Huvudmeny

Vägförkortningar

Startat av David M, 13 augusti 2008, 13:24:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

E22 dragen förbi Västervik mellan Gladhammar - Almvik skulle spara sådär åtta kilometer enligt en uträkning jag har sett. Innan man byggde om vid Hörtingerumskurvan och Almvik uppgick km-besparingen till en mil. Tittar man på Norrland så borde det bli ett par mils besparing om E45 drogs öster om Sveg och rv 83 drogs väster om Ånge till E14 vid Bräcke.

När E6 invigdes väster om Uddevalla förkortades vägen mellan Göteborg - Oslo med en mil. I och med de diskussioner om klimatpåverkan som nu förs borde det finnas ett intresse i att förkorta vissa vägar för den långväga trafiken. Eftersom det inte blir fler än några tusen fordon i ÅDT behöver man inte bygga någon motorväg utan 9-metersväg eller 2+1 vore tillräckligt. Om E22 förkortades med en mil skulle trafiken mellan exempelvis Stockholm och Öland släppa ut mindre avgaser, för att inte tala om all trafik som ska från Karlskrona/Kalmar och norrut.

ch

Nu är det dock dags för en relevant fråga:

Om man bygger om vägen så att den förkortas en mil, hur mycket kommer det kosta samhället? Nästa intressanta fråga är: hur mycket miljöpåverkan kommer det bli under vägbyggandet? Kanske all asfaltstransporter, grävmaskiner etc förbrukar såpass mycket bränsle så att man inte tjänar nåt på det?

I mitten av 90-talet fanns det en mellanchef på Vägverket som ansåg att man skulle bygga en ny kanal tvärs över Sverige. Den skulle gå från Stockholm till Uddevalla-trakten. Då skulle man tydligen slippa slussar etc. Den skulle vara så bred att man kunde låta två supertankers passera varandra utan problem. Enligt hans uträkningar skulle detta vara det absolut bästa för miljön i framtiden. Men hur mycket miljöpåverkan har det inte att bygga en kanal tvärs över Sverige? ;)

BMJ

Citat från: ch skrivet 30 augusti 2008, 10:32:59 AM
Nu är det dock dags för en relevant fråga:

Om man bygger om vägen så att den förkortas en mil, hur mycket kommer det kosta samhället? Nästa intressanta fråga är: hur mycket miljöpåverkan kommer det bli under vägbyggandet? Kanske all asfaltstransporter, grävmaskiner etc förbrukar såpass mycket bränsle så att man inte tjänar nåt på det?

I mitten av 90-talet fanns det en mellanchef på Vägverket som ansåg att man skulle bygga en ny kanal tvärs över Sverige. Den skulle gå från Stockholm till Uddevalla-trakten. Då skulle man tydligen slippa slussar etc. Den skulle vara så bred att man kunde låta två supertankers passera varandra utan problem. Enligt hans uträkningar skulle detta vara det absolut bästa för miljön i framtiden. Men hur mycket miljöpåverkan har det inte att bygga en kanal tvärs över Sverige? ;)

Skulle man då sänka Vänern och Vättern? Vänerns yta ligger ca 43 möh, och Vättern 88möh, det hade blivit ganska djupa skärningar i den kanalen om man inte skylle ha några slussar, med tanke på att den då borde klara ett djupgående på drygt 20m.
Jag har aldrig hört talas om detta kanalprojekt, var kan man läsa om det?
Det som däremot har diskuterats i olika omgångar från 1700talet och framåt är att bygga en kanal från Uddevalla till Vänerns sydspets. Sist man diskuterade detta projekt var i mitten på 90-talet vill jag minnas. En siffra för projektets genomförandekostnad som dyker upp i mitt huvud är 8 miljarder. Kanalens kapacitet skulle då vara i paritet med Trollhätte kanal.

Ersa

Citat från: David M skrivet 13 augusti 2008, 13:24:28 PM
Tittar man på Norrland så borde det bli ett par mils besparing om E45 drogs öster om Sveg och rv 83 drogs väster om Ånge till E14 vid Bräcke.

Detta har diskuterats lokalt, men hur kommer Sveg och Ånge att må som samhällen om alla genomfartsturister försvinner?

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 01 september 2008, 10:23:38 AM
Detta har diskuterats lokalt, men hur kommer Sveg och Ånge att må som samhällen om alla genomfartsturister försvinner?

Sveg och Ånge är kommuncentrum i sina kommuner och således huvudorter i bygden och kan förmodligen upprätthålla en viss nivå på samhällsservice och butiksutbud även utan genomfartstrafiken. Men för en ort som Färila, med flera bensinstationer, matserveringar och en fullsorterad livsmedelsaffär på bara 1300 invånare, skulle en förbifart vara rena döden.

Om man ser genomfartstrafiken inte bara som ett hot utan också som en tillgång så kan genomfartsvägen utformas så att man både uppnår god trafiksäkerhet och framkomlighet och bibehållna möjligheter för lokalbefolkning och genomresande att stanna i orten och uträtta ärenden. I Sverige och Norge brukar detta kallas "miljöprioriterad genomfart" ("miljøprioritert gjennomkjøring").

Anders

David M

Citat från: Anders Noren skrivet 01 september 2008, 11:52:56 AM
Sveg och Ånge är kommuncentrum i sina kommuner och således huvudorter i bygden och kan förmodligen upprätthålla en viss nivå på samhällsservice och butiksutbud även utan genomfartstrafiken. Men för en ort som Färila, med flera bensinstationer, matserveringar och en fullsorterad livsmedelsaffär på bara 1300 invånare, skulle en förbifart vara rena döden.

Om man ser genomfartstrafiken inte bara som ett hot utan också som en tillgång så kan genomfartsvägen utformas så att man både uppnår god trafiksäkerhet och framkomlighet och bibehållna möjligheter för lokalbefolkning och genomresande att stanna i orten och uträtta ärenden. I Sverige och Norge brukar detta kallas "miljöprioriterad genomfart" ("miljøprioritert gjennomkjøring").

Anders

Fast var ligger egenvärdet i att låta vägen gå genom t.ex. Sveg bara för att ortens handelsunderlag inte ska eroderas? Det är ingen garanti för att servicenivån kommer upprätthållas i framtiden.


Men visst, det är sådana skäl som styr att vissa "logiska" förkortningar inte byggs. Fast med tanke på att en kommun som Västervik redan har förlorat tusentals invånare de senaste årtiondena, tror jag inte att det hade blivit ett större befolkningstapp om man hade förkortat E22 genom att dra den rakt söder om Gamleby.

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 04 september 2008, 17:42:23 PM
Fast var ligger egenvärdet i att låta vägen gå genom t.ex. Sveg bara för att ortens handelsunderlag inte ska eroderas? Det är ingen garanti för att servicenivån kommer upprätthållas i framtiden.

Ehm. Att låta vägen gå rakt igenom Sveg har inget egenvärde. Att låta vägen gå utanför Sveg har heller inget egenvärde. Däremot beskrev jag i mitt förra inlägg värdet av att låta trafiken gå genom en godtycklig mindre ort.

Anders

Mr G



Tanken är väl inte så dum, men det gäller förstås att det ska vara rätt mycket trafik så att det blir någon besparing inom rimlig tid.

Att bygga en förbifart öster om Sundsvall på E4:an borde spara många km, men framför allt tid för dem som passerar Sundsvall utan att ha ärende dit. Att passera Sundsvall är pest tycker jag. Smal väg, horder av trafikljus och fartkameror, fabriker, utfarter, stora skorstenar och allmänt stökigt, och så en j***a omväg som lök på laxen. Nej fy, där ska man helst passera nattetid om den redan långväga resan till Övre Norrland inte ska ta ännu längre tid än den redan tar.

Jag ser också att vägen gör en ordentlig krök vid Härnösand. Här skulle en dragning väster om tätorten ge en betydande besparing i avstånd för E4-trafiken.
吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 05 september 2008, 22:56:48 PM
Tanken är väl inte så dum, men det gäller förstås att det ska vara rätt mycket trafik så att det blir någon besparing inom rimlig tid.

Att bygga en förbifart öster om Sundsvall på E4:an borde spara många km, men framför allt tid för dem som passerar Sundsvall utan att ha ärende dit. Att passera Sundsvall är pest tycker jag. Smal väg, horder av trafikljus och fartkameror, fabriker, utfarter, stora skorstenar och allmänt stökigt, och så en j***a omväg som lök på laxen. Nej fy, där ska man helst passera nattetid om den redan långväga resan till Övre Norrland inte ska ta ännu längre tid än den redan tar.

Jag ser också att vägen gör en ordentlig krök vid Härnösand. Här skulle en dragning väster om tätorten ge en betydande besparing i avstånd för E4-trafiken.

Planer finns ju för en bro över "Sundsvallsbukten". Möjligtvis skulle denna delvis bekostas privat, enligt debattinlägg. Mera om detta kanske Västernorrlänningarna i forumet vet mera om?