Dessa problem finns i Gävle trafiken just nu !

Startat av Fredde, 14 augusti 2008, 23:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

#30
Citat från: robbes skrivet 16 augusti 2008, 22:21:52 PM
verkar som du har väldigt lite fritid då du ringer så fort det gått 5 minuter och bussen är sen. Någon klocka som ringer om jag säger att bussen delar vägar med övrig trafik både bilar cyklister o fotgängare som kan orsaka förseningar det räcker med att det  är en liten sammanstötning i trafiken så blir det förseningar. Något annat att tänka på är att det är CA tider som står i tidtabellen så lite flexibel måste man vara.

I mina ögon kan man klaga på om det gått 10 minuter eller mer man måste ha tålamod i livet ju.

annars finns det för deriktigt stressade ett anant alternativ till kollektiv trafiken o det kostar inte många kronor per dag då det används men kräver en insats i form av att man trampar fram på den i stället.

principen med att ha en tidtabell är att man ska försöka hålla den utan en j***a lekstuga av undantag jämt ?  varför ska jag som resenär betala fullt pris & få en 1/2 produkt av tiden jag jag ska åka?

Fredde

#31
Citat från: robbes skrivet 16 augusti 2008, 22:21:52 PM
verkar som du har väldigt lite fritid då du ringer så fort det gått 5 minuter och bussen är sen. Någon klocka som ringer om jag säger att bussen delar vägar med övrig trafik både bilar cyklister o fotgängare som kan orsaka förseningar det räcker med att det  är en liten sammanstötning i trafiken så blir det förseningar. Något annat att tänka på är att det är CA tider som står i tidtabellen så lite flexibel måste man vara.

I mina ögon kan man klaga på om det gått 10 minuter eller mer man måste ha tålamod i livet ju.

annars finns det för deriktigt stressade ett anant alternativ till kollektiv trafiken o det kostar inte många kronor per dag då det används men kräver en insats i form av att man trampar fram på den i stället.

Kan tillägga att det INTE finns mer än 2 ställen bussen kan bli stående pga trafikljus & det är vid sörby urfjäll samt vid ett övergångställe vid österbågen brynäs/bomhus & är det ett stort problem så ska trafikutövaren ta hänsyn till det på sinna tider & inte jag som betalar för resan!!!


Anser X-trafik det är illa att inte bussen kan avgå i tid på sin första tur på linjen kommer jag ringa fram till dom klarar det!!!

Det kvittar vem som kör den, grundproblemt är att tiderna är för korta för att köra ut på betald tid kan jag bara konstatera & förarna håller sig till avtalet punkt & pricka fast det lider till problem...

Fredde

#32
1. Att passa tidtabellen är ofta ett stort problem på Linje 1 fr Valbo, Linje 12 mellan Bomhus - Centrum, Linje 2 från både Sätra & Södra Bomhus samt Linje 3 från Andersberg dvs det är ständiga sena ankomster till centrum så ev övergångar missas samt det ställer till mycket irritation.. (ska tillägga att det tyvärr i princip alltid är samma förarare som dras med förseningar, det finns några som alltid håller tiden & dom kör inte våldsamt heller men dom klarar bljettmaskinerna med forthet så dom sparar nog mycket tid på det, utb behov på övriga?)   



2. Ett flertal av dom såkallade polackbussarna (dom är tillverkade där) Det är Volvo 8700 bussar i serien 57xx som har in läckage av regnvatten i ventilationskanalerna speciellt i den bakre delen vid regn så börjar det droppa skitigt vatten ner på folk som sitter där & sitter ingen hamnar det på sätena ist som blir både skitiga & blöta.. Sedan är det ett flertal av dom som har börjat fått mögel i den bakre delen runt en ofta rostig ventilations utsläpp som är i princip ovanför den bakersta sittraden, här läcker det ofta in vatten med när det regnar med.. Ska tillägga att detta inte gäller alla bussar i denna serie...   


3. När man kliver på i Centrum för att åka till Valbo med Linje 1 & man enbart har årskort för Zon 61 så säger man till om tillägsbiljett för Zon 64 som är just Valbo men ändå så trycker föraren ut en tilläggsbiljett för Zon 61 ist dvs man får säga till om byte av billjett detta tar tid samt vissa förare säger det gör inget, men vad händer om en kontoll sker???.. Det händer 9 gånger av 10.. Kan dom inte med maskinen ska dom ha mer utb...   


4. Det körs med bussar som har extremt skitig klädsel dessa har inv 47xx & har tidigare rullat i Göteborg..   


5. Det körs med fel färger i stadstrafiken fast det finns rätt färgade kvar på depån..   


6. Bussar utan fungerande ventilation samt svårt att få bort värmen fr elementen för föraren...   


7. Förare som har svårt att ta kunder på rätt sätt utan bara fräser dvs dom är redan arga när man påpekar något... 



Ska jag ge svar direkt på sakerna enligt följande är dom enl nedan...



Punkt 1. Se över tidtabellerna med tidigare avgångar eller se över dom som kör då vissa klarar att hålla tider i princip jämt, kanske mer utb behövs eller så behövs mer arbetsledning?
Punkt 2. Repa bussarna eller byt ut dom..
Punkt 3. Mer utb
Punkt 4. Tvätta klädseln eller byt ut den..
Punkt 5. Ha hårdare krav, karlstad är ett bra exempel där körs aldrig med bussar i fel färg, dvs mer bussar i reserv i rätt färg, ren snålhet annars, då har man räknat fel i anbudet, hur gör man om en kör länstrafiken & en annan kör stadstrafiken ska man hyra in bussar???...
Punkt 6. krav på att bussarna är hela innan dom går ut i trafik, det som kvittar är om ett lysrör är trasigt i bussen tex..
Punkt 7. Krav på att förare eller annan personal sköter sig annars "varning & på sikt sparken fall dom inte fattar vad dom gör eller får lön för" Kan tillägga att ett flertal i dagens läge har sökt jobb på dåvarande Gävle Trafik eller fått foten där i från fått anst på Swebus i dagsläget, denna info har jag fått från förare på just swebus i dagsläget som tidigare var anst på Gävle Trafik... Detta bör ju vara ett stort problem för i princip hela busstrafiken eller ? När Gävle Trafik skötte trafiken så fungera den jävligt bra med, dom hade en jävligt hård Chef med som i dagsläget är Chef för det kommunala bostadsbolaget & det funkar jävligt bra med "hårda nypor"

Detta är mina åsikter ang problemet samt lösningar, dock har ju INGEN gett någon lösning på något av problemen fast jag lufta dom redan under fredagen, nu har ni min mening ifallet..

Fredde

#33
Förstår det ofta är snack om pengar om det mesta att man snålar & trafiken haltar.. Men det viktigast är att man har nöjda kunder med & personal som trivs????

Jag hoppas på förbättringar i framtiden!! Alla kan bara bli bättre & ingen kan nog bli bäst heller för då är det nog inte bra heller eller????

Slår vad om att Swebus kan bli bättre bara dom vill!!

Kan säga till Wetjo att jag betalar över 210000 kr i skatt till kommunen (Gävle) via inkomst varje år om det nu var intresant? Då det lär bära min bit jag har i
"rabatt" till busstrafiken på mitt busskort för ca 3600kr ??? kan tillägga att inget annat har jag fr Kommuen heller & givet har jag inget problem med att jag betalar andras uppehälle men jag kräver att jag ska ha rätt för det jag betalar än att dom fikar eller att entreprenören missköter sig!!!

Ska säga att det är nog för mig i denna diskusion...  Nu ska vi vara glada för alla fina bilder samt famåtanda vi får i forumet... Jag är ingen gnällspik men man blir trött ofta när man åker buss & det är problem med!!!


//Fredde

Wetjo

Då tycker jag att du ska bli politisk aktiv i något lämpligt parti för att genom Gävleborgs landsting (= Största ägaren) påverka X-trafiks trafikutbud.
Det är X-trafiks planerare som gör tidtabellen som Swebus bygger tjänster av osv...
Konstruktiv kritik med förslag på förbättringar tar bättre. I denna tråd har jag inte sett något konstruktivt.
Ett förslag är att ringa till Swebus i Gävle och börja diskutera problemen. Då slipper du mellanhanden på X-trafik... Då får du säkert bättre svar än av X-trafik.

Fredde

#35
Det var ju nu inte meningen å svartmåla dig på någotvis då jag tycker du ofta har har jävligt bra åsikter om det mesta!

Mvh Fredde

Fredde

#36
Ska säga det att det kanske var jävligt dumt å lufta problemen i Gävle kanske?.. Då det säkert är liknande problem fast annan som kör trafiken på andra orter, det är väll ofta jakten på pengar som ställer till det mesta tyvärr.. Beklagar om jag sårat någon inom Swebus, det var ju inte meningen på det viset om ett visst bolag... Jag får beklaga i så fall!!!

Hoppas ni/alla förstår grundproblemet? Det är för mycket jakt på pengar tyvärr !!
Grunden är ju att trafiken finns för resenärerna sedan om vissa (jag) har åsikter är ju en sak & givetvis har X-trafik fått det med!

Men såra någon personligt har ju inte varit meningen, jag ber 1000 ggr om ursäkt om jag råkat gjort det...

Jag kanske har tänt ett ljus om hur det är just nu i tafiken på ett trafikområde i Sverige!!!

Jag väljer nu även att lämna detta forum!

Mvh. Fredde

CS

Citat från: Fredde skrivet 17 augusti 2008, 03:32:22 AM
Ska säga det att det kanske var jävligt dumt å lufta problemen i Gävle kanske

Kanske inte direkt, men däremot ser jag ingen vits med det. Dessa problemen är på inget sätt problem som är unika för varken Gävle eller för Swebus. Däremot tror jag inte det är nått vidare bra sätt att få fram dina åsikter till rätt personer här, utan det uppfattas nog av de flesta som allmänt gnäll och sånt är inte så roligt att läsa. Speciellt inte för personer som får höra liknande gnäll från passagerare varje dag även om dom inte egentligen har något med problemen att göra.

Ett litet tips som kan göra din och kanske framförallt din busschafförs dag bättre.
Att få på passagerare som direkt klagar såfort man är fem minuter sen istället för att hälsa med ett trevligt hej, eller god morgon, kan förstöra även den tåligaste förarens dag.