SL, Zon A - B - A.

Startat av M224, 04 augusti 2008, 16:39:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Linje 172 går ju från Norsborg till Skarpnäck.

Sträckan Norsborg till Masmo ligger A och sträckan Gustav adolfsvägen- Ågestavägen ligger i B, sedan går bussen in i zon A igen vid Rågsved och ända till Skarpnäck.

Om man hoppar på i Skarpnäck och ska till Norsborg så skall det stämplas två (2) stämplar, hoppar man av i Huddinge så ska det stämplas tre (3) stämplar. Ändå så stämplar många fel och stämplar 3 st stämplar när man ska från ex Högdalen till Hallunda.

Förarna verkar alltså få felaktig information och det gör mig sk*tförbannad!

Jag har mailat detta till SL och fått det svaret som jag har angett ovan.

Magnus_J

enligt SL taxehandbok står det..

TRE kuponger ger rätt att inom en timma resa i TVÅ ZONER.
(i den zon kupongerna stämplats och i en angränsade zon t ex från zon A till B eller från zon A till B, och åter till zon A.)

Dan Henriksson

Nu har jag inte taxehandboken framför mig så jag ska väl inte uttala mig alltför tvärsäkert, men som Magnus är inne på så är det rätt att förarna tar tre kuponger. Även fast man bara åker igenom zon B så kostar det en kupong extra. Det är samma fenomen med t.ex. linje 627 som går från zon B (Täby k:n) via zon A (Danderyds k:n) och tillbaka in i zon B (Sollentuna k:n).

JDS

Det förekommer att linjebeskrivningen innehåller undantag från taxebestämmelserna. Innan jag uttalar mig skulle jag därför kolla vad det står i linjebeskrivningen.

Om inget annat anges är det som påpekats: man ska betala för alla zoner man åker i, även om man sedan åker tillbaka till samma zon som man kom ifrån, även om linjen till äventyrs saknar hållplatser i den aktuella zonen.

Andy

Finns det SL-linjer som går igenom en zon utan att ha hållplatser i zonen?

Fredde

Ur taxehandboken:

Tre kuponger ger rätt att inom en time resa i två zoner. (I den zon kupngen stämplats och i en angränsande, tex från zon A till B eller från zon A till B och åter till zon A.)

Tar vi Värmdö som ett liknande exempel så stämplar jag 3 kuponger för en resa från Hemmesta (zon C) till Ingarö (zon C), då man passerar Gustavsberg som ligger i zon B. Är det kanske fel?


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 04 augusti 2008, 18:18:43 PM
Ur taxehandboken:

Tre kuponger ger rätt att inom en time resa i två zoner. (I den zon kupngen stämplats och i en angränsande, tex från zon A till B eller från zon A till B och åter till zon A.)

Tar vi Värmdö som ett liknande exempel så stämplar jag 3 kuponger för en resa från Hemmesta (zon C) till Ingarö (zon C), då man passerar Gustavsberg som ligger i zon B. Är det kanske fel?



Nej, då gör du helt rätt. Fast det kan bli svårt att förklara varför om många av dina kolleger inte har en aning om hur det funkar, av minst två har jag hört att de aldrig ändrar från zon A och om folk vill ha fler än två kuponger stämplade får de säga till...

Fredde

CitatNej, då gör du helt rätt. Fast det kan bli svårt att förklara varför om många av dina kolleger inte har en aning om hur det funkar, av minst två har jag hört att de aldrig ändrar från zon A och om folk vill ha fler än två kuponger stämplade får de säga till...

Jo det finns många alternativ. Som du säger ändrar vissa inte zoner, andra har zon X. Får man påstigande vid byte kan de komma i zon C med två kuponger stämplade i zon A...

Mycket cirkus är det..


Ted Selander

I linjebeskrivningen för linje 172 finns inga undantag beskrivna. Zonerna beskrivs A - B2 - A.

Det gör det däremot för linje 742 som går zon B - A - B:
"Vid resa mellan hpl på sträckan Huddinge sjukhus -
Rödmossevägen och hpl på sträckan Björkallén - Vallstigen via
Farsta strand uttages ingen extra avgift"


Det finns säkert fler exempel på oklarheter - det är inget lätt system att hantera, varken för resenärer eller personal.
Blir det lättare med Access?

/Ted

JDS

Citat från: Ted S skrivet 04 augusti 2008, 20:37:18 PM
Det finns säkert fler exempel på oklarheter - det är inget lätt system att hantera, varken för resenärer eller personal.
Blir det lättare med Access?

Med Access öppnar sig ju möjligheterna till hemlig prissättning á la SJ: "Detta är vårt pris och hur vi har kommit fram till det tänker vi inte berätta och förresten vet vi knappt hur det gått till men gillar du inte det så kan du ju alltid försöka åka med någon annan";D

CS

Citat från: M224 skrivet 04 augusti 2008, 16:39:39 PM
Linje 172 går ju från Norsborg till Skarpnäck.

Sträckan Norsborg till Masmo ligger A och sträckan Gustav adolfsvägen- Ågestavägen ligger i B, sedan går bussen in i zon A igen vid Rågsved och ända till Skarpnäck.

Om man hoppar på i Skarpnäck och ska till Norsborg så skall det stämplas två (2) stämplar, hoppar man av i Huddinge så ska det stämplas tre (3) stämplar. Ändå så stämplar många fel och stämplar 3 st stämplar när man ska från ex Högdalen till Hallunda.

Förarna verkar alltså få felaktig information och det gör mig sk*tförbannad!

Jag har mailat detta till SL och fått det svaret som jag har angett ovan.

Detta var exakt vad som hände mig idag (kanske t.o.m. samma händelse). En passagerare skulle från Högdalen till Hallunda och visst, båda ligger i zon A men eftersom en stor del av linjen går genom zon B så är det tre kuponger som gäller. Detta mot passagerarens övertygelse.

Enda gångerna som så inte är fallet är om det står skrivet ett undantag som förklarats här bland annat för linje 742, men alltså INTE 172.

Skulle det vara så att det bara behövdes två kuponger skulle ju hela systemet falla. Då skulle passagerare alltid lösa för hela linjen och inte bara till zon B, men sedan stiga av i B ändå och hålla kvar passagerare får vi ju inte lov att göra...

//CS

M224

#11
Tack för alla svar i detta ämne. SL har krånglat till det lite tycker jag och linje 172 är ju just en sådan linje som det blir lite struligt med, att det ska kosta tre kuponger att ta direktbussen som tar en kortare väg en att åka runt med t-banan som kostar två. Men nu har jag fått klarhet i frågan.

JDS

Citat från: M224 skrivet 04 augusti 2008, 23:08:11 PM
Tack för alla svar i detta ämne. SL har krånglat till det lite tycker jag och linje 172 är ju just en sådan linje som det blir lite struligt med, att det ska kosta tre kuponger att ta direktbussen som tar en kortare väg en att åka runt med t-banan som kostar två. Men nu har jag fått klarhet i frågan.

Man kan ju alltid diskutera vad det är som är att krångla till det, att strikt köra efter zongränserna eller att göra undantag. På Spårvägssällskapets forum är det många som gladeligen skulle bekosta staket längs hela Lidingöbanan för att de tycker att det verkar så krångligt att den är en järnväg...

Yujin Zhang

Hmmm....den här tråden gav nya tankar.

De e båda fortare (smidigare?) och billigare att åka Hemmesta-Stenslätten-Rindö-Vaxholm än Hemmesta-Slussen-Tekniska-Vaxholm, under förutsättning att alla anslutningar passar.  ;D

Karsten

Citat från: JDS skrivet 04 augusti 2008, 23:40:37 PM
Man kan ju alltid diskutera vad det är som är att krångla till det, att strikt köra efter zongränserna eller att göra undantag. På Spårvägssällskapets forum är det många som gladeligen skulle bekosta staket längs hela Lidingöbanan för att de tycker att det verkar så krångligt att den är en järnväg...

Så bra då! Då vet vi vilka som står och spikar staket.. :P