Scania på Gotlands landsbygd från sommaren 2009

Startat av Lars Ödlund, 15 augusti 2008, 12:30:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#15
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 augusti 2008, 12:18:39 PM
Alla ni nu som tycker Lahti Scala är skit....har ni kört dom?
Jag har inte själv kört en sådan, men det skulle vara roligt om ni delade med er av hur dom är att köra, om dom skramlar mycket, om det är bra finish etc.

Bussmicke tex som gick ut först o sa att dom var tråkiga? Kanske du har erfarenhet som resenär i dom?

Själv har jag utan att ha kört dom en bra uppfattning om Scala. Innovativ design som sticker ut lite, dessutom har dom finska karosseritillverkarna ett bra rykte om sig att saker och ting sitter fast.

Har talat med ett fåtal kollegor som fått "sina" Vegor utbytta till Scalor genom anbudsskifte, och de var positiva till förändingen. Men om det säger mer om kvaliteten på de gamla slitna Vegorna vet jag iofs inte...  ::)

Tråkig och ful front tyckte några om Scalan. Det kan fotograferna få tycka om de vill. Men som förare och passagerare färdas man väl hellre i en ful tyst bekväm pålitlig buss, än en snygg rasslig skramlande krånglande. Om man inte hittar en MaxCi då som har alla positiva egenskaper!  ;) :P

bjalle

Scalorna är rätt skramliga av sig. Den allra senaste genrationen (Ukna Buss nya samt Thygessons 54) ska enligt uppgift vara betydligt tystare och mindre skramlig.
Sen tycker jag Scalan är snygg

yngrot

Vi har 3 st Scala på Borås Lokaltrafik var själv med och hämtade hem dem från Lahti.  Men tyvärr så är det rätt mycket skrammel och gnissel i dem särsklit takpaneler är dåligt fastsatta. Annars är de pigga och fin att köra bra värme fram hos föraren när man anväder alla fläktar där fram. En del vindbrus i framdörren tyvärr det märks ju när man kör landsväg med dem.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina