Söndagsbild del 51

Startat av Jona, 17 augusti 2008, 01:30:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Jag har jobbat en hel del nu sista tiden. Är en karneval i Kurjan, alltså småbåtshamnen i Skelleftehamn denna helg så det har blivit långa dagar för mig. Är trött och slut och ska om ett halv dygn upp och jobba igen. Så därför har jag bara slösurfat ett stund nu. Därför tänkte jag köra ett enkelt bildsvep med bilder som mer eller mindre talar för sig själv inför upp-laddningen till nästa vecka.... 26 september fyller nämligen Söndagsbild 1 år. Det tänkte jag fira med att köra ett sammanhängande undertema i flera veckor. Allt med start nästa söndag. (oki det är den 26 som detta bildtema fyller 1 år,  men tyckte dagen och inte exakt datum var det mest korrekta och fira på...Söndagsbild en tisdag kanske inte skulle bli så kul!)

Vad sägs om att svalka sig i dessa varma sensommardagar med lite snöiga bilder från Vindeln tidigare i år. Vill även passa på och tacka Yujin och Jacke för det trevliga sällskapet.

Det bor drygt 6000 invånare i Vindelns kommun och av dom bor cirka 2500 i själva tätorten. Ortens busstation ligger intill Järnvägstationen som faktiskt har ett tåg per dag och riktning som stannar där. Jag gillade miljön bättre vid stadens centrum och därför valde jag och använda dom bilderna, fick ingen bra bild från busstationen häller så.


Detta är i centrum, bakom bussen finns ett torg. Mitt emot detta ligger Ica, posten och dylikt.


Häradsvägen, nu har jag alltså ryggen mot den pizzeria du såg på bilden innan. Byns blomster-butik i bakgrunden.


Också en bild på ica, här är alltså motsvarande hållplats för motsatta färdriktning, den ena är vid ica och den andra vid pizzerian.

Många av bussarna på linje 16 är genomgående och fortsätter vidare på linje 166, alltså man byter linjenummer i Vindeln och slipper bussbyte. Linje 166 går Vindeln - Hällnäs - Åmsele.


Detta syns på denna bild då bussen kommit lite närmare fotografen. Däremot så är linjenumret inte utbytt utan bussen går antagligen som linje 16 även på 166 del.

Linje 16 går Umeå - Vindeln via olika småbyar längs väg 363 dem så kallade vindelvägen som följer vindelälven från Ammarnäs till Umeå. Hur ofta går linje 16 då. Vintertid går det 9 Turer från Umeå och 10 från Vindeln. (sommartid 8/9 turer) Lördagar har du 4 turer från Umeå men av dom turerna är nattbuss och går inte sommartid. Från vindeln Däremot har du alltid 4 turer lördagar hela året. Söndag och helgdag har du 3 turer men sommartid endast 1 från Vindeln och 2 från Umeå.

Ja dessa 4 bilder är det jag tänkte bjuda på denna söndag. Nu ska jag sova...

/MVH Jona

Sammanställningen: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona