Växlande skyltning

Startat av Davve, 02 augusti 2008, 13:51:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

I Kalmar län finns, så vitt jag vet, fortfarande "Trevlig Helg", "God Jul", "Res med oss" etc kvar att använda...

Folk vinkar och blinkar glatt när man använder detta :)


JAB

Citat från: Yujin Zhang skrivet 03 augusti 2008, 22:04:48 PM
Linje 743 (eller var det 745?) hade växlande skyltning med tidtabellsstart i höstas (alltså långt in på BussPC-tiden), växlade mellan destinationen och "Ej via Tumba stn". Vet inte om det finns kvar dock.

EDIT: F.ö. vill jag säga att jag tycker jag har sett mest växlande skyltning i Västernorrland, främst hos Swebus Härnösand och stadstrafik i Övik (Veolia).

Finns inte kvar, det är svårt att använda växlande skyltning om eventuella påföljder finns för brott mot förordningarna, och drabbar en eventuell påföljd då föraren, bussbolaget eller huvudman ?

Ersa

Citat från: JAB skrivet 04 augusti 2008, 07:32:59 AM
Finns inte kvar, det är svårt att använda växlande skyltning om eventuella påföljder finns för brott mot förordningarna, och drabbar en eventuell påföljd då föraren, bussbolaget eller huvudman ?

Rimligtvis borde huvudmannen drabbas, förutsatt att det är denne som äger och förvaltar skyltstyrdonet (C90/BussPC) där förarna bara låter huvudmannens automatik sköta sin gilla gång efter att ha knappat in rätt omlopp. Är det möjligt att vissa huvudmän inte har kunskap om dagens lagar och förordningar?

Om ett mindre företag på eget bevåg programmerar sin Mobitec-dosa med växlande text beror det på hur den används. Används det på tomkörningar är det ju inte huvudmannens sak, men om funktionen används i linjetrafik borde ju huvudmannen säga stopp och hota med vite. I båda fallen av körningar borde dock trafikföretaget få en bot hem i lådan.

Nu är inte jag någon jurist, men detta var vad som lät logiskt i mitt huvud

JDS

Citat från: JAB skrivet 04 augusti 2008, 07:32:59 AM
Finns inte kvar, det är svårt att använda växlande skyltning om eventuella påföljder finns för brott mot förordningarna, och drabbar en eventuell påföljd då föraren, bussbolaget eller huvudman ?

Observera att VVFS:en talar om hur fordonet skall fungera, inte hur det skall användas. Att bryta mot en myndighetsföreskrift kan inte heller medföra något straffansvar för föraren; man måste alltid bryta mot en lag för att bli straffad. I det här fallet "drabbar" ett felaktigt utförande på fordonet dess ägare, alltså bussföretaget, främst genom att fordonet kan få körförbud. (Om detta inträffar, och fordonet trots det används, så ligger förstås föraren illa till).

Trafikhuvudmannen har inget som helst ansvar.

David S

Jag vet att det finns en linje i Kramforstrakten tror att den heter 214 som alltid har växeltext. Först står det 214 Lunde, sen så står det Anslutning på en rad och på den andra står det Umeå/S-Vall. Skyltarna som jag har sett har varit både matrisskyltar och diodskyltar.

yngrot

I Västrafik är det inte heller tillåtet med växlande text längre har för mig det kravet kom före lagen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Man kan köpa en liten separat dosa och koppla in till bussens cigguttag med ett rullande budskap, enkelt att plocka ner när det inte passar.. ::)


JAB

Eller också kan man leka med skyltprogrammet och låta högerskylten visa växlande texter och fronten vara statisk.
Busslink i Täby använde ofta den typen av skyltning innan BusCom/BussPC.

Fredde

Ett tag i början när Swebus hade tagit över kommunala Gävle Trafik så körde dom med växlande skyltar på några MaxCI vagnar med destination/Swebus.. Förmodar dom var glada att köpa bolaget av kommunen !!??


//Fredde

Optimal

Citat från: JAB skrivet 07 augusti 2008, 15:05:34 PM
Eller också kan man leka med skyltprogrammet och låta högerskylten visa växlande texter och fronten vara statisk.
Busslink i Täby använde ofta den typen av skyltning innan BusCom/BussPC.


hur gjorde man det. Trodde alla skyltarna var inkoplade i samma system

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 07 augusti 2008, 19:56:58 PM
hur gjorde man det. Trodde alla skyltarna var inkoplade i samma system

Jo, men om skyltkoden är programmerad att visa olika saker på de två olika skyltarna lär det knappast vara något problem.

Fredde

Tex i Gävle så skyltas det även bak "Ej i trafik" på linje nr skylten... Givet på 2 rader då såklart !

Ej i
trafik     

Står det !!!


//Fredde

Karsten

Citat från: Fredde skrivet 08 augusti 2008, 00:09:32 AM
Tex i Gävle så skyltas det även bak "Ej i trafik" på linje nr skylten... Givet på 2 rader då såklart !

Ej i
trafik     

Står det !!!


//Fredde

Vill inte ta död på din glädje, men det gör det i Stockholm också nu för tiden. :o

Simon Bertilsson

Citat från: Karsten skrivet 08 augusti 2008, 00:43:07 AM
Vill inte ta död på din glädje, men det gör det i Stockholm också nu för tiden. :o

Vill minnas att jag sett detsamma i både Halmstad, Laholm och diverse platser i Skåne.

Johan Hansson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 augusti 2008, 22:43:42 PM
Vill minnas att jag sett detsamma i både Halmstad, Laholm och diverse platser i Skåne.

Vid skyltning Ej i trafik på Hallandstrafikens bussar sån skylten baktill ingenting
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.