Huvudmeny

SMS-Biljetter

Startat av Jonas, 28 juli 2008, 12:33:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Jag undrar lite hur ni som kör i de städer som har sms-biljetter tycker att det fungerar?

Här i Uppsala har det lett till mycket tjafs och troligen ställt till mer än det har hjälpt.
Dessutom har det visat sig att biljetterna är väldigt lätta att förfalska trots att leverantören havdar att det är omöjligt...

Magnus_J


Jonas1968

I Örebro har vi haft SMS biljetterna sedan 2006. Jag har personligen aldrig åkt på en sådan eftersom det är betydligt billigare att använda rabattkort men eftersom man i Örebros stadstrafik inte kan betala kontant på bussen efter 19:00 är det bra att SMS biljetterna finns. Dessutom är SMS biljetterna billigare än kontantbiljett ombord. Det finns visserligen automater också men dom finns ju inte på alla hållplatser.

Svempa

Har aldrig hört ett negativt ord om dom i Örebro. Någon gång har detr hänt att en person sagt att de skckat men att de inte fått svar. En gång har sett en kille vänta hos föraren men efter 2 hållplatser så gick han bakåt med ett leende . vilket jag tolkade som att han fick svaret. men annas inget problem . verkar fungera bra.

Buss-Anders

Använt det två gånger i Göteborg på spårvagnen.
Fungerade bra. Där frågade inte föraren efter att få se i mobilen.
Göteborgssystemet måste ju kräva fler kontrollanter tycker man för att det ska finnas en respekt för systemet.
Bra är ju att det minskar kontanthanteringen.
Kan tycka att bokstäverna i displayen är lite små för att läsas i många fall.

Men bäst är ändå kort och förköpta biljetter.

Mvh
Buss-Anders

Fredde

SMS-biljett: Helt värdelöst för förarna.

För resenären: Delade meningar, gäller att ha koll på vilken zom man är i och skall till. Många vet inte att Värmdö är zon C och försöker komma på bussen med ett A. Om man ändå visste att kontrollanterna var på väg... ::)


Johan Hansson

Enligt uppgifter jag har fått så kommer det införas under hösten 08 i Halland.
Men jag tror att Hallandstrafiken inte hinner få i gång det förrän Januari 09.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas1968

Citat från: Fredde_J skrivet 30 juli 2008, 01:42:51 AM
SMS-biljett: Helt värdelöst för förarna.

För resenären: Delade meningar, gäller att ha koll på vilken zom man är i och skall till. Många vet inte att Värmdö är zon C och försöker komma på bussen med ett A. Om man ändå visste att kontrollanterna var på väg... ::)
Varför skulle SMS biljetter vara värdelösa för förarna?

Jonas

Citat från: Jonas1968 skrivet 01 augusti 2008, 02:34:46 AM
Varför skulle SMS biljetter vara värdelösa för förarna?

Kanske av den anledningen jag skrev i det första inlägget:
CitatHär i Uppsala har det lett till mycket tjafs och troligen ställt till mer än det har hjälpt.

Peter Erret

Citat från: Jonas1968 skrivet 01 augusti 2008, 02:34:46 AM
Varför skulle SMS biljetter vara värdelösa för förarna?
Många ungdomar förfalskar SMS-biljetterna och många förare kollar inte dem utan låter ungdomarna "åka gratis", de skyller på att de har svårt att läsa vad som står i displayen på mobilen, föraren får ju inte ta i kundens mobil då kunden kan beskylla föraren för att ha förstört mobilen. Så är det ju också så att biljetten skall vara klar innan man kliver på bussen, biljetten gäller ju i 75 minuter istf 60 minuter vid vanlig kupongstämpling, detta struntar kunderna i, de vill ju beställa biljetten inne på bussen, alternativen är då, be kunden kliva av och beställa biljetten utanför bussen (och åka vidare), vänta vid hpl tills kunden fixat biljett eller låta kunden åka med oavsätt om han får fram någon biljett eller inte.