reser med matarlinjer där uppe är de som bor i byn och pendlar dagligen på den linje (speciellt skolbarn) och kan redan tiderna i huvudet mer eller mindre. MEN, då kan man ställa sig frågan om denna trafik med matarlinje verkligen är öppen för _alla_ resenärer (om man ska tro det du skrev + att länstrafiken inte visar dessa linjer på hemsidan)...

Jona

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 21:40:42 PM
Med en reseplanerare skriver jag in start och mål och får ut ett resultat, vad är problemet med detta?

Tyvärr herr Ödlund har du fel. Reseplaneraren ger inte alla svar men där den inte ger svar får du häller ingen tidtabellesinformation i den tryckta tabellen häller. Låt mig ge ett exempel....  Just nu går det inte och söka på några orter längs linje 236 så jag kan tyvärr inte illustrera detta med länk till tidtabellen. Men hur som hällst, linje 236 på eftermiddagarna främst sista turen som går 17:25 har i den tryckta tabellen bara sträck på alla orter. Detta sträck betyder att bussen inte angör byn. 17:25 har alltså bara avgångs-tiden utskriven från Skellefteå och ank till Bureå som ska vara 18:05. Däremot har byarna Långviken, Ö Falmark och Sjöbotten passertid med klockslag utsatta i tabellen som mellantider.

Alltså söker du i trafikplanerar kan du få upp resa för dessa 5 orter och resan sker alltså med bussbyte i Bureå för färd mot Skellefteå.

Mitt råd till dig Lars är följande. Ställ dig inte och vänta på bussen i någon av dom 3 orterna som passerar för att åka med. För den kommer mycket troligt inte och hämtar upp dig.

Bussen går nämligen bara till dom orter dit resande finnes. Alltså om resande från Skellefteå finnes till TEX Långviken, Östra eller Västra Hjoggböle, Gamla Falmark, Sjöbotten, Vikdal osv så går bussen dit. Men om inga resande finnes skippas dessa byar. Så ibland kan bussen gena direkt och alltså köra till Bureå utan att passera byar som har passertid i tabellen, men den kan också passera byar som den enligt tabellen alltså inte angör.

Varför tidtabellen inte innehåller information om: ANGÖRS ENDAST OM RESANDE FINNES det vet jag inte.

Hur skulle jag som bussnörd göra om jag vill åka med denna tur då? eller hur gör dom bofasta?

Jo linjen körs av 2 förare med varsin buss, enklast är att ringa föraren och berätta vart du står och att du vill medfölja. För dom som åker denna linje ofta har alltså bussförarnas privata mobilnummer. Jag har det också...

Den som däremot tror på reseplanerar kan alltså få stå där och vänta till nästföljande skoldags-morgon innan bussen kommer.

OBSERVERA dock, detta exempel jag nu gav och alltså personligen känner till hade man inte kunnat få hjälp av den tryckta tidtabellen heller då även den saknar korrekt information!

PS ska även erkänna det, har alltså vid en fototur jag och Krille ringt till föraren och frågat till vilka byar han hade resande så vi visste om det var värt och vänta in bussen för att fota den i en by eller inte. Bussen ahde resande så jag ock Krille fick våra bilder....

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2008, 08:46:43 AM
Men detta fall har ju inte ett dugg med den ursprungliga debatten att göra, du skriver ju själv att informationen om detta inte finns i den tryckta tidtabellen heller, och då inser du säkert att detta är något som inte ska stå i tidtabellen eftersom det är ett beteende man har arbetat fram lokalt.

Egentligen har du helt rätt, detta är en liten dikeskörning. Men tycker att det passade som ett bra exempel för att visa både tidtabellen och reseplanerarens små fel. Även om ursprungstråden handlar om att man måste veta ortnamnet för att kunna söka en tabell. Det som Yujin skriver är ju att han saknar linjetabeller i nummerorning på hemidan och där håller jag med honom helt och fullt.

Länstrafiken i Norrbotten har på sin hemsida www.ltnbd.se överst på sidan en länk där det står tidtabell. Klickar man där får man upp tabeller till höger och olika val till vänster. Klickar man på lokaltidtabeller får man upp en lista med alla lokala linjer från linje 101 till 525 och med en tydlig lista över vilka orter bussen passerar.
(http://www.ltnbd.se/se/Tidtabeller_lokallinjetabell.asp)

Detta tycker jag är en helt utmärkt funktion. Detta saknar jag på Västerbottens hemsida.

Men som sagt, dessa linjetabeller ger ju inte häller komplett information om det är så att bussen egentligen kör enligt egna seder och bruk. Så mitt exempel i tidigare tråd ger bara en bild om hur alla information och bussen verkliga färdväg är en helt annan sak. Det enklast hade ju varit och skrivit att bussen går endast dit resande finnes så hade dessa problem varit ur världen...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

#6
-I Jämtland har man numera alla länets tidtabeller i ett enda häfte. Mycket smidigt för alla länsbor, som även kan välja små "plånbokslappar" om de hellre önskar.
-UL.se är en högst föredömlig sida där man når alla tidtabeller i PDF-form direkt från indexsidan.

Förhopningsvis kan Lycksele ta lärdom av dessa två exempel. Som bussförare i Umeå är man inte direkt stolt över verksamheten när man ska hänvisa inresta kunder till den bristfälliga hemsidan tabussen.nu

Yujin Zhang

Tänkte bara updatera er lite:

Förra fredag beställde jag samtliga kommuntabeller igen fast denna gång med mammas namn och hennes jobbadress (Karolinska institutet). Fick nyss paktet med alla tidtabeller från mamma.

Undrar om det har något med adressen att göra, att de bestämde att mobba just mig och inte någon med adress Karolinska Institutet... ::)

Jessika

Vilken rolig tråd som jag helt har missat! :) Jag som alltid har ojjat mig över detta med Länstrafikens tidtabeller.

Jag är inte ofta i inlandet, men det har hänt några gånger. Jag har även åkt med s.k. matarlinjer, främst från Vilhelmina. Jag har upplevt precis alla problem som listas ovan. Om man ska ta sig från Umeå till t.ex. Storsele i Vilhelmina kommun är det inte lätt att få tag på tidtabellen för att i lugn och ro kunna planera sin resa. Idag är det lite lättare när reseplaneraren finns på Internet, men så var det inte för några år sedan. Samlingstidtabellerna för respektive kommun finns inte på busstation i Umeå. Och även om reseplaneraren finns idag så kan jag då bara söka på Umeå - Storsele, men jag kanske kan tänka mig att stiga av en annan buss i en annan by och få skjuts sista vägen? Ska man då sitta och söka på alla tänkbara bynamn? (Dessutom måste man mata in Storseleby för att det ska bli rätt; skriver man bara Storsele hamnar man någon helt annanstans...)

Här är en kul tidtabell:
http://www.tabussen.nu/fprw/tidtabeller/1588.pdf
Se t.ex. på rutten Umeå - Vilhelmina. Alla dessa turer förutsätter ett eller två byten. Bussen 8.15 t.ex. går inte direkt utan man byter buss i Åsele. Till Åsele åker man med Östersundsbussen, vilket inte framgår. Åker man bussen efter (kl. 10.10) så byter man buss i Lycksele (fast av anmärkningen "Via Meselefors" är det ju lätt att tro att det är där man ska byta?). Det är då linje 300 man åker till Lycksele; det är dock omöjligt att veta vilken linje det är eftersom man inte kan söka tidtabeller efter linjenummer på Länstrafikens hemsida (fast jag vet ju att det är bussen till Mo i Rana, men den går 10.20?). Värt att tillägga är också att inte riktigt stämmer med Reseplanerarens tider och turer... Dels saknas turer i Reseplaneraren som finns i tidtabellen och tvärtom, dels anges lite olika tider. Just dessa problem med denna tidtabelles otydlighet tror jag att jag påpekade för Länstrafiken 1997 när jag var i Vilhelmina för första gången... ::)

Nåväl, detta kanske kan tyckas vara petitesser, men första gången jag åkte till Vilhelmina blev jag faktiskt helt förvirrad av tidtabellen och fattade inte alls att jag skulle åka med en annan buss och byta längs vägen.

/Jessika

Yujin Zhang

CitatHär är en kul tidtabell:
http://www.tabussen.nu/fprw/tidtabeller/1588.pdf
Se t.ex. på rutten Umeå - Vilhelmina. Alla dessa turer förutsätter ett eller två byten. Bussen 8.15 t.ex. går inte direkt utan man byter buss i Åsele. Till Åsele åker man med Östersundsbussen, vilket inte framgår. Åker man bussen efter (kl. 10.10) så byter man buss i Lycksele (fast av anmärkningen "Via Meselefors" är det ju lätt att tro att det är där man ska byta?). Det är då linje 300 man åker till Lycksele; det är dock omöjligt att veta vilken linje det är eftersom man inte kan söka tidtabeller efter linjenummer på Länstrafikens hemsida (fast jag vet ju att det är bussen till Mo i Rana, men den går 10.20?). Värt att tillägga är också att inte riktigt stämmer med Reseplanerarens tider och turer... Dels saknas turer i Reseplaneraren som finns i tidtabellen och tvärtom, dels anges lite olika tider. Just dessa problem med denna tidtabelles otydlighet tror jag att jag påpekade för Länstrafiken 1997 när jag var i Vilhelmina för första gången...

Haha...just den här "samlingstabell" har gjort mig höja ögonbryn flera gånger...

En sak när det gäller 10:10-turen, den turen körs av Nybergs och den går hela vägen till Vilhelmina, MEN den kör via Åsele där den gör en 45min paus, sen till Dorotea, yttligare 15-20min paus, SEN till slut hamnar den i Vilhelmina. Alltså turen kör Umeå-Åsele-Dorotea-Vilhelmina.

Här är en bild från Umeå vid avgång:


Och här är en bild vid ankomst i Vilhelmina, samma tur, tagen en annan dag såklart:


CitatDen största fördelen med länets busstidtabeller är dock att alla trafikutövares namn och telefonnummer står med.

Ja, det måste jag hålla med om. Men deras upgift stämmer inte alltid till 100 heller. Ett exempel är linje 36 som går 09:00 från Lycksele (tur 3606) mot Sorsele. Det står Sorsele Buss & Taxi som trafikutövare men det är egentligen Arctic Bus som kör turen med Arctic Bus buss. Sen kan man fråga sig vad som gäller när en förare kör ett annat företagets buss, t.ex. morgonturen på 45an från Arvidsjaur. Är det då Granbergs (förare) eller KR (bussen) som är trafikutövare? (Själv tror jag det fortforande är KR.)

Jessika

Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 augusti 2008, 19:17:09 PM
Haha...just den här "samlingstabell" har gjort mig höja ögonbryn flera gånger...

En sak när det gäller 10:10-turen, den turen körs av Nybergs och den går hela vägen till Vilhelmina, MEN den kör via Åsele där den gör en 45min paus, sen till Dorotea, yttligare 15-20min paus, SEN till slut hamnar den i Vilhelmina. Alltså turen kör Umeå-Åsele-Dorotea-Vilhelmina.

Okej, då är jag med, det stämmer med den tryckta samlingstidtabellen. Men den turen finns inte med i Reseplaneraren. Då är det 10.20 från Umeå med linje 300, sedan 1 ½ timmes byte i Lycksele, och så linje 43 med avgång 12.40, ankomst Vilhelmina 15.50. Inte precis ett bättre alternativ! Turen 10.10 saknas i Reseplaneraren.

Nu när jag kollar är det en hel del knasigt! Turen 17.25 i den tryckta tidtabellen med ankomst Vilhelmina 21.05 (utan byte?) motsvaras i Reseplaneraren av att man tar linje 63 kl. 16.05, byte i Åsele 1 timme 40 minuter, ankomst Vilhelmina 21.05. Samma ankomsttid, men helt olika avresetider. Och kollar man returresor så stämmer knappt en enda tur. Då är det skillnader på flera timmar.

Hur som helst, intressant med denna samlingstidtabell "Björnen", som måste vara någon slags "helig ko"? Jag framförde som sagt kritik mot den redan för över 10 år sedan (och då som resenär och inte bussnörd) och det har inte skett ett dugg...

/Jessika - tidtabellsnörd ::)