Huvudmeny

Skidboxar

Startat av Wetjo, 04 augusti 2008, 06:47:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Har ingen egen erfarenhet av skidboxar, men har två frågor. ???  ???
Är det inte krångligt att kroka i boxarna?  :P
Har det hänt att fästena till boxarna eller de fästen som sitter i bussarna lossnat av en eller annan anledning?  :-\

Johan

Trier


Njae, det är ju inget man gör själv men de flesta boxarna klarar man att lyfta om man är två stycken.

Om du tittar på följande bild:


så ser du fyra svarta saker som sitter runt motorluckan, de är fästena till skidboxen. På skidboxen finns i princip likadana fästen och man ställer helt enkelt skidboxen ovanpå bussens fästen och låser fast med fyra sprintar.

Att boxar har lossnat har säkert hänt, framförallt de nedre fästena är utsatta för rost, men jag har aldrig sett någon box ligga å skräpa på E6'an  ;)

Nackdelen med boxar är väl framförallt att det blir krångligare att komma åt motorutrymmet för att kolla olja, vatten, remmar med mera. Och har du bagage i boxen så måste du först tömma ur en del av det ur boxen innan du kan öppna.

Bortsett från det så är det suveränt med skidboxar.

//Mr T

Johan Hansson

Den bussen jag brukar övningsköra med har så man kan hänga på skidbox.
Min trafikskolelärare säger att det med skidboxar är mycket bök med även fast man använder gaffeltruck för att lyfta på den.
Har vid ett tillfälle kört med skidbox och då var bussen helt tom på bagage och det märks knapp att man har en skidbox hängade på. Det enda är om man tittar i innespeglen så är det lite sämre sikt bakåt.


Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

dajo

Har inte heller hört att någon skulle ha tappat någon box.
Däremot var det lite problem förr i tiden med bussarna i Danmark, då maxlängden på en buss var 12 meter i Danmark.
I början på 80-talet, var det ett antal företag som fick plocka av sina boxsar i Helsingör på Alpresorna.
En 12 meters buss + box blir c:a 13.20 istället.

Wetjo

Tack för svar alla!  :D
Tror jag håller mig till linjebussar utan boxar... :-\

Johan

Blue

Citat från: Wetjo skrivet 04 augusti 2008, 06:47:47 AM
Har ingen egen erfarenhet av skidboxar, men har två frågor. ???  ???
Är det inte krångligt att kroka i boxarna?  :P
Har det hänt att fästena till boxarna eller de fästen som sitter i bussarna lossnat av en eller annan anledning?  :-\

Johan

Vi har våra boxar på sj-pallar, två pallar ger lagom höjd för att passa en sänkt buss. Bara att rulla fram boxen och stoppa i sprintarna. Dom gamla setraboxarna (200 serien, passar på bussen på bilden här under) lyfta vi på och av, dom var tillverkade i aluminium. Boxarna till 300 och 400 serien är gjorda i glasfiber ochmycket tyngre så dom kör vi på pallar, det går att lyfta dom om det krisar fast det är tungt.

Citat från: dajo skrivet 04 augusti 2008, 21:03:33 PM
Har inte heller hört att någon skulle ha tappat någon box.
Däremot var det lite problem förr i tiden med bussarna i Danmark, då maxlängden på en buss var 12 meter i Danmark.
I början på 80-talet, var det ett antal företag som fick plocka av sina boxar i Helsingör på Alpresorna.
En 12 meters buss + box blir c:a 13.20 istället.

Min far såg en gammal dubbeldäckare i helsingör som tappade boxen. Fyller man en skidbox med carlsberg så har man kanske överlastat den, fästen i bussen lossnade (Setra ur 200serien rostar friskt i balkarna i bakänden) och boxen landade på dörrarna.

Vi sökte dispens för skidbox hos polisen i Helsingör vill jag minnas, för att få dispens fick inte boxen inkräkta på bussens svepyta.

Jag vet inte vad du har kört för bussar men på setra så är inte boxen med fästen 1,20m, har inte mätt hur mycket längre bussen blir men jag skulle gissa att det gör max en meter.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)