SL-röd boggie-MAN i Göteborg! (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 12 augusti 2008, 22:36:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Grejen är att jag vill se klart o tydligt vad som står.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 augusti 2008, 22:33:27 PM
Riv ner den vita skyddstejpen runt bakrutan och destskylten fram, så har du en riktigt läcker buss!


Håller med dig man kan undra hur de tänkt när de specat bussarna så..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Jo så kan ju vara men varför??  det ser ju inte snyggt ut alls och dessutom verkar ju många bussar blivit röda efter ett tag i trafik. Om det nu är krav på det borde ju SL se till att bussarna ser ut som de beställt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: yngrot skrivet 13 augusti 2008, 22:53:23 PM
Jo så kan ju vara men varför??  det ser ju inte snyggt ut alls och dessutom verkar ju många bussar blivit röda efter ett tag i trafik. Om det nu är krav på det borde ju SL se till att bussarna ser ut som de beställt.

Jag tycker att det ser rätt snyggt ut med det där vita, framförallt bak. Din andra mening förstår jag inte riktigt, självklart ska beställaren se till att trafikutövaren utför det som avtalats men det finns i den frågan många fler akuta saker att ta upp i så fall. Fungerande skyltning, städning m.m..

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2008, 22:56:24 PM
Att det är så beror ju på att när rutorna byts finns inte någon dekortejp i lager osv.

Detta fenomen började på Swebus Citaro 2002 men då på sidorutornas överkant.

Alltför väl bekant ja..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Det finns ju mycket som trafikhuvudman bestämmer men som sen inte funkar i verkligheten det är ju inte nått nytt. Man kan ju tycka de borde komma ut i verkligheten lite så kanske en del knepiga krav försvinner. Det borde ju alla tjäna på..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Citat från: yngrot skrivet 13 augusti 2008, 23:01:32 PM
Det finns ju mycket som trafikhuvudman bestämmer men som sen inte funkar i verkligheten det är ju inte nått nytt. Man kan ju tycka de borde komma ut i verkligheten lite så kanske en del knepiga krav försvinner. Det borde ju alla tjäna på..

Ja iallafall när det gäller SL kan man undra om deras tjänstemän överhuvud taget vistas i den kollektiva trafikmiljön någonsin. Det känns som att många avarter skulle kunna avstyras tämligen omgående bara genom lite uppmärksamhet på sin resa till jobbet. Men den kanske företas med bil? Att dessutom tillsätta lite ingredienser som fantasi, okonventionellt tänkande, kreativitet, vilja och engagemang skulle kunna skapa en fantastiskt mycket bättre kollektivtrafik utan att kostnaderna nödvändigtvis skulle bli högre. Men nu ställde jag väl för höga krav?

Hos en del framgångsrika svenska företag (och säkert många utländska också) ingår det i tjänstemännens arbetsuppgifter att x antal dagar per år arbeta i den s.k. verksamheten. Det skulle innebära att skrivbordsnissarna skulle köra buss, tunnelbana eller spårvagn, klippa biljetter eller sitta i spärr några gånger per år. Detta skapar bra förståelse för verksamheten, kundernas önskemål och "fotfolkets" arbetsvillkor och är en grundläggande faktor för att skapa framgångsrika verksamheter (långsiktigt lönsamma).

Ulf Rådeström

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 augusti 2008, 22:33:27 PM
Riv ner den vita skyddstejpen runt bakrutan och destskylten fram, så har du en riktigt läcker buss!

Håller med!
I SL-land rullar dylika ledvagnar både med och utan vitt runt skyltskåpet...och det råder ingen tvekan om vilken version som är överlägset snyggast!

Ulf Rådeström

Citat från: Cero skrivet 13 augusti 2008, 23:15:45 PM
Ja iallafall när det gäller SL kan man undra om deras tjänstemän överhuvud taget vistas i den kollektiva trafikmiljön någonsin. Det känns som att många avarter skulle kunna avstyras tämligen omgående bara genom lite uppmärksamhet på sin resa till jobbet. Men den kanske företas med bil? Att dessutom tillsätta lite ingredienser som fantasi, okonventionellt tänkande, kreativitet, vilja och engagemang skulle kunna skapa en fantastiskt mycket bättre kollektivtrafik utan att kostnaderna nödvändigtvis skulle bli högre. Men nu ställde jag väl för höga krav?

Hos en del framgångsrika svenska företag (och säkert många utländska också) ingår det i tjänstemännens arbetsuppgifter att x antal dagar per år arbeta i den s.k. verksamheten. Det skulle innebära att skrivbordsnissarna skulle köra buss, tunnelbana eller spårvagn, klippa biljetter eller sitta i spärr några gånger per år. Detta skapar bra förståelse för verksamheten, kundernas önskemål och "fotfolkets" arbetsvillkor och är en grundläggande faktor för att skapa framgångsrika verksamheter (långsiktigt lönsamma).

uhum....vad hade detta med ämnet i tråden att göra? Kliar mig i huvudet och försöker komma på kopplingen till allmänt gnäll och den nya bussen som visades på bild...?!
Eller är jag för dum för att förstå?

Zella

Jag hoppas verkligen att dessa går helt utmärkta i SL-trafiken... efter som jag besitter en erfarenhet av gasdrivna MAN bussar... men den kanske ändras i framtiden, men den var väldigt snygg... Och det vita i fronten, på sidorna & där bak... är ju SL och det gör bussarna snygga tycker jag... bara helrött... njeee.

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2008, 22:44:22 PM
SL:s designprogram säger att det ska vara vita fält där.

...och det funkade finfint på gamla Säffle och Maxci. På den här typen av buss sabbar det dock designen totalt.

Simon Bertilsson

Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 augusti 2008, 11:53:59 AM
Jag hoppas verkligen att dessa går helt utmärkta i SL-trafiken... efter som jag besitter en erfarenhet av gasdrivna MAN bussar... men den kanske ändras i framtiden, men den var väldigt snygg... Och det vita i fronten, på sidorna & där bak... är ju SL och det gör bussarna snygga tycker jag... bara helrött... njeee.
Helrött? Svart är det ju.

Mange_buss

Ovanligt med boogie i innerstan, men riktigt snygg färgsättning och buss...

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 21:17:52 PM
Nödvändigt för att klara både Biogasdrift och tillräckligt antal passagerare inom gällande axeltrycksbestämmelser

Dessutom är bussen väldigt lång. Hade man klarat vikten med enkelaxel, så hade man fått ett väldigt långt axelavstånd alternativt ett ordentligt saftigt överhäng. Det hade gjort bussen väldigt osmidig i stadstrafik.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 augusti 2008, 21:31:41 PM
En 2 axlig buss hade ju knappast varit längre än 12 meter och då hade man inte fixat Stockholms stads bestämmelser för axeltryck och samtidigt satsat på biogas.

Ni har säkert redan rett ut det här men; Vore det inte bättre, ur en framkomlighetssynpunkt, att välja ledvagnar?