Social kompetens?

Startat av Anders i Vendelsö, 12 augusti 2008, 16:43:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


bjalle

Nu tänker jag inte smutskasta någon men om detta är sant så är det fördjävligt. Så får det inte gå till. Chauffören är ändå kollektivtrafikens och bussbolagets ansikte utåt. Då får man behärska sig även vid motgångar. Vad som än hänt

JDS

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 augusti 2008, 17:08:25 PM
Nu tänker jag inte smutskasta någon men om detta är sant så är det fördjävligt. Så får det inte gå till. Chauffören är ändå kollektivtrafikens och bussbolagets ansikte utåt. Då får man behärska sig även vid motgångar. Vad som än hänt

Det är fullt möjligt att man blir en säkrare förare resten av turen om man får avreagera sig direkt. Även en tant med rollator kan ju råka ställa till med riktigt stolliga saker och därmed riskera sin egen och andra trafikanters säkerhet. Vad säger du om du skulle få reda på att garagets bästa förare hade gjort en sån där grej? Inte så enkelt va!

bjalle

Citat från: JDS skrivet 12 augusti 2008, 17:33:44 PM
Det är fullt möjligt att man blir en säkrare förare resten av turen om man får avreagera sig direkt. Även en tant med rollator kan ju råka ställa till med riktigt stolliga saker och därmed riskera sin egen och andra trafikanters säkerhet. Vad säger du om du skulle få reda på att garagets bästa förare hade gjort en sån där grej? Inte så enkelt va!

Nä det hade det inte. Många gånger måste jag säga att jag förstår förarna men trots det så är det inte acceptabelt

Svempa

Det gör inte jag Många äldre har svårt att hänga med i en komplicerad trafik situation .
Jag hoppas föraren blir friställd under utredningen och sedan får genomgå stresstest och lämplighets prov.
Klarar han det så tycker jag han ska tillbaka i tjänst
Ett misstag måste man få göra utan att förlora jobbet.
MVH Svempa

Hagri

Samma histora i SVD
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1553631.svd

Stämmer det som står skrivet är det inget lämpligt beteende av föraren, även om tanten virat om kring där hon inte skull vara. Undrar hur gamla tanter blir bemötta av samma förare om de är resenärer.

Jonas

Utan att försvara föraren i detta fall så är det ju så att många gånger när det händer något liknande(t.ex att man nästan kör på någon) så får man en chock, och då kan man handla väldigt irrationellt och göra saker som man aldrig skulle ha gjort i normala fall. (En ganska vanlig reaktion är att man blir arg, men det är väldigt individuellt).

Jag har t.ex en f.d kompis som utbildade folk i förstahjälpen m.m. men när han själv råkade köra på en person så satte han sig bara på gatan och skrek istället för att titta till/hjälpa personen han hade kört på...

Buss-Anders

Jag tar ingen i försvar men vissa yrkesgrupper är tacksammare att ge sig på än andra.
Lärare, präster,poliser,advokater,busschaufförer och läkare är väl  några bland de som oftast får en sig riktig känga. I de fallen så är tidningspressen inte att lita på.

Hur ofta läser man "snickare  gjorde det eller det på jobbet" men skulle några av de andra yrkeskategorierna göra något det så blir det rubriker.

Vad gäller chock så kan ingen riktigt säga vad som händer den dag man råkar ut får något riktigt traumatiskt precis som man aldrig vet vem som leder truppen i strid när det smäller på riktigt. Träning och rollspel kan visserligen träna och hjälpa många men som sagt den dag det händer något riktigt ruskigt så vem man aldrig hur man reagerar.
Att man skulle blir en bättre förare efter att ha avreagerat sig tror jag inte alls på.
Frågan är om man är lämplig överhuvudtaget oma man känner att man har behov av att avreagera sig efter stressituationer. Att man någon gång svär i lite tyst bakom ratten händer nog de flesta men att behöva ta till större artilleri som går ut över passagerare är inte bra alls.

Att komma i någon form av chocktillstånd kan förstås hända efter svårare tillbud eller olyckor men att en äldre trafikant med rollator varken ser eller hör och gör fel i trafikenär något som man måste vara beredd på.


Mvh
Buss-Anders

Jo

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 12 augusti 2008, 21:59:46 PM


Hur ofta läser man 'snickare  gjorde det eller det på jobbet' men skulle några av de andra yrkeskategorierna göra något det så blir det rubriker.




Nej där är det tvärtom. Om man ska gå på tidningsrubrikerna så gör väl de ingenting med tanke på att ingenting någonsin blir färdigt om ens påbörjat.