FARVÄL SL:s längsta busslinje imorgon :( :( !!

Startat av at1981, 16 augusti 2008, 14:49:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Farväl för gott (hoppas det inte är för gott dock) SL:s längsta busslinje vars nr är 639 söndagen 2008-08-17.

För er som är sugna på att göra en nostalgisk resa imorgon den sista trafikeringsdagen så går det en 639 kl. 9 från Söderhalls trafikplats (8:10 med 676 från Tekniska) hela vägen till Öregrund och det lär kanske va sista gången en Busslinksvagn är i sikte i Öregrund. Sista turen med 639 som trafikerar C-län är kl. 20:45 från Tekniska men den går bara till Östhammar.

Den sista turen från Öregrund med 639 hela vägen till Tekniska går kl. 16:33 och det lär ev. va sista gången på tid och evighet som man ens får se en 639 i Öregrund.

Tidtabell:
http://sl.se/ficktid/sommar/s639.pdf


Nu i kommande tidtabeller är det en klar försämring i trafiken mellan Stockholm och Öregrund med långa väntetider i Östhammar mellan 857 och 811 och så saknas anslutning till/från Stockholm/Norrtälje vid Hallstavik med samtliga turer på 857 oavsett riktning. Men jag undrar hur mycket samarbete det har varit mellan SL och UL egentligen, eller om SL och UL planerat 639/641 och 857 utan något som helst samarbete med varandra?

http://sl.se/ficktid/vinter/v639.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v641.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/vUL857B.pdf

När sattes linje 639 i trafik norr om Hallstavik och vad var anledningen till det på den tiden?


Apropå länsöverskridande kollektivtrafik -- Varför behöver man tillstånd av Vägverket för att få bedriva det?
http://www.vv.se/templates/page3____1496.aspx
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Anders Noren

#1
SL-bussar har ibland kunnat observeras så långt norrut som i Forsmark, vändande ända uppe vid gamla herrgården. Vad jag har förstått berodde det på planerat merutnyttjande från UL:s sida av SL-bussar som annars skulle ha stått stilla i Östhammar.

Anders


Eje L

Nja, det var så att jag ansåg att det var kundvänligt att låta resenärerna slippa byta buss i Hallstavik. Det var ganska vanligt att kunderna hade mycket packning, särskilt kring helgerna. Östhammars kommun tyckte också att det var bra. Dessutom sparade både SL och UL fordon genom att vi bytte uppdrag med varandra. Tanken var att slippa konstiga framkörningar och istället lägga ut de kilometrarna som ökat utbud under den tid det kunde finnas en marknad. I samordningen ingick så småningom SL 639, 641, 557, 583X samt UL 803, 805, 806, 807, 809, 848, 883, 886 och 888. De två sista linjerna kunde variera mellan åren beroende på var Busslinks ledvagn gjorde största nyttan under den tid den annars skulle stå overksam i Uppsala. SWEBUS som då körde trafiken i Östhammar hade på vår beställning skaffat 20 m Säffleledvagnar med 82 sittplatser. När de sattes in på 639 kunde vissa turer köras utan förstärkning. Alla tjänade alltså på bytet. På UL ansåg vi att det var viktigt att det gick en tur när folk ville åka. Det kravet var överordnat designen på fordonet. De rent omloppstekniska bytena gjordes vid gemensamma möten mellan UL, SWEBUS och Busslink i Norrtälje. Ekonomin löstes genom att vi bytte kilometrar med varandra, dvs SL betalade Busslink och vi betalade SWEBUS. Ekonomiskt ansvarade fortfarande SL och UL för trafiken i sina län. Den som hade överskott på km i grannlänet fick ersättning av den andre. En gång blev jag uppringd av en nitisk tjänsteman från gatukontoret i Stockholm som undrade vem som beviljat tillstånd för UL att köra 20 m ledvagnar på Valhallavägen. Jag konstaterade att det anatgligen var samma myndighet som medgett att 24 m lastbilar med lättantändligt flygbränsle fick gå där mitt i rusningstrafiken. Det här var strax efter att Stockholms hamn sänkt hamnavgifterna för att slå ihjäl färjetrafiken Hargshamn - Nystad. ;)
Eje Larsson (som då var planeringschef på UL)

Mikael T Nilsson

Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 14:49:47 PM
Hejsan!


Farväl för gott (hoppas det inte är för gott dock) SL:s längsta busslinje vars nr är 639 söndagen 2008-08-17.
När sattes linje 639 i trafik norr om Hallstavik och vad var anledningen till det på den tiden?

Det var 1993 som linje 639 förlängdes till Uppsala län. Då var det Swebus som ansvarade för UL-turerna på linjen. Men enligt gamla linjeuppgifter jag har ska 639:an ha trafikerat sträckan Jarlaplan-Öregrund på 60-talet. Samtidigt trafikerade linje 641 sträckan Norrtälje-Sonö-Hallstavik-Östhammar. Jag tror att åtminstone Östhammar då låg i Stockholms län.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Anders Noren

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 augusti 2008, 19:56:11 PM
Det var 1993 som linje 639 förlängdes till Uppsala län. Då var det Swebus som ansvarade för UL-turerna på linjen. Men enligt gamla linjeuppgifter jag har ska 639:an ha trafikerat sträckan Jarlaplan-Öregrund på 60-talet. Samtidigt trafikerade linje 641 sträckan Norrtälje-Sonö-Hallstavik-Östhammar. Jag tror att åtminstone Östhammar då låg i Stockholms län.

Jodå, på den tiden hörde en stor del av vad som i dag är Östhammars kommun till Stockholms län (vilket däremot inte Stockholms stad gjorde). Om jag inte minns fel så står en tjusig gränssten längs vägen mellan Lövstabruk och Forsmark. Länsgränsen flyttades i samband med förvaltningsreformerna kring 1970.

Anders


Fredde

Vart tog dessa 20 m ledbussar vägen? Helt avyttrade?


Simon Bertilsson

3 timmar och 20 minuter i en SL-buss.... Hoppas verkligen att det finns andra alternativ om man ska åka hela vägen.

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 16 augusti 2008, 21:35:45 PM
Jodå, på den tiden hörde en stor del av vad som i dag är Östhammars kommun till Stockholms län (vilket däremot inte Stockholms stad gjorde). Om jag inte minns fel så står en tjusig gränssten längs vägen mellan Lövstabruk och Forsmark. Länsgränsen flyttades i samband med förvaltningsreformerna kring 1970.

Även någon km från Mora stenar (vid dagens kommungräns Knivsta/Uppsala i Uppsala län) finns en snygg svart gränssten med texten: "Uppsala län / Stockholms län".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mora_stenar

Ersa

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 augusti 2008, 19:56:11 PM
Det var 1993 som linje 639 förlängdes till Uppsala län. Då var det Swebus som ansvarade för UL-turerna på linjen. Men enligt gamla linjeuppgifter jag har ska 639:an ha trafikerat sträckan Jarlaplan-Öregrund på 60-talet. Samtidigt trafikerade linje 641 sträckan Norrtälje-Sonö-Hallstavik-Östhammar. Jag tror att åtminstone Östhammar då låg i Stockholms län.

Det får en att fundera på hur gammal 639:an egentligen är som linje med detta nummer. Kom den till i samband med att persontrafiken på järnvägen Rimbo-Hallstavik lades ner 1966? Det är även ganska intressant att de flesta 639:or enligt dessa hållplatsskyltar (av årsmodell 1977 enligt Max W) gick Hallstavik-Rimbo men endast "vissa turer" fortsatte vidare från Rimbo mot Stockholm:


Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 augusti 2008, 02:28:04 AM
3 timmar och 20 minuter i en SL-buss.... Hoppas verkligen att det finns andra alternativ om man ska åka hela vägen.

Andra alternativ Stockholm - Östhammar/Öregrund? Tja, det skulle vara att åka Swebus Express eller tåg till Uppsala och byta till UL-buss 811 där, men hur lång tid det tar inkl bytet är svårt att säga.

Mikael T Nilsson

Citat från: Anders Noren skrivet 16 augusti 2008, 21:35:45 PM
Jodå, på den tiden hörde en stor del av vad som i dag är Östhammars kommun till Stockholms län (vilket däremot inte Stockholms stad gjorde). Om jag inte minns fel så står en tjusig gränssten längs vägen mellan Lövstabruk och Forsmark. Länsgränsen flyttades i samband med förvaltningsreformerna kring 1970.

Anders

Tack för uppgiften. Då stämde det att Östhammar tidigare låg i Stockholm län.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2008, 09:02:30 AM
Det får en att fundera på hur gammal 639:an egentligen är som linje med detta nummer. Kom den till i samband med att persontrafiken på järnvägen Rimbo-Hallstavik lades ner 1966? Det är även ganska intressant att de flesta 639:or enligt dessa hållplatsskyltar (av årsmodell 1977 enligt Max W) gick Hallstavik-Rimbo men endast "vissa turer" fortsatte vidare från Rimbo mot Stockholm:



I någon gammal tidtabell som jag inte minns årtalet på trafikerar 639:an endast sträckan Rimbo-Hallstavik, förmodligen sent 60-tal eller tidigt 70-tal. En annan intressant sak jag läste i Roslagsbanans tidtabell från 1971 var att tre busslinjer anslöt till tågen i Rimbo: 639 mot Hallstavik, SJ 807 mot Uppsala och Norrtälje samt SJ 816 mot Rånäs. Trafiken mot Rånäs har alltså ingått i SJ:s 800-serie en gång i tiden innan linjen blev SL 648.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2008, 12:03:19 PM
Ja trafiken väster om Lv 280 tillhörde SJ:s busslinjegrupp i Uppsala, sedermera gjordes en del förändringar om var naturliga.

Intressant! Tack för uppgiften! Jag antar att det var Rånäs Buss och Taxi som utförde trafiken på linje 816, precis som för linje 648 innan SL (och Fridstöms) körde med egna bussar på linjen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2008, 12:14:24 PM
Det törs jag inte säga, SJ körde ju gärna sina linjer själva och att man nyttjade underentreprenör på den tiden var inte så vanligt, den linjen kan nog ha körts av någon buss o förare stationerad i Knutby

Tack för svaret. Undrar om SJ i så fall körde med 12-metersbussar. Jag minns att Rånäs Taxi ett tag uteslutande körde med mindre bussar (kortare än 12 meter) på linje 648, men det kanske berodde på att vägarna var smala och mer svårframkomliga på nya linjesträckningar som tillkom senare under 70-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.