Huvudmeny

STOP

Startat av Fredde, 01 augusti 2008, 22:44:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

En tvåspråkig vägskylt... :o ;D



/Fredde


Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 22:44:02 PM
En tvåspråkig vägskylt... :o ;D



/Fredde



Tycker att det ser ut som en tunisisk stoppskylt :D

Jag har själv kört en hel del bil i Tunisien och sett flera av dessa skyltar. Vägmärken där brukar vara tvåspråkiga :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

CitatTycker att det ser ut som en tunisisk stoppskylt :D

Jag har själv kört en hel del bil i Tunisien och sett flera av dessa skyltar. Vägmärken där brukar vara tvåspråkiga :)

Visst är det så! Deras körsätt med bilar, bussar och lastbilar är inget jag rekomenderar att man tar med sig hem hit till Svedala, om man vill ha jobb och körkort kvar ;D

Här är ännu en med två språk, Tunisiens andra språk är ju Franska.



Man ska nog tacka så mycket för att de har just två språk, så man vet vart man ska 8)


Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 23:05:58 PM
Visst är det så! Deras körsätt med bilar, bussar och lastbilar är inget jag rekomenderar att man tar med sig hem hit till Svedala, om man vill ha jobb och körkort kvar ;D

Här är ännu en med två språk, Tunisiens andra språk är ju Franska.



Man ska nog tacka så mycket för att de har just två språk, så man vet vart man ska 8)



Ja de kör ganska vilt. Jag lät mig inte skrämmas av detta men jag vet inte om jag rekommenderar alla från Sverige att köra där. Man måste vara inställd på ett annat tempo som de har där. Vägarna hade verkligen en synnerligen ojämn standard också. En fin motorväg längs med östra kusten som förbinder Tunis med de rikare städerna och i övrigt mycket smala vägar. Föresten upplevde jag när jag körde på tunisisk motorväg att det fanns fotgängare och cyklister på denna trots att det är lika förbjudet att ha sånt på motorväg som i Sverige. Även hästar och åsnor såg jag också på motorvägen. Fast det värsta var att jag ett par gånger såg bilar köra på fel sida om motorvägen också och då kan man bli mörkrädd

När jag körde ut på landet i vissa småbyar som låg avsides träffade jag faktiskt på skyltar som var enspråkiga bara på just arabiska. Det var kanske så lokalt där att de inte räknar med att annat än arabiskspråkiga tunisier kommer dit

På tal om körstil i Tunisien så ska man tänka på en sak där. Det finns mycket poliser överallt på deras vägar. Ofta står det uniformerade poliser vid vägkorsningar och liknande. När man ser poliser ska man sänka farten ordentligt. Man ska sänka nästan till krypfart och lite fint glida förbi poliserna. När de sedan är utom synhåll gasar man på igen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Ja den nya motorvägen från Sfax till Tunis går genom olivodlingar. Där var det en hel del folk som liftade, men även folk som försökte korsa vägen. Med livet som insats..

Poliserna som du nämner, de hade små vakthus vid rondeller. Detta som viloplats, när de inte var ute och dirigerade trafiken när kaos uppstod...


Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 23:49:53 PM
Ja den nya motorvägen från Sfax till Tunis går genom olivodlingar. Där var det en hel del folk som liftade, men även folk som försökte korsa vägen. Med livet som insats..

Poliserna som du nämner, de hade små vakthus vid rondeller. Detta som viloplats, när de inte var ute och dirigerade trafiken när kaos uppstod...



Ja väldigt många rondeller hade poliser, men jag såg även ofta vid vanliga korsningar att de dök upp. Efter en tid började man lära sig vilken typ av platser de brukade finnas. Därför om jag visste att det var en korsning eller en viss typ av trafiklösning längre fram på vägen så räknade jag med att det kunde finnas poliser där och oftast hade jag också rätt. Det komiska var att man i Tunisien kör som "ögontjänare". Står det poliser ska man sänka farten, även om det inte ens är befogat. Kör du på en väg där t ex 70 gäller och du kör 70 bör du ändå sänka farten och gärna till under 50 när du passerar poliserna. Så lärde jag mig detta i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Södra Turkiska Medelhavskusten mellan Adana - Mersin i juli 1992.  4-filig väg med två, ibland tre filer men utan mitträcke och utan planskilda korsningar.  Stora tunga och långa stigningar där man kunde se ljusen från bilarna flera kilometer framför sig på sluttningarna.  Längst till höger tungt överlastade lastbilar med många "ljusdekorationer".  Vitt ljus, grönt ljus, rött och blått ljus framåt..  ::)  och motsvarande bakåt.  I omkörningsfilen bussar och vanliga personbilar och ytterst till vänster, dvs i motgående fils omkörningsfil MB, BMW mm som körde om Trots möten !!  :o :o
Sammetsvart natt med "tjock" luft kryddad med medelhavsvind, kryddor och doften av billig diesel...

Själv satt jag på "helspänn" och brydde mig inte om videon som på hög volym skrällde ut någon turkisk komedi..

/Bengt

Mr G



Här måste man själv lista ut vad vägmärket betyder.
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 29 oktober 2008, 13:58:12 PM


Här måste man själv lista ut vad vägmärket betyder.


Jag tror jag känner igen mig. Ser ut som Tanger i Marocko. Jag tror jag känner igen den där korsningen. Tanger är dessutom backigt. Skyltningen i Marocko är tvåspråkig och har både arabiska bokstäver och europeiska. Så det var inga problem för mig att följa deras vägvisning. Däremot märkte jag att just stoppskyltarna alltid bara var enspråkiga på bara arabiska i motsats till Tunisien som har tvåspråkiga stoppskyltar. Förmodligen tycker de väl i Marocko att européer som kör på deras vägar ska förstå skylten genom att de har den typiska formen som en stoppskylt alltid har
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Världen är bra liten då. Helt riktigt är bilden från Tanger.
吉先生