Vilken kompetens krävs??

Startat av mattej, 05 augusti 2008, 21:47:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mattej

Jag vet att jag kanske blir avstängd direkt efter det här inlägget men den risken tar jag. Känner att jag bara måste skriva av mig, för ringer jag till SL, så är det lönlöst, där deletas ärendet så snart man har ringt in det. Här kanske någon eller några hinner se det i alla fall. Men jag hoppas att det är så högt i tak här att det går att kritisera utan att bli kallad för troll eller dylika saker.

Det jag undrar är vilken kompetens det krävs för att bli bussförare hos SL? Frågan är i allra högsta grad relevant med tanke på det jag var med om idag... Jag stod och väntade vid Norrmalmstorg på buss 55 mot Sofia. Väntar i ett par minuter tills bussen ska dyka upp 18.45. Den är punktlig, till och med någon minut tidig. Men j***ar vad snopen man blir när bussen kör in bakom en blå buss som står och tar upp trafikanter och sedan gör en kraftig gir ut i gatan och åker vidare, utan att stanna (!) Jag och två tjejer till blir riktigt förvånade först och sedan pissförbannade. Jag menar hur kan man som bussförare agera på ett dylikt sätt?? Han körde inte ens fram till hållplatsen, utan körde upp bakom den blå bussen men körde direkt ut och iväg igen. Nåväl. Jag hoppar på den blå bussen, åker med till Slussen för att där försöka hinna med 55:an som då förhoppningsvis står kvar. Visst det gör den det! Jag springer iväg och just när jag är i höjd med frontdörren så skiter föraren i att öppna och i stället kör iväg. Bussen åkte då dessutom en minut innan tidtabell (18.53 tidtabell, bussen rullade 18.52).

Min klocka går EXAKT då den styrs av atomuret i Tyskland och den visade 18:52.47. Men som tur var hann jag uppfatta att numret på bussen var 5313. Jag åker då till Skanstull med tunnelbanan och hinner precis genskjuta bussen vid Skanstulls hållplats. Jag tar mig på och vad får jag se då? Jo busschaffisen (flintskallig och småfet i åldern 50+) verkar rejält nonchalant och sitter med hörlurar på och lyssnar på musik eller vad det nu kan vara. Nåväl jag skäller ut honom efter noter och undrar varför han gjorde som han gjorde men det hade han inget bra svar på. Så min fråga: Vad krävs det för kompetens att bli bussförare hos SL? Är det bara att veta vart ratten och gasen sitter och hur man sköter sin ipod eller vad det nu var och inte hur man släpper av och på resenärer? Man kan ju undra... Finns det någon här som vet vem som körde 5313 på Linje 55 kan väl vara bussig att meddela den bussföraren att han nog bör söka sig ett annat yrke än busschaffis.

Tack för ordet.

Karsten

Hej hej!

Jag vet ju inte hur det såg ut i verkligheten, jag var ju inte på plats, och jag vill inte ta någons sida heller. Men det finns ett par saker i din historia som bussföraren inte kan lastas för.

Om det redan står en buss på hållplatsområdet när den andra kommer in så stannar den andra bussen bakom och åker ej fram och stannar en gång till när den första bussen åker. Om bussen fick plats inom hållplatsområdet gjorde föraren rätt, att han avgick för tidtabell vid Slussen är ej okej även om det är rätt vanligt förekommande.

Sedan tycker jag det verkar lite märkligt med 5313 på linje 55, det är nämligen en blå ledbuss. 5113 verkar bättre. ;)

Stinsen

Kompetenskravet är körkort med behörighet "D".

Yujin Zhang

Såna saker (allt du beskrev där i princip) händer till mig då och då. Att föraren avgår för tidigt är verkligen ingen nyhet just för innerstan då alla bussar *går_så_ofta*, som vissa kommer säga (även jag ibland...). Sist var det onsdag förra vecken efter att ha åkt sista 40an till Lappis; då spetsvände föraren direkt och avgick 01:10 (avgtid är 01:13). Det var sista 40an från Lappkärrsberget och jag undrar fortforande hur många missade bussen den natten för att föraren gick +3 från ändhållplatsen...

mattej

Citat från: Karsten skrivet 05 augusti 2008, 22:04:55 PM
Hej hej!

Jag vet ju inte hur det såg ut i verkligheten, jag var ju inte på plats, och jag vill inte ta någons sida heller. Men det finns ett par saker i din historia som bussföraren inte kan lastas för.

Om det redan står en buss på hållplatsområdet när den andra kommer in så stannar den andra bussen bakom och åker ej fram och stannar en gång till när den första bussen åker. Om bussen fick plats inom hållplatsområdet gjorde föraren rätt, att han avgick för tidtabell vid Slussen är ej okej även om det är rätt vanligt förekommande.

Sedan tycker jag det verkar lite märkligt med 5313 på linje 55, det är nämligen en blå ledbuss. 5113 verkar bättre. ;)

Det stämmer att det var 5113. Jag skrev upp numret på en lapp som jag inte hittade när jag skrev inlägget men som jag återfann nu när jag rensade mina jackfickor. Jag vet att bussen bakom inte åker fram och stannar en gång till vid hållplatsen om det står en buss framför. Men nu stannade han inte ens överhuvudtaget. Han åkte han in bakom bussen framför, rullade (krypkörde) mot den innan han girade ut i vägen igen på Hamngatan och drog iväg. Vid Karl XII Torg (Kungsan) brukar det ju så tre-fyra bussar på rad som man får gå till, därför gick jag och de två tjejerna mot 55:an för att "möta" den vid hållplatsen vid Norrmalmstorg men det var ju lönlöst när chaffisen styrde ut i trafiken igen.

Karsten

Citat från: mattej skrivet 05 augusti 2008, 22:18:35 PM
Det stämmer att det var 5113. Jag skrev upp numret på en lapp som jag inte hittade när jag skrev inlägget men som jag återfann nu när jag rensade mina jackfickor. Jag vet att bussen bakom inte åker fram och stannar en gång till vid hållplatsen om det står en buss framför. Men nu stannade han inte ens överhuvudtaget. Han åkte han in bakom bussen framför, rullade (krypkörde) mot den innan han girade ut i vägen igen på Hamngatan och drog iväg. Vid Karl XII Torg (Kungsan) brukar det ju så tre-fyra bussar på rad som man får gå till, därför gick jag och de två tjejerna mot 55:an för att "möta" den vid hållplatsen vid Norrmalmstorg men det var ju lönlöst när chaffisen styrde ut i trafiken igen.

Då förstår jag. Jag tror dock inte ditt inlägg här kommer leda till något utom möjligtvis en massa "me too"-inlägg från andra som också tröttnat på de sena standardsvaren från SL kundtjänst. Bussnack är som du skriver i början faktiskt ingen klagomur för missnöjda resenären, även fast det kan verka så i bland. ;)

Magnus_J

kan bara instämma i det som står ovan men att kontakta SL kundtjänst är väl ändå en bra idé.

tyvärr är ju den hårda verkligheten så att: vet de ingenting (Läs rapport) så är ju uppfattningen den att det rullar som det ska.

kanske är bättre att ringa kundtjänst på 08-6001000 iställer för att maila ?!