Söndagsbild del 49

Startat av Jona, 03 augusti 2008, 00:38:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Nyss hemkommen från jobbet så tänkte jag innan jag börjar krama kudde visa några söndagsbilder. Funderade länge vad som skulle kunna intressera er och kom fram till att ett nedslag i Örnsköldsvik kanske skulle passa er i smaken.


Nu är vi ganska högt, riktigt högt upp på ett berg i stadens norra ände. Gatan fotografen står på heter Vintergatan och det är den gatan som finns med i linje 3 destination.

Sedan ett år tillbaka eller så, så förstärker linje 7 hit till denna gata och detta område med trafik var 60 min från 8:20 till 14:20. (tiderna avser avgångarna från Busstationen) Vardagar men inte under sommaren.
Detta innebär att vintertid mitt på dagen har du 3 turer timmen till Vintergatan/ Parkskolan och Sörliden.


Här står en buss på linje 3 och lastar vid Parkskolan.


För bra många år sedan pikade Bussmicke oss på BS om att vi aldrig fotade med den för Ö-vik så kända skidbacken i bild. Därför tänkte jag att jag okej då, jag bjuder på en bild på hoppbacken. Dennna backe finns i stadens södra sida men eftersom jag befinner mig ganska högt upp i jämförelse med stadens centrum så syns alltså backen ändå. Fast Bussmicke kanske inte hade tänkt vi skulle klättra på berg för att fota backen, utan fota nerifrån busstationen där den syns riktigt tydligt.

Men där har jag inte fotat ännu på grund av vägarbete som gjorde det svårt att ta bra bilder där. Får göra nytt försök framöver.


Efter en lång förmiddagspromenad var det dags och klättra ner från berget och området Sörliden och bege sig mot Busstationen för att starta hemfärden norrut. Då passade jag på och ta denna bild på en buss på stomlinje 2 på väg mot Järved och vidare till Bodum.

Sammanställningen finner ni här: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


/MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Mikael T Nilsson

Citat från: Jona skrivet 03 augusti 2008, 00:38:13 AM
HEJ

Nyss hemkommen från jobbet så tänkte jag innan jag börjar krama kudde visa några söndagsbilder. Funderade länge vad som skulle kunna intressera er och kom fram till att ett nedslag i Örnsköldsvik kanske skulle passa er i smaken.


Nu är vi ganska högt, riktigt högt upp på ett berg i stadens norra ände. Gatan fotografen står på heter Vintergatan och det är den gatan som finns med i linje 3 destination.


Trevliga bilder! Veolia Transport 4931 gick ursprungligen i SL-trafiken och var först stationerad i Kallhäll och därefter Råsta.

Citat från: Jona skrivet 03 augusti 2008, 00:38:13 AM


Efter en lång förmiddagspromenad var det dags och klättra ner från berget och området Sörliden och bege sig mot Busstationen för att starta hemfärden norrut. Då passade jag på och ta denna bild på en buss på stomlinje 2 på väg mot Järved och vidare till Bodum.

Sammanställningen finner ni här: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


/MVH Jona

Snygg miljöbild! Kul att inte alla länstrafikbussar i Sverige måste vara lackerade i länstrafikens färgsättning.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Trevligt, den där piken kommer jag alls inte ihåg.
Är det inte tämligen Gles trafik på stan på sommaren?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2008, 09:03:29 AM
Trevligt, den där piken kommer jag alls inte ihåg.
Är det inte tämligen Gles trafik på stan på sommaren?

Japp men bilden är daterad i maj så då gick det hyfsat tät trafik.

Piken skrev du i en tråd där du visade en drös med bilder från morgon-rusningen en skoldag. Kan ha varit i gamla forumet, det minns jag inte.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Patrik

Citat från: Jona skrivet 03 augusti 2008, 10:20:05 AM
Japp men bilden är daterad i maj så då gick det hyfsat tät trafik.

Piken skrev du i en tråd där du visade en drös med bilder från morgon-rusningen en skoldag. Kan ha varit i gamla forumet, det minns jag inte.

/Jona

Jag skrev iaf så här en gång i tiden :)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1185.msg8406#msg8406

CitatBra att någon la märke till det, jag tror inte någon har visat bilder med hoppbacken (som kännetecknar? Ö-vik) i bakgrunden?

Jona

Citat från: Patrik skrivet 03 augusti 2008, 10:22:16 AM
Jag skrev iaf så här en gång i tiden :)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1185.msg8406#msg8406


OJ OJ OJ, vilket minne man besitter, och här har jag skjutit Bussmicke, sedan visar det sig att han är han helt oskyldig. Bara och beklaga då, trodde nämligen det var Bussmicke som var skyldig till allt, alla resor, alla bildsvep och allt annat man mindes.

Tidigare idag då jag skrev denna tråd hade jag till och med glömt att du fanns Patrik. En kille som åkt runt och fotat mer i Norrland än vad vi som bor där gjort. Så egentligen ska jag inte bli så förvånad, att det var du som visat bilden jag tänkte på.

Jaja tack för att ni gillade bilderna i alla fall....

/J

MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Citat från: Jona skrivet 03 augusti 2008, 10:20:05 AM
Japp men bilden är daterad i maj så då gick det hyfsat tät trafik.
/Jona

Det vet jag men vill minnas att det nästan är ett minimum av trafik på sommarn
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bastuper

Nu ligger man i lä alltså, kul med annorlunda fotoplatser, kanske dags att göra slut med busstation och göra smo vissa andra - ta en promenad utmed E4 och gömma sig bakom nått träd eller liknande  ;)

Eller bara stå och invänta alla fina bussar som rullar förbi.

ANg första bilden med en buss som kom från en nerförsbacke, hade du stått uppe på toppen där på "Baldersvägen" hade du fått en snygg bakgrund med en buss på Vintergatan kanske.

Jaja, jag får vänta till skolstart och gå ut och gömma mig i nått gathörn och invänta bussarna :)

Jona

Citat från: bastuper skrivet 03 augusti 2008, 11:07:50 AM
ANg första bilden med en buss som kom från en nerförsbacke, hade du stått uppe på toppen där på "Baldersvägen" hade du fått en snygg bakgrund med en buss på Vintergatan kanske.


Du tänkte på denna förstår jag. För ja, jag stog överst i backen också. Tyvärr var det mot sol och bilden blev därefter...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2008, 10:49:33 AM
Det vet jag men vill minnas att det nästan är ett minimum av trafik på sommarn

Sant, Stomlinjerna har ledig över sommaren, istället går linje 20 Centrum - Järved - Bodum med en tur var 75 minut  vardag 6:00 till 19:45 och Lördagar 8:30 till 14:45.

Linje 21 centrum - Hörnett - Skidsta och 22 Centrum - Kroksta - Själevad med en tur var 70 min. Från strax före 6 och fram till strax före 20 vardagar och samma klockslag men endast mellan 8 och 15 på Lördagar. 21 och 22 är kopplade med varandra och blir därför genomgående.

Linje 3 går var 60 min 6:20 till 19:20 (lördagar 7:20 till 15:20)
Linje 4 går enligt samma intervall som linje 20 fast inte på exakt samma klockslag.
Till det tillkommer linje 6 som går var 60 min 6:45 till 11:45 och 13:45 till 18:45, denna linje har ingen lördags-trafik.

Så ser sommar-trafiken ut, men nu börjar vi nog närma oss en urspårning och fortsatta kommentarer på sommar-trafiken kanske ska köras i egen tråd i den egna kategorin för trafik-frågor.

/MVH Jona
MVH Filosofen Jona

bjalle

Mycket trevliga bilder som alla andra söndagsbilder brukar vara, särskilt trevligt med lite information och fakta varje gång också.

//Björn - som är väldigt intresserad av fordonen men också av själva trafiken.

Jacob med C

Citat från: Jona skrivet 03 augusti 2008, 00:38:13 AM

Efter en lång förmiddagspromenad var det dags och klättra ner från berget och området Sörliden och bege sig mot Busstationen för att starta hemfärden norrut. Då passade jag på och ta denna bild på en buss på stomlinje 2 på väg mot Järved och vidare till Bodum.

Sammanställningen finner ni här: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


/MVH Jona

Trevlig bilder... Men den sista bilden blev mycket trevlig...
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Bussmicke

Citat från: Jacob med C skrivet 03 augusti 2008, 18:04:05 PM
Trevlig bilder... Men den sista bilden blev mycket trevlig...

Instämmer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2008, 20:29:19 PM
Instämmer.
Jag med! Ser ut som i Tyskland. Örnsköldsvik verkar vara en mycket trevlig och mysig stad.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -