Huvudmeny

Riksväg 100

Startat av Bengt Jönsson, 17 augusti 2008, 19:40:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

I en del gamla vägkartor från 70-talet finns det en Riksväg 100 utmärkt som norra utfarten/infarten till Strömstad till/från E6. Idag däremot verkar det högsta numret på en riksväg vara 99.
Är det jag som är ute och "cyklar dressin baklänges" eller har det verkligen funnits en R100 ?

Vägverkets databas markerade ju länge den på 30-talet byggda men sedan aldrig använda vägen på Lindö, Kalvö och Trossö norr om Havsstensund som körbar och med i det allmänna vägnätet.

/Bengt

David M

Det där är länsväg 100 mellan Falsterbo och Vellinge i Skåne.

Någon riksväg 100 känner jag inte till.

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 17 augusti 2008, 22:24:25 PM
Det där är länsväg 100 mellan Falsterbo och Vellinge i Skåne.

Någon riksväg 100 känner jag inte till.

Av någon anledning kallas vägar med nummer 1-99 för riksvägar och 100-999 för länsvägar. Men jag tror mest att det är något som är mindre viktigt. Det finns vägar med tresiffriga nummer som är längre än vissa med bara två siffror. Så jag undrar hur viktigt det är med det där numret. Här i Uppsala hör jag oftast folk säga väg 55 eller väg 282. Sällan jag hör någon säga riks eller läns
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 augusti 2008, 01:02:51 AM
Av någon anledning kallas vägar med nummer 1-99 för riksvägar och 100-999 för länsvägar. Men jag tror mest att det är något som är mindre viktigt. Det finns vägar med tresiffriga nummer som är längre än vissa med bara två siffror. Så jag undrar hur viktigt det är med det där numret. Här i Uppsala hör jag oftast folk säga väg 55 eller väg 282. Sällan jag hör någon säga riks eller läns

Anledningen är att riksvägar i regel binder samman olika landsdelar/län, och att länsvägar är av något mer regional typ.
Vidare har oftast riksvägar högre standard än länsvägar (läs bredare, belagda etc).
Jag vet att det finns många undantag från denna princip, men grundtanken är som jag beskrivit. Som de flesta kanske känner till finns olika typer av länsvägar, dels de som är skyltade med nummer (intervallet 100-499) samt en för varje län unik nummerserie (från 500 och uppåt) som inte skyltas ned nummer. Jag har läst någon stans att det vid norrlandskusten (var minns jag ej) ska finnas en länsväg skyltad med nummer som överstiger 500.

Simon Bertilsson

Bjärred - Lund är ju en riksväg. Är det den kortaste, eller finns det kortare?

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 augusti 2008, 01:38:01 AM
Bjärred - Lund är ju en riksväg. Är det den kortaste, eller finns det kortare?

Södra länken i Stockholm är faktiskt en riksväg, den heter Riksväg 75 och den borde vara ännu kortare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 augusti 2008, 01:38:01 AM
Bjärred - Lund är ju en riksväg. Är det den kortaste, eller finns det kortare?
Det är väl Rv16? Går inte den vidare till Dalby?

BMJ

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 augusti 2008, 09:31:33 AM
Södra länken i Stockholm är faktiskt en riksväg, den heter Riksväg 75 och den borde vara ännu kortare
Ja, Rv75 förmodar jag är den kortaste riksvägen i landet. Min teori varför man valt att skylta den som riksväg är att när/om den planerade motorvägsringen runt centrala Stockholm står färdig kommer den skyltas just Rv75.

Simon Bertilsson

Citat från: BMJ skrivet 28 augusti 2008, 22:14:15 PM
Det är väl Rv16? Går inte den vidare till Dalby?

Hmm... Jag måste ha tänkt på länsväg 103 som löper Lund - Lomma. Den är en av Sveriges kortaste nummerskyltade vägar.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2008, 02:10:31 AM
Det är väg 568 i V-norrland mellan Matfors och E14 och Njurunda och E4 som i allafall tidigare skyltades med vägnummer


Vi har en i Härjedalen också, nämligen lv 514 mellan Vemdalen och Glissjöbergsremmet via Vemhån.
Den har speciellt vintertid mycket stark turisttrafik till bl a Vemdalen och Björnrike.

Mvh

Christian