Miljölönebonus för busschaufförer

Startat av Bernt Talbrant, 02 augusti 2008, 19:11:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

SR Sjuhärad har idag haft ett reportage om en miljöbonus för chaufförerna på linje 100:
"Bussarna på linje 100 mellan Göteborg och Borås gör åt 800 liter diesel mindre i månaden än tidigare, och för det får chaufförerna en lönebonus."

Läs och hör mer här.

Zella

Var väll ungefär samma som Connex/Veolia i Växjö har eller hade ?

Eco driving... bussarna fick en mätare instalerad och knapparna var skyddade så att förarna inte kunde pilla... vid varje månadslut så hängde dom upp rapporten. samt att förarna och även jag gick utb för ecodriving.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 02 augusti 2008, 21:49:13 PM
Var väll ungefär samma som Connex/Veolia i Växjö har eller hade ?

Eco driving... bussarna fick en mätare instalerad och knapparna var skyddade så att förarna inte kunde pilla... vid varje månadslut så hängde dom upp rapporten. samt att förarna och även jag gick utb för ecodriving.

Fast på linje 100 räknar man den gemensamma minskade förbrukningen och bonusen delas lika mellan förarna. Alltså även den förare som inte kör ekonomiskt får del av den. Å andra sidan lär väl kollegorna hålla reda på sådana slarvare. Någon mätare i bussarna behövs alltså knappast.
Detta var nog första gången som media i Borås har haft något positivt om den befintliga trafiken på den här linjen.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Henrik Palmqvist

Tycker att det systemet är fel. Det är mye som inverkar på t.ex bränsleförbrukningen. Inte bara hur du kör, utan även lastvikt och väderförhållande ska räknas in. Antal stopp varierar säkert också från tur till tur.  / Henrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 02 augusti 2008, 21:57:21 PM
Tycker att det systemet är fel. Det är mye som inverkar på t.ex bränsleförbrukningen. Inte bara hur du kör, utan även lastvikt och väderförhållande ska räknas in. Antal stopp varierar säkert också från tur till tur.  / Henrik

Jovisst, och inte minst hur mycket AC-n behöver jobba. Det är därför som det känns mer rättvist om förarna får dela lika på bonusen.
Linje 100 har dock mycket sällan mer än 7-8 stopp på en styrning Borås sjukhus-Göteborg Nils Ericsonsterminalen inräknat dem som förorsakas av trafikljus och trafikstockningar. Det är ju inte så mycket på nästan 70 km.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ch

Och de förare som inte kör miljöanpassat ska med andra ord få lönesäkning? ;)