"Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"

Startat av OSkar000, 30 juli 2008, 20:51:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OSkar000

Enligt en artikel i Corren...

http://www.corren.se/archive/2008/7/30/jto809fxqpivs2h.xml

Tillhörande kommentarer:
http://www.corren.se/forum/index.xml?forum=2&thread=208

Jag vill minnas att man flera gånger konstaterat att det är nånstans mellan svårt och omöjligt att hålla behaglig temperatur i stadsbussar under årets varmaste dagar. Det är mycket luft som ska kylas, det är stora dörrar som står öppna länge och det är tätt mellan hållplatserna och därmed dörröppningarna vilket gör att det ständigt kommer in varm luft i bussen. Detta verkar dock folk i allmänhet ha dålig koll på, i alla fall om man läser kommentarerna.

Öppningsbara fönster och takluckor ska finnas på samtliga stadsbussar, Neoplanbussarna hade visserligen inga men de finns inte heller kvar längre. De hade dock AC, trasig sådan i många fall.

Simon Bertilsson

Att gastankarna inte skulle medge plats för ac är ju bara dumheter. I Lund, Malmö och Helsingborg går det alldeles utmärkt! Samtliga stadsbussar i Lund (utom de gamla servicebussarna) och samtliga av de nya i Malmö är luftkonditionerade. Även de senaste i Helsingborg är det.
Dessutom är det faktiskt kallt när man stiger in, så kylan håller sig utan större problem. Oavsett vad, så blir det ju iaf kallare om än att det kanske inte når ända ned till normal rumstemperatur.

Björn Ax

Samma här i Uppsala.

Vi har många biogas bussar utan AC.

Blir j*vligt varmt i dom.

Svetten bara rinner i pannan när man kör dom.

Citat
Jag har stor förståelse för dem. Egentligen skulle föraren sitta inbyggd i en glasbur, i en tättsittande förarplats. Men eftersom chauffören har viss kundkontakt så går inte det, säger han

Vad jag har sett har dom glasburar i england på bussarna. Har inte dom kundkontakt där??

OSkar000

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 juli 2008, 21:25:47 PM
Att gastankarna inte skulle medge plats för ac är ju bara dumheter. I Lund, Malmö och Helsingborg går det alldeles utmärkt! Samtliga stadsbussar i Lund (utom de gamla servicebussarna) och samtliga av de nya i Malmö är luftkonditionerade. Även de senaste i Helsingborg är det.
Dessutom är det faktiskt kallt när man stiger in, så kylan håller sig utan större problem. Oavsett vad, så blir det ju iaf kallare om än att det kanske inte når ända ned till normal rumstemperatur.

Det funkade bra att peta in två AC-aggregat på neoplanerna och på de nya 7500orna är det AC i hela bussen. Dock saknas detta på alla B10LA CNG, men plats ser det ut att finnas. Så länge ACn funkar är det ju inget problem, men rasad AC och inga öppningsbara fönster är något plågsamt. Ner till ~20-22 grader kan man förstås inte begära, men det bör ju i alla fall gå att få ner temperaturen till samma som omgivningen, eller några grader lägre.

Har det sålts några B10LA CNG Säffle 5000 med AC i hela bussen? Eller fanns aldrig den kombinationen?

Karsten

Blir det varmare i gasbussar än i dieseldito? Jag uppfattar stadsbussarna i Linköping som extremt varma och svettiga i sommarvärmen. Stockholms stadsbussar utan AC blir absolut inte så varma på sommaren. Varför är det så?

Yujin Zhang

CitatStockholms stadsbussar utan AC blir absolut inte så varma på sommaren. Varför är det så?
VA?! Aldrig åkt 5001-5020 på 47E i sommarvärme? :o

76

I Uppsala är det avsaknaden av öppningsbara fönster i gasbussarna som är problemet, inte vilket bränsle bussen drivs av. Det är en enorm skillnad när man kan få lite cirkulation på luften.

GUBs Scania CN113or saknar också öppningsbara fönster, men deras takluckor verkar vara bättre på att "skopa" in frisk luft. Men svalt är det inte.

Jag skulle vilja se en jämförelse av bränsleförbrukningen på två identiska bussar i stadstrafik. En utan AC och en med AC för hela kupén. Med tanke på att ACn i en personbil faktiskt drar en inte helt oansenlig mängd bränsle så borde skillnaden i en buss bli rejäl.

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 juli 2008, 23:09:33 PM
VA?! Aldrig åkt 5001-5020 på 47E i sommarvärme? :o

Jo, hur många gånger som helst. Mycket bättre än Linköpings Volvo.

Cyklisten

Men varför kan man inte beställa större öppningsbara fönster än de symboliska som finns? AC:n är inte allt driftsäker anläggning och drar extra bränsle. Med stora fönster och takluckor skulle man få tillräckligt med luftcirkulation för att ersätta AC:n.

Leif D

Några saker ska man tänka på i detta sammanhang.....

En gasdriven motor (biogas eller naturgas) blir alltid betydlig varmare än motsvarande diesel, vilket troligen påverkar miljön inne i bussen också. Tänk på att man hadde stora överhettningsproblem under de första åren med gasbussar.

När man använder AC, ska det aldrig va kallare än 4 graders tempsänkning, dvs är det 29 grader ute, ska AC sänka till 25, att sänka mer är skadligt för kroppen och upplevs ofta obehagligt i längden, även om det initialt kan vara skönt.

Ötraf har ju valt att inte kräva AC i tätorts bussar (gjordes till upphandlingen 2004) just för att det är så svårt att kunna kyla på ett bra sätt i en stadsbuss.
Fast man får det ju att fungera bra i Norrköpings M06-vagnar. Men kan tillägga att samma vagntyp har problem med AC-funktionen o Adeleid (AU). Ditt kommer vagnar med kraftigare AC att beställas.
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 07:43:02 AM
Några saker ska man tänka på i detta sammanhang.....

En gasdriven motor (biogas eller naturgas) blir alltid betydlig varmare än motsvarande diesel, vilket troligen påverkar miljön inne i bussen också. Tänk på att man hadde stora överhettningsproblem under de första åren med gasbussar.

När man använder AC, ska det aldrig va kallare än 4 graders tempsänkning, dvs är det 29 grader ute, ska AC sänka till 25, att sänka mer är skadligt för kroppen och upplevs ofta obehagligt i längden, även om det initialt kan vara skönt.


I söndags åkte jag först med en av Borås Lokaltrafiks biogasdrivna MAN-bussar och det var bastuvärme i den. Små öppningsbara fönster finns - och var förstås öppna - men däremot inte takluckor. Sedan fortsatte jag med en ny biogasdriven Scania OmniLink och där fungerade AC-n bra med en temperatursänkning på uppskattningsvis just 4 grader jämfört med yttertemperaturen. Men jag är mycket tveksam till hur länge anläggningen håller när den är kombinerad med öppna takluckor och öppna sidofönster. Det är ju bra att detta finns i reserv men borde man inte kunna göra dem låsbara. Vid fungerande AC behöver man ju inte öppna fönster eller takluckor.
Sedan är det så att om man kör bil med AC så sänker man temperaturen till 21 grader även om det är 30 grader ute. Och därav tycker många att det är alldeles för varmt i bussen även om AC-n fungerar precis som det skall.
Slutligen: öppningsbara fönster och luckor kan aldrig ersätta en fungerande AC-anläggning. De medför också en betydligt högre bullernivå samt risk för drag. I synnerhet äldre människor kan ha problem med detta. De ökar också risken för att få in fripassagerare av getingtyp i bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2008, 09:27:27 AM
I söndags åkte jag först med en av Borås Lokaltrafiks biogasdrivna MAN-bussar och det var bastuvärme i den. Små öppningsbara fönster finns - och var förstås öppna - men däremot inte takluckor. Sedan fortsatte jag med en ny biogasdriven Scania OmniLink och där fungerade AC-n bra med en temperatursänkning på uppskattningsvis just 4 grader jämfört med yttertemperaturen. Men jag är mycket tveksam till hur länge anläggningen håller när den är kombinerad med öppna takluckor och öppna sidofönster. Det är ju bra att detta finns i reserv men borde man inte kunna göra dem låsbara. Vid fungerande AC behöver man ju inte öppna fönster eller takluckor.
Sedan är det så att om man kör bil med AC så sänker man temperaturen till 21 grader även om det är 30 grader ute. Och därav tycker många att det är alldeles för varmt i bussen även om AC-n fungerar precis som det skall.
Slutligen: öppningsbara fönster och luckor kan aldrig ersätta en fungerande AC-anläggning. De medför också en betydligt högre bullernivå samt risk för drag. I synnerhet äldre människor kan ha problem med detta. De ökar också risken för att få in fripassagerare av getingtyp i bussen.

Kloka tillägg till de jag skrev, tack för det Staffan !
Just detta oskick med öppna takluckor och fönster, samt att man inte stänger dörrarna direkt, de kan ju ta ihjäl den bästa utrustning.
De aggregat son normalt monteras på våra breddgrader klarar oftast inte att gå på fullvarv hela tiden, behöver stänga ner för avfrostning bl.a. Av denna orsak är aggregat ofta dubblerade på varmare breddgrader, just för att kunna sköta avfrostning på bra sätt. Annars havereras aggregaten, vilket vi väl alla känner igen.
;-)

Simon Bertilsson

Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 11:19:03 AM
Kloka tillägg till de jag skrev, tack för det Staffan !
Just detta oskick med öppna takluckor och fönster, samt att man inte stänger dörrarna direkt, de kan ju ta ihjäl den bästa utrustning.
De aggregat son normalt monteras på våra breddgrader klarar oftast inte att gå på fullvarv hela tiden, behöver stänga ner för avfrostning bl.a. Av denna orsak är aggregat ofta dubblerade på varmare breddgrader, just för att kunna sköta avfrostning på bra sätt. Annars havereras aggregaten, vilket vi väl alla känner igen.
Men avfrostningen tar väl inte mycket mer än ett par minuter? Så är det iaf med frysaggregat för lastbilar, som ju är betydligt rejälare doningar och samlar upp mycket mer fukt.

Leif D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 31 juli 2008, 19:47:23 PM
Men avfrostningen tar väl inte mycket mer än ett par minuter? Så är det iaf med frysaggregat för lastbilar, som ju är betydligt rejälare doningar och samlar upp mycket mer fukt.

Mja, de jag skrev var ju att buss-ac, nog inte är gjorda för kontinuerlig drift i massa timmar, vilket de ju tyvärr får göra, pga att dörrar öppnas hela tiden och fönster, takluckor mm ofta är öppna. Aggregatet får ju aldrig ner tempen, till inställt värde så det kan gå ner på lågvarv för att avisa t.ex.

Däremot frysaggregat till kylbilar, är ju konstuerade för kontinuerlig drift, så de avisar på annat sätt.  Fast å andra sidan så öppnar man ju inte frysskåpen på såna fordon speciellt ofta. Så de får nog tillfälle att avisa, då och då.
;-)

yngrot

Ac på en buss är inte lätt att få att funka bra. Sen hjälper det ju inte heller att vissa förare ställer den på 17 grader..."suck" det blir iskallt längst bak och ändå inte väldigt kallt därfram aggregatet sitter längst bak och motorn på mitten volvo b10m  tvärtom blir det ju på b10 ble där aggregatet sitter fram och motorn bak kallt där fram så man fryser därfram och varmt bak från motorn. Vi har Carrus vega förortbussar... Inne i Borås på MAN finns det takluckor men de syns inte för det sitter galler ivägen. Att de blir varma är ju precis som nån skrev att både gas och etanolbussar ger mycket högre värme från motorn.. gasbussar med tankar på taket gör dessutom att takluckor ibland kommer på fel ställe så luften inte kommer in i bussen. Dessutom är ju dagens luckor mindre än de var förr.  Fönster som går att öpnna har ju dessutom ett lås så visst går det att låsa dem..  Men i Västerås har det funnits Ac länge hur funkar det där?? De har ju bara 2 dörrar höga ryggstöd, nu har ju även Västerås börjat med gasbussar så även de får väl vamare bussr.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina