Jag åkte buss idag... (Google-karta)

Startat av Patrik, 03 augusti 2008, 19:40:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Idag åkte jag ut för att testa min nya portabla GPS (ingen bilnavigator) och lät GPSen göra ett spår längs vägen jag åkte.
Linjerna blir inte helt perfekta i Google Maps, i mitt program ser jag olika färger för varje busslinje, hastigheter för bussarna och lite mer perfekta linjer.

På kartan är det alltså:
Buss 178 från Helenelunds station till Danderyds sjukhus
Buss 625 från Danderyds sjukhus till Rimbo station

Det här går ju självklart att utveckla men detta var första gången jag testade detta och jag blev förvånad över att mottagningen var så bra på bussarna och även på pendeltåget (även om pekaren flyttades över till närmsta bilväg när det fanns men när det inte var någon väg i närheten så låg pekaren och åkte över järnvägen och mätte hastigheten.

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=111562838013930858224.000453917b8a3713528c9&ll=59.551025,18.263397&spn=0.522652,1.779785&z=10

Bussmicke

Hur bar du dig åt för att göra detta?
(Att få in GPS-info i Google)

Vilken GPS har du?
Jag har Garmin GPSMap 60CXs
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Jag har samma GPS som dig.
Spara allt i Mapsource som t.ex. txt-fil
Gå in här: http://www.gpsvisualizer.com/
Bläddra efter filen och spara som en Google Earth-fil.
Gå in på Google Maps och ditt egna konto, skapa ny karta och importera Google Earth-filen.

Björn Ax

Citat från: Patrik skrivet 03 augusti 2008, 19:40:01 PM
(även om pekaren flyttades över till närmsta bilväg när det fanns men när det inte var någon väg i närheten så låg pekaren och åkte över järnvägen och mätte hastigheten.

Går det inte att sätta GPS'en i fotgängar-alternativ??
Har det på min garmin. Kan man välja mellan personbil och fotgängare. Då tror jag den inte ska flytta över till bilvägar om det kommer nån nära.

Patrik

Citat från: hamre skrivet 04 augusti 2008, 06:27:14 AM
Går det inte att sätta GPS'en i fotgängar-alternativ??
Har det på min garmin. Kan man välja mellan personbil och fotgängare. Då tror jag den inte ska flytta över till bilvägar om det kommer nån nära.

Jovisst, det går ju.
Ska testa om den går "flygvägen" idag med den inställningen på!

Patrik

Uppdatering: Att vara fotgängare löste ingenting, däremot har jag nu hittat att jag kan stänga av "Lås på väg" så att den inte följer vägar om jag inte är där, jag får se sen i eftermiddag hur den sköter sig när jag tar bussen hem.