Råsta B9S uppe på ett vägräcke!

Startat av Robert Brink, 11 augusti 2008, 17:47:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Såg i svd.se att en B9S på linje 515 gränslat vägräcket vid Sveaplan! Ser ut att vara vid den trånga vänstersvängen när man kommer från Sveavägen och ska ut mot Norrtull! Här kan man inte ha ett fordon bredvid sig, utan måste antingen släppa fram fordonet på sidan, eller vänta på att man själv blir framsläppt! Kan det vara så, att denne förare tittat så mycket i vänsterspegeln för att inte skrapa ett fordon där, så att han istället kör för långt åt höger och upp på räcket...

//R


Janne B

Och det verkar inte vara någon krocksituation så det kanske ligger lite i mitt inlägg på "körde ner vägskylt" tidigare att vissa förare kanske skulle fundera på sitt yrkesval?!

/Janne

Karsten

Citat från: Janne B skrivet 11 augusti 2008, 18:09:05 PM
Och det verkar inte vara någon krocksituation så det kanske ligger lite i mitt inlägg på "körde ner vägskylt" tidigare att vissa förare kanske skulle fundera på sitt yrkesval?!

/Janne

Ja, för någon som är lämpad för sitt jobb är den som aldrig aldrig aldrig någonsin gör något fel? Då skulle vi inte ha många i arbete..

JDS

#4
Citat från: Janne B skrivet 11 augusti 2008, 18:09:05 PM
Och det verkar inte vara någon krocksituation så det kanske ligger lite i mitt inlägg på "körde ner vägskylt" tidigare att vissa förare kanske skulle fundera på sitt yrkesval?!

Många förare i Stockholm kör nog i och för sig buss för att deras valmöjligheter i övrigt befunnits uttömda...

Om vi lämnar den aktuella händelsen, som jag inte vet någonting om, och funderar rent allmänt, så tror jag inte heller att det existerar någon "skomakare, bliv vid din läst-insikt" hos dem som bäst skulle behöva den. Med andra ord: om någon, rent hypotetiskt, skulle inse att han/hon är en riktigt slarvig och dålig människa, så skulle troligen det sista han/hon gjorde vara att frivilligt lämna sitt jobb och därmed sin försörjning. Den offentligt finansierade servicebranschen är, mycket riktigt, många gånger också något av en försörjningsinrättning; varför vet jag inte riktigt, men jag tror att det har att göra med att den förser sig själv med den personal den förtjänar.

Fredde

CitatMånga förare i Stockholm kör nog i och för sig buss för att deras valmöjligheter i övrigt befunnits uttömda...

Du tror på det själv eller? Du tror att vem som hellst kan köra buss och att det inte ligger något med kunskap i branchen?


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 11 augusti 2008, 18:16:33 PM
Du tror på det själv eller? Du tror att vem som hellst kan köra buss och att det inte ligger något med kunskap i branchen?



Nej vem som helst kan inte köra buss. Däremot kan i stort sett vem som helst få jobb som bussförare.

Fredde

Jag föreslår att vi inte har två trådar ang. samma ämne.


JDS

#8
Citat från: Fredde_J skrivet 11 augusti 2008, 18:28:34 PM
Jag föreslår att vi inte har två trådar ang. samma ämne.

Fast nu handlar ju trådarna om två olika ämnen. I den här tråden handlar det mest om yrkesval (eller något i den stilen) och i den andra handlar det om en specifik bussolycka.

Citat från: Fredde_J skrivet 11 augusti 2008, 18:16:33 PM
Du tror på det själv eller? Du tror att vem som hellst kan köra buss och att det inte ligger något med kunskap i branchen?

Visst är bussbranschen en kunskapsbransch i någon mening. Därmed inte sagt att den erforderliga kunskapen verkligen finns alla gånger. Jag vet inte vilken landsända du är verksam i, men här i Stockholm råder det ännu något slags högkonjunktur och bussbolagen har inte direkt jättehöga krav. Man kan väl t ex fortfarande få sin utbildning betald om man lovar att jobba i 8 veckor. Om vi räknar med att utbildningen kostar ungefär 40 papp så motsvarar alltså varje tur du sen har ungefär 1000 kr i ren körkortskostnad. Jag har svårt att föreställa mig att detta skulle löna sig, om det inte är så att dessa förare i själva verket stannar kvar under överskådlig tid.

Fredde

CitatVisst är bussbranschen en kunskapsbransch i någon mening. Därmed inte sagt att den erforderliga kunskapen verkligen finns alla gånger. Jag vet inte vilken landsända du är verksam i, men här i Stockholm råder det ännu något slags högkonjunktur och bussbolagen har inte direkt jättehöga krav. Man kan väl t ex fortfarande få sin utbildning betald om man lovar att jobba i 8 veckor. Om vi räknar med att utbildningen kostar ungefär 40 papp så motsvarar alltså varje tur du sen har ungefär 1000 kr i ren körkortskostnad. Jag har svårt att föreställa mig att detta skulle löna sig, om det inte är så att dessa förare i själva verket stannar kvar under överskådlig tid.

Visst kan det vara så. Är själv också verksam i branchen i Stockholm. Dock tror jag inte att det är ett typiskt Stockholmsfenomen.


Ersa

Citat från: Janne B skrivet 11 augusti 2008, 18:09:05 PM
Och det verkar inte vara någon krocksituation så det kanske ligger lite i mitt inlägg på "körde ner vägskylt" tidigare att vissa förare kanske skulle fundera på sitt yrkesval?!

Då borde rimligtvis alla B-kortsbilister som krockar eller gör ett enda misstag behöva fundera över sitt val av körkortsinnehav?  ;)

homer

Och varje gång Zlatan eller någon annan överbetald fotbollsspelare som inte gör mål under en match bör då raskt fundera på om dem har gjort rätt yrkesval


*suck* diskutionen om kvaliten på bussförare tycks aldrig ta slut i detta forum...

Hagri

Som bussarna ser ut på sina hål är det lätt att se att det inträffar incidenter och samstötningar med olika föremål. Men det får nog bolagen ta under tiden förarna skaffar rutin och förhoppningsvis blir mer skadefria.
Men vad kan man göra från bolagens sida för att minska incidenterna och skadorna?

Karsten

Citat från: homer skrivet 11 augusti 2008, 23:26:41 PM


*suck* diskutionen om kvaliten på bussförare tycks aldrig ta slut i detta forum...

Det är väl bra? Till slut kanske vi kommer på det ultimata sättet att göra bussvärlden bra på.. ;)

JDS

Citat från: homer skrivet 11 augusti 2008, 23:26:41 PM
*suck* diskutionen om kvaliten på bussförare tycks aldrig ta slut i detta forum...

Nej, varför skulle den göra det? Om du tycker att någon uppgift är felaktig, så korrigera, och om du bara tycker att det är jobbigt att läsa det så klicka vidare till någon annan tråd... 8)