"Biogasbussar utan AC i sommarvärmen"

Startat av OSkar000, 30 juli 2008, 20:51:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 11:20:59 AM
Inne i Borås på MAN finns det takluckor men de syns inte för det sitter galler ivägen. Att de blir varma är ju precis som nån skrev att både gas och etanolbussar ger mycket högre värme från motorn.. gasbussar med tankar på taket gör dessutom att takluckor ibland kommer på fel ställe så luften inte kommer in i bussen.

Hur öppnar man luckor som inte syns?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


robbes

roligt att läsa kommentarerna  på corren och även här en ac väger ju en heldel och som personen från ö trafiken sade att det går ej att lasta på hurmycket som helst på taket där gas tankar etc redan finns med om man vill bibehålla lastvikten ju. men visst sätt in en ac o reducera pssagerar antalet rejält som den vikten utgör så blir det klagomål på  att bussarna går ej fulla o folk får vänta i hettan

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 01 augusti 2008, 12:59:30 PM
roligt att läsa kommentarerna  på corren och även här en ac väger ju en heldel och som personen från ö trafiken sade att det går ej att lasta på hurmycket som helst på taket där gas tankar etc redan finns med om man vill bibehålla lastvikten ju. men visst sätt in en ac o reducera pssagerar antalet rejält som den vikten utgör så blir det klagomål på  att bussarna går ej fulla o folk får vänta i hettan

Icke desto mindre finns det gasbussar som har AC. De nya Scania OmniLink i Borås till exempel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 22:41:49 PM
Däremot frysaggregat till kylbilar, är ju konstuerade för kontinuerlig drift, så de avisar på annat sätt.  Fast å andra sidan så öppnar man ju inte frysskåpen på såna fordon speciellt ofta. Så de får nog tillfälle att avisa, då och då.

Nejdå, Thermo Kings aggregat gör iaf ett uppehåll i nedkylningen för att avfrosta. Sen får det jobba på full speed ett tag efteråt för att få ned tempen. För övrigt finns det distributionsbilar som går med fruset med. Inte bara fjärrbilar. ;)

Bernt Talbrant

Nu har Borås Tidning skrivit om situationen i Borås Lokaltrafiks bussar, artikeln finns här.

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 11:20:59 AM
Ac på en buss är inte lätt att få att funka bra. Sen hjälper det ju inte heller att vissa förare ställer den på 17 grader..."suck" det blir iskallt längst bak och ändå inte väldigt kallt därfram aggregatet sitter längst bak och motorn på mitten volvo b10m  tvärtom blir det ju på b10 ble där aggregatet sitter fram och motorn bak kallt där fram så man fryser därfram och varmt bak från motorn. Vi har Carrus vega förortbussar... Inne i Borås på MAN finns det takluckor men de syns inte för det sitter galler ivägen. Att de blir varma är ju precis som nån skrev att både gas och etanolbussar ger mycket högre värme från motorn.. gasbussar med tankar på taket gör dessutom att takluckor ibland kommer på fel ställe så luften inte kommer in i bussen. Dessutom är ju dagens luckor mindre än de var förr.  Fönster som går att öpnna har ju dessutom ett lås så visst går det att låsa dem..  Men i Västerås har det funnits Ac länge hur funkar det där?? De har ju bara 2 dörrar höga ryggstöd, nu har ju även Västerås börjat med gasbussar så även de får väl vamare bussr.

Corren skriver lite om bussarna i Västerås som jämförelse med dem i Linköping, artikeln återfinns här.

Leif D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 augusti 2008, 18:39:19 PM
Nejdå, Thermo Kings aggregat gör iaf ett uppehåll i nedkylningen för att avfrosta. Sen får det jobba på full speed ett tag efteråt för att få ned tempen. För övrigt finns det distributionsbilar som går med fruset med. Inte bara fjärrbilar. ;)

Distributionsbilar ??  Det trodde jag var nått som dött ut för länge sedan. man ser ju bara boggibilar av största modell som kastar av små futtiga paket, på trånga gator i innnerstan.....
;-)

Leif D

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 augusti 2008, 19:12:51 PM
Corren skriver lite om bussarna i Västerås som jämförelse med dem i Linköping, artikeln återfinns här.

Man tycker ju ötraf kunde erkänna att de valde bort AC som krav på förra upphandlingen, självklart köper ju inte operatören dyrare bussar än nödvändigt.
Sedan har väl aldrig Linjebuss/Connex/Veokia direkt gjort sig kännda för att ha det allra mest exemplariska fodonsunderhållet, även om det finns både bättre och sämmre depåer.
;-)

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 augusti 2008, 11:43:29 AM
Hur öppnar man luckor som inte syns?


Styrs från förarplatsen.. MAN är ju lite underliga på fler sätt takventilationen är rätt skral och den styrs av värmeknappen så den måste alltid vara tillslagen på vinter blåser det varmt luft i taket och på sommaren hmm ja så varm som uteluften är...detta visste vi inte om när vi speca bussarna. Redan efter ca 6 månader i trafik så var många av fläktarna sönder så många har bytts ut men de blåser ju inte så mycket frågan är om det gör nån större skillnad om föraran kommer ihåg att trycka på värmeknappen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 22:49:16 PM

Styrs från förarplatsen.. MAN är ju lite underliga på fler sätt takventilationen är rätt skral och den styrs av värmeknappen så den måste alltid vara tillslagen på vinter blåser det varmt luft i taket och på sommaren hmm ja så varm som uteluften är...detta visste vi inte om när vi speca bussarna. Redan efter ca 6 månader i trafik så var många av fläktarna sönder så många har bytts ut men de blåser ju inte så mycket frågan är om det gör nån större skillnad om föraran kommer ihåg att trycka på värmeknappen...

Aha, det förklarade saken. Vår förare i söndags hade säkert glömt att öppna dem. Är det värmeknappen som också gör att elementen ofta känns varma i MAN-bussarna även på sommaren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nja värme ska det ju inte vara i elementen.. men har hört av andra förare att ibland händer det att bussar med dålga kylare som inte orkar kyla motorn har värme som inte går att stänga av .....inte så bra sätt att fixa det på..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Leif D

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 23:43:35 PM
Nja värme ska det ju inte vara i elementen.. men har hört av andra förare att ibland händer det att bussar med dålga kylare som inte orkar kyla motorn har värme som inte går att stänga av .....inte så bra sätt att fixa det på..

Nja, allså ja har svårt att tänka mej att kylaren på en ganska ny buss inte skulle klara av att kyla motorn.....    de är ju inte direkt 60-talsbussar vi snackar nu utan möjligen fjolårsmodeler.
Däremot är det ju så, att elventilerna som sköter styrningen ofta har en tendens att läcka igenom en del vatten. Det är ju något som oftast inte spelar någon roll, men som märks när man samtidigt har hög yttertemperatur. Detta problem brukar ju erfarna förare fixa genom att leta upp en manuell huvudkran, som faktiskt alltid bör finnas.  Detta fenomen var vanligt på tidiga Scania OmniCity bl.a.
;-)

yngrot

Kylaren brukar ju oxå bli igensatt av diverse skit vilket inte gör det bättre... nu har de börjta med lite mer regelbunden spolning av kylaren  men vissa busstyper har ändå svårt att kyla motorn verkar vara som låggolv har mer problem... nödlösning blir då ibland att man låter värmen cirkulera för att kyla något mer... det hela är ju som vanligt ett underhållsproblem och inget bolag vill ju ha många bussar i reserv...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 01 augusti 2008, 19:09:34 PM
Nu har Borås Tidning skrivit om situationen i Borås Lokaltrafiks bussar, artikeln finns här.

Och GP skrev igår om värmen i Göteborgs bussar...
Är det en journalistisk epidemi?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.