Så kan det gå när man vaknar på fel sida

Startat av Henasa, 07 augusti 2008, 10:25:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 augusti 2008, 17:11:58 PM
Samtidigt så har det med principer att göra.
Folk begriper inte att busshållplatser och lastzoner faktiskt fyller ett syfte, och att det inte är av någon som helst betydelse om de "bara" står där i fem minuter. Säger man inte till, så kommer de fortsätta tro att det är ok. Många som upptäcker att en lastbil är på väg att angöra lastzonen de står på, blir lite generade, stressade och ber om ursäkt.

Om bilisten sitter och väntar i sin uppställda bil kan man ju vänligt be honom/henne att "köra ett varv till", så bussen kan passera. Om bilen sedan snurrat runt och sedan står bakom bussen är det ju lungt igen för alla. Detta argument brukar de flesta bilister acceptera, men detta förfarande går iofs tyvärr inte att tillämpa på alla större terminaler...

robbes

undrar återigen lite om vart det står det är en busshållplats som detta skedde på.

Mange_buss

Citat från: jzon67 skrivet 07 augusti 2008, 19:33:50 PM
Nja, inte första någonsin. Var tvungen att registrera mig igen då jag glömt mitt nick och lösen. Demenslight...

Ahh ;)

Mange_buss

CitatPersonligen hade jag kanske bara bett farbror att flytta på sig och gör han inte det så hade jag inte lagt mera engeri på det. Att bli arg för allt som händer i trafiken tar bara en hel del energi som man kan ha till annat. Livet går ju vidare ändå. Men visst kan jag ändå förstå en förare i lokaltrafik när någon för 19:e gång den dagen står i vägen på en busshållsplats. Men hans beteende är inte ok för det!

CitatEtt "fel" är ju att det inte finns någon offentlig instans som kontrollerar att vuxna vet vad som är bra eller mindre bra. En människa kan leva tre fjärdedelar av sitt liv utan att behöva höra på när andra talar. Man hänskjuter gärna sånt där till polisen, men dess jobb är ju inte att hjälpa folk att vara bra människor, utan bara att ingripa när det har gått alldeles åt h*****e. I avsaknad av lämplig fortbildning är det lätt hänt att folk tar privata initiativ för att försöka förändra sin omgivning trots att utsikterna att lyckas inte direkt är överväldigande.

Att en yrkesförare behöver stå ut med att andra trafikanter beter sig korkat (med eller utan regelbrott) är förstås riktigt. Men det måste också vara tillåtet att ge sina medmänniskor tips om hur de kan göra för att saker och ting ska gå lite smidigare. Självklart kan det då uppstå problem om någon av de inblandade är på dåligt humör, men det har inget med den enes jobb eller den andres disciplin att göra utan det är lika naturligt som att man kan komma i bråk med sina barn när de inte hör på.

Yrkesförare ÄR för övrigt bättre förare än andra trafikanter rent generellt, och andra trafikanter bör rent generellt ha större respekt för yrkesförare. Ett argument som jantelagsanhängarna bör ha svårt att säga emot är, att man inte som vanlig personbilist ska tro att man är särskilt smart bara för att man har ett tillstånd som ger en vissa rättigheter utöver det vanliga.


CitatDefinitivt inte!
Men jag kan förstå att busschauffören blev uppretad, då han ju faktiskt tutade och hade sig i en stund. Vet själv hur svårt det är att hitta en plats att stanna tunga fordon på i stan. Lastzonerna är oftast upptagna av parkerade bilar och jag kan tänka mig att samma sak gäller för vissa busshållplatser, så det är klart att man blir less.
Hade folk i större mån respekterat parkeringsförbud, lastzon och busshållplats så hade förmodligen folk haft lite mer överseende med en sådan här sak. Nu är det ju något man utsätts för flera gånger om dagen.
Självklart gick han dock på tok för långt.

Exakt så tycker jag att det är!!
Tack!!!  :D :D