Dessa problem finns i Gävle trafiken just nu !

Startat av Fredde, 14 augusti 2008, 23:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Ska inte sticka under stolen att jag ringt till X-trafik ett antal ggr och klagat på avgående buss fr Bomhus kl. 06.06 då denna kommer fr Garaget och ska avgå EXAKT kl.06:06 enl tidtabell fr Bomhus (karskär) mot Valbo & den varit försenad & jag har frågat föraren flera ggr var det gäller ang förseningen & det har gällt att det ofta är problem att bussen inte startar eller att dom har fått bytta ut den bussen som ska köra med just för samma dvs den inte startar, under vintern förekommer också att det att ingen som startat dom i förtid!!?!?! (ska någon verkligen behöva starta dom i förtid ?) & det är frost/imma på rutorna...  Dom på X-trafik säger det är allvarligt när man ringer att dom inte ens avgår i tid på första avgången, kanske det blir vite här ? Men då är ju frågan kan man ha lite för korta tider att plocka ut bussen när den inte är körduglig? Detta verkar vara Swebus stora broblem i hela landet. Man har för korta tider ut till startstället... jag kommer fortsätta ringa till länsbolaget till dom sköter sig...

Obs! denna avgång gällde förra vintertidtabellen !!!


//Fredde

Fredde

#1
Ska väll berätta en liten "sjuk" grej som hände dag med..  Klev på en buss nere i city man höll på att smälla av det var varmt som i en bastu i bussen, det var 20 garder ute med & inte undra på att det var varmt i bussen med elementen var glödheta & ventilationen var ej i drift, föraren hade sitt fönster öppet..
Jag sade till föraren att stänga av värmen på elementen & svaret blev det är fel på denna buss, jag ringde direkt till X-trafik & dom såg mycket allvarligt på detta, sedan stannar föraren vid en hpl & kliver ut & börjar rota bak i motorrummet & det börjar knäppa i elementen sedan avtar värmen lite under den resan jag åker (20 min) men ventilationen är helt trasig, det var en kille fram som åkte med föraren som flera ggr kolla om det kom luft & han sa även att det var hemskt bak ibussen när han kolla i vent gluggarna, dock funka det inte under den resan jag gjorde iaf.. Sedan tror Swebus att dom har förtroende att köra trafiken ???? Många som hoppas dock att annan får trafiken from sommaren 2010, jag frågade i trafikupplysningen vem som tvättade kläder pga denna värme i bussen då man svettas som fan, det är bara att skicka räkningen till Swebus fick jag som svar dvs är jag nog inte den första som klagar...
Detta sker på 2000-talet fattar fan inte att dom inte skäms med dessa skitbussar dom kör med.. På Gran Canraria kostar samma resa bara 1/2 av priset & det är i ett EU land & där har dom AC på bussarna med samma värme ute!!!


Beklagar klagandet men det är skandal hur trafiken sköts just i Gävle...

Karsten

Citat från: Fredde skrivet 15 augusti 2008, 00:04:46 AM


Beklagar klagandet men det är skandal hur trafiken sköts just i Gävle...

Jag vet inte om du skulle få en bättre bild av trafiken i andra trafikområden, ärligt talat. 

Fredde

#3
Citat från: Karsten skrivet 15 augusti 2008, 00:18:44 AM
Jag vet inte om du skulle få en bättre bild av trafiken i andra trafikområden, ärligt talat. 


Det sjuka är väl bara att hoppas i oktober att annat bolag får trafiken i Gävleborg from sommaren 2009 & sedan även from sommaren 2010 i Gävle... Det är ju sjukt att ett bolag sköter trafiken så dåligt på alla ställen dom kör...


//Fredde

Fredde

#4
Dessa problem finns i trafiken i Gävle stadstrafik just nu (det finns även lite till men det hoppar vi över just nu), är det någon som har förslag på förbättringar ?


1. Att passa tidtabellen är ofta ett stort problem på Linje 1 fr Valbo, Linje 12 mellan Bomhus - Centrum, Linje 2 från både Sätra & Södra Bomhus samt Linje 3 från Andersberg dvs det är ständiga sena ankomster till centrum så ev övergångar missas samt det ställer till mycket irritation.. (ska tillägga att det tyvärr i princip alltid är samma förarare som dras med förseningar, det finns några som alltid håller tiden & dom kör inte våldsamt heller men dom klarar bljettmaskinerna med forthet så dom sparar nog mycket tid på det, utb behov på övriga?)   



2. Ett flertal av dom såkallade polackbussarna (dom är tillverkade där) Det är Volvo 8700 bussar i serien 57xx som har in läckage av regnvatten i ventilationskanalerna speciellt i den bakre delen vid regn så börjar det droppa skitigt vatten ner på folk som sitter där & sitter ingen hamnar det på sätena ist som blir både skitiga & blöta.. Sedan är det ett flertal av dom som har börjat fått mögel i den bakre delen runt en ofta rostig ventilations utsläpp som är i princip ovanför den bakersta sittraden, här läcker det ofta in vatten med när det regnar med.. Ska tillägga att detta inte gäller alla bussar i denna serie...   


3. När man kliver på i Centrum för att åka till Valbo med Linje 1 & man enbart har årskort för Zon 61 så säger man till om tillägsbiljett för Zon 64 som är just Valbo men ändå så trycker föraren ut en tilläggsbiljett för Zon 61 ist dvs man får säga till om byte av billjett detta tar tid samt vissa förare säger det gör inget, men vad händer om en kontoll sker???.. Det händer 9 gånger av 10.. Kan dom inte med maskinen ska dom ha mer utb...   


4. Det körs med bussar som har extremt skitig klädsel dessa har inv 47xx & har tidigare rullat i Göteborg..   


5. Det körs med fel färger i stadstrafiken fast det finns rätt färgade kvar på depån..   


6. Bussar utan fungerande ventilation samt svårt att få bort värmen fr elementen för föraren...   


7. Förare som har svårt att ta kunder på rätt sätt utan bara fräser dvs dom är redan arga när man påpekar något... 


Någon som har förslag på hur dom ska förbättra sig framöver????

Kan tillägga att 6st punkter faller under X-trafiks resegaranti med... Den enda som inte gör det är punkt 5 men den tycker jag är en goodvill punkt istället...


//Fredde

Skalman

> 5. Det körs med fel färger i stadstrafiken fast det finns rätt färgade kvar på depån..   

> 6st punkter faller under X-trafiks resegaranti med... Den enda som inte gör
> det är punkt 5 men den tycker jag är en goodvill punkt istället...

Jag antar att vi är lite ironiska här? För du kan väl inte på allvar mena att någon form av
resegaranti skulle falla ut bara för att bussen har fel färg..?  ???

David S

Citat från: Fredde skrivet 15 augusti 2008, 00:04:46 AM
Ska väll berätta en liten "sjuk" grej som hände dag med..  Klev på en buss nere i city man höll på att smälla av det var varmt som i en bastu i bussen, det var 20 garder ute med & inte undra på att det var varmt i bussen med elementen var glödheta & ventilationen var ej i drift, föraren hade sitt fönster öppet..
Jag sade till föraren att stänga av värmen på elementen & svaret blev det är fel på denna buss, jag ringde direkt till X-trafik & dom såg mycket allvarligt på detta, sedan stannar föraren vid en hpl & kliver ut & börjar rota bak i motorrummet & det börjar knäppa i elementen sedan avtar värmen lite under den resan jag åker (20 min) men ventilationen är helt trasig, det var en kille fram som åkte med föraren som flera ggr kolla om det kom luft & han sa även att det var hemskt bak ibussen när han kolla i vent gluggarna, dock funka det inte under den resan jag gjorde iaf.. Sedan tror Swebus att dom har förtroende att köra trafiken ???? Många som hoppas dock att annan får trafiken from sommaren 2010, jag frågade i trafikupplysningen vem som tvättade kläder pga denna värme i bussen då man svettas som fan, det är bara att skicka räkningen till Swebus fick jag som svar dvs är jag nog inte den första som klagar...
Detta sker på 2000-talet fattar fan inte att dom inte skäms med dessa skitbussar dom kör med.. På Gran Canraria kostar samma resa bara 1/2 av priset & det är i ett EU land & där har dom AC på bussarna med samma värme ute!!!


Beklagar klagandet men det är skandal hur trafiken sköts just i Gävle...

Jag åkte med en chafför och även vi upplevde samma problem med värmen framförallt i bak. Det blev så illa så att föraren vart tvungen att byta buss.

David S

Citat från: Skalman skrivet 15 augusti 2008, 11:24:37 AM
> 5. Det körs med fel färger i stadstrafiken fast det finns rätt färgade kvar på depån..   

> 6st punkter faller under X-trafiks resegaranti med... Den enda som inte gör
> det är punkt 5 men den tycker jag är en goodvill punkt istället...

Jag antar att vi är lite ironiska här? För du kan väl inte på allvar mena att någon form av
resegaranti skulle falla ut bara för att bussen har fel färg..?  ???

Håller med, jag kan inte se vad problemen är om man har andra färger på bussen. Dom ser precis likadana ut bara det att stadsbussarna är gula där alla andra bussar är vita.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2008, 13:09:03 PM
Pkt 1, 3 o 7 lär ju inte påverkas av vilken entreprenör som kör trafiken ;)

Nåja, punkt 7 kan nog bättras på med ny entreprenör.. ;)

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2008, 13:16:50 PM
Jasså?

Det beror väl helt o håller på orsaken?

Självklart! Jag sa inte att det behöver bli så, men det kan bli så. En förare som trivs med sitt jobb är ofta på bättre humör. och är således trevligare mot kunderna.

AL

Citat från: Fredde skrivet 14 augusti 2008, 23:45:09 PM
Ska inte sticka under stolen att jag ringt till X-trafik ett antal ggr och klagat på avgående buss fr Bomhus kl. 06.06 då denna kommer fr Garaget och ska avgå EXAKT kl.06:06 enl tidtabell fr Bomhus (karskär) mot Valbo & den varit försenad & jag har frågat föraren flera ggr var det gäller ang förseningen & det har gällt att det ofta är problem att bussen inte startar eller att dom har fått bytta ut den bussen som ska köra med just för samma dvs den inte startar, under vintern förekommer också att det att ingen som startat dom i förtid!!?!?! (ska någon verkligen behöva starta dom i förtid ?) & det är frost/imma på rutorna...  Dom på X-trafik säger det är allvarligt när man ringer att dom inte ens avgår i tid på första avgången, kanske det blir vite här ? Men då är ju frågan kan man ha lite för korta tider att plocka ut bussen när den inte är körduglig? Detta verkar vara Swebus stora broblem i hela landet. Man har för korta tider ut till startstället... jag kommer fortsätta ringa till länsbolaget till dom sköter sig...

Obs! denna avgång gällde förra vintertidtabellen !!!


//Fredde

Hmmm, verkar vara lite väl mycket onödigt "gnäll" här!  I de flesta fallen brukar avgångstider vara "ungefärliga" eftersom det faller på sin egen orimlighet att en avgång alltid är EXAKT! Jag är heller ingen vän av Swebus, men lite rim och reson bör man väl ändå kunna kräva när det skall klagas!

Dessutom, beroende på vad som händer på depå vid utkörningar, (mycket kan påverka, d v s bussar kan vara svårstartade, något behöver fixas t ex byte av glödlampor, etc), kan bussen vara försenad vid starthållplats, men det väsentliga måste väl ändå vara att bussen sedan är i tid till omstigningshållplatser och liknande?  Det kan också vara så att körtiderna, speciellt tidiga morgnar och sena kvällar, är alltför rejält tilltagna, och då kanske förarna i många fall medvetet väljer att avgå senare för att slippa krypkörningar eller extrastopp längs framförvarande hållplatser för att undvika för tidiga avgångar under den fortsatta turen.  M a o, om nu din buss avgår 06.07 eller 06.08 istället för 06.06, går din värld under då eller hinner du fortfarande byta buss i Centrum?

Fredde

#11
Citat från: AL skrivet 15 augusti 2008, 14:14:12 PM
Hmmm, verkar vara lite väl mycket onödigt "gnäll" här!  I de flesta fallen brukar avgångstider vara "ungefärliga" eftersom det faller på sin egen orimlighet att en avgång alltid är EXAKT! Jag är heller ingen vän av Swebus, men lite rim och reson bör man väl ändå kunna kräva när det skall klagas!

Dessutom, beroende på vad som händer på depå vid utkörningar, (mycket kan påverka, d v s bussar kan vara svårstartade, något behöver fixas t ex byte av glödlampor, etc), kan bussen vara försenad vid starthållplats, men det väsentliga måste väl ändå vara att bussen sedan är i tid till omstigningshållplatser och liknande?  Det kan också vara så att körtiderna, speciellt tidiga morgnar och sena kvällar, är alltför rejält tilltagna, och då kanske förarna i många fall medvetet väljer att avgå senare för att slippa krypkörningar eller extrastopp längs framförvarande hållplatser för att undvika för tidiga avgångar under den fortsatta turen.  M a o, om nu din buss avgår 06.07 eller 06.08 istället för 06.06, går din värld under då eller hinner du fortfarande byta buss i Centrum?

Nu är det så att jag ringer först när det gått 5 minuter, ofta hinner nästkommande buss även inkomma före (denna kommer fr Centrum) , dvs det blir lite bökigt vid HPL då man kör in i en ficka med bara 1 körfält.. Sedan kan man ju fråga sig varför jag eller vi resenärer ska offra våran fritid för att det är någon som tycker det som det även verkar tycka det är bra å sitta å fika ist för göra det arbgivaren betalar för?? Eller så är det så att tiderna för att ta ut bussen på betald tid är för snåla man bör ju ha tid så att man avgår i tid med marginal för div problem, dom får väl ta med sånt i anbuden, det bör ju falla under kvalité & det är ju en faktor idag vid anbud, inte bara pengar..  Kan även tillägga att det finns dom som redan står inne vid HPL redan kl. 06:00  dvs dom har jobbat gratis ett tag men å andra sidan så har dom säkert mycket gladare resenärer med & slipper frågan varför försenad jag ska över till den linjen etc..

Kan tillägga med att jag ska inte in till centrum för byte utan kliver av på vägen in mot Centrum & då är den tiden jag kommer senare som tas på min fritid vid den tiden är man ju mer gärna i sängen än att stå & vänta, kommer den eller inte är ju frågan med?!?! .  Gör man ett byte så kanske förseningen inte har någon betydelse om det nu inte ställer till saker nere i centrum att andra bussar får vänta etc..

Det får väll kanske stå en arbetsledare i kafferummet å peka med hela handen ist då personalen har svårt för att sköta jobbet ?!?!..



//Fredde

Fredde

Citat från: Skalman skrivet 15 augusti 2008, 11:24:37 AM
> 5. Det körs med fel färger i stadstrafiken fast det finns rätt färgade kvar på depån..   

> 6st punkter faller under X-trafiks resegaranti med... Den enda som inte gör
> det är punkt 5 men den tycker jag är en goodvill punkt istället...

Jag antar att vi är lite ironiska här? För du kan väl inte på allvar mena att någon form av
resegaranti skulle falla ut bara för att bussen har fel färg..?  ???

Som det står klart i texten 6 punkter faller för resegarantin.. Det är 7 punkter totalt.. Punkt 5 faller inte för det!!


//Fredde

Fredde

#13
Saxat ur X-Trafik's Resegaranti

Vi lovar en trivsam resa.
Våra fordon är hela, rena och snygga och vi tar alltid hand om dig på ett bra sätt.
Oavsett vem du kontaktar, får du ett trevligt bemötande.


Berätta för oss om vi inte håller vad vi lovar
Upplever du att vi någon gång inte uppfyller det vi lovar har du rätt till kompensation genom
X-Trafiks Resegaranti.

Om brister i tidtabellen eller i annan information försvårat eller omöjliggjort din resa ger vi dig presentkort* för inköp av färdbevis.

Vi ordnar så att du kostnadsfritt kan åka på annat sätt till ditt resmål om din resa inte kan genomföras p.g.a. att:

• En tur körs med annan busstyp än vi lovat.
• Ingen tågvärd finns ombord på X-Tåget eller om rullstolsliften är ur funktion.
Om du blir mer än 20 minuter försenad till ditt resmål, och det inte varit möjligt att ta taxi, kan du
få kompensation i form av presentkort.*

För att få kompensation skriver du ut och fyller i svarskortet som du finner i pdf-format här(pd



Länk till X-Trafiks resegaranti i sin helhet!!

http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=77&MenuID=76

Har fått 50 kr i presentkort då jag klagade på ang komradio ej fungerade i en buss (jag höll på att missa en anslutning, dock han jag med den ef en snabb gång)..

Det är inte bara tiden att komma fram i tid som resegarantin omfattar !!


//Fredde


Fredde

Se ovan har edit i inlägg annars är texten en bit ner på deras hemsida, mycket text att läsa är det!!

enligt nedan

Vi lovar en trivsam resa.
Våra fordon är hela, rena och snygga och vi tar alltid hand om dig på ett bra sätt.
Oavsett vem du kontaktar, får du ett trevligt bemötande.