Skolbussar i USA dras in

Startat av Lars, 17 augusti 2008, 21:53:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Nu har krisen i USA nåt skolan och skolbussarna som är för dyra att köra.
Vad kommer detta att innebära tro för alla bussförare o deras jobb mm

dessutom så drabbar det ju skolbarnen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3121185.ab

Jo

Här ser man att det kanske som i Sverige inte enbart är negativt med ett högt bränslepris. I procent påverkas ju vi inte lika mycket som tex. USA. Jag kan ändock inte förstå att det skulle vara en så stor kostnad att man pga. detta planerar minska på antalet skoldagar. Kostnaden borde ju inte stå för en alltför stor del av kostnaderna.

Är det någon här som ungefär har koll på vilken förbrukning bussarna har? Verkar ju vara rätt rejält tunga pjäser och det historiskt låga bränslepriset i USA har ju inte direkt uppmuntrat till att satsa på bränslesnåla motorer.

Jonas

Citat från: Jo skrivet 17 augusti 2008, 21:58:57 PM
Jag kan ändock inte förstå att det skulle vara en så stor kostnad att man pga. detta planerar minska på antalet skoldagar. Kostnaden borde ju inte stå för en alltför stor del av kostnaderna.

Som det stod i artikeln så hade ju kostnaderna för bussarna ökat med 40%, vilket nog är att betrakta som rätt mycket...  :-X

Buss-Anders

Det man kan undra över är om amerikanska skolbussar används under resten av dagen till annan trafik. Har för mig att det är mycket deltidsanställda kvinnor och svarta som kör dessa bussar under just morgnar och eftermiddagar.

Dessa gula och gulblinkande bussar ser väldigt enkla ut i alla fall i de få filmer man har få se dem inifrån. Så frågorna kvarstår. Kan man använda bussarna till något annat och får man det. Går det att göra trafiken billigare och använda bussarna effektivare.

Vill minnas från 60-talet att ett beslut i kanske kongressen satte igång en reform som innebar att barn från " underprivilidged areas" bussades till  skolor i bättre områden och tvärtom, barn från bättre områden bussades till sämre områden för att blanda eleverna och skapa en utjämning.

Det blev naturligtvis protester mot denna reform men den genomfördes. Jag har för mig att reformen avskaffades kanske någon gång på 70-talet. Men medan det varade så bussades stora mängder elever.

Fantastiskt att man på många håll väljer att ha en 4-dagars veckan.

Mvh
Buss-Anders ... som också är lärare.