Grinig busschafför utsatte Passagerare för fara

Startat av Svempa, 27 juli 2008, 10:05:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

Men Lars det är ju det jag försöker förklara för dig att det finns en skyldighet att se till alla kan åka med säkert och att den som har behov av funktionshinderplatsen har företräde till den.
Sedan har jag den största respekt för din erfarenhet och det är ju så att det sällan blir problem. För kommer man sist till Bussen och alla funktionshinderplatser är upptagna av personer som har behov av dom ja då väntar man. menn sitter det några undomar där eller någon som inte påstår sig ha behov av platsen så får man ta till reglerna. . Det som däremot är viktigt är ala respekterar reglerna så det inte blir så att politikerna säger att det fungerar si och så och att man drar ner på färdtjänsten och förararna inte tar sin del av ansvaret för då blir det så att folk siter isolerade utan att behöva göra det. Då är det viktigt förare och andra yrkesgrupper påtalar problemen så att det inte blir problem mellan enskilda förare och enskilda fuktioshindrade .Som du själv beskrev i fallet med den 12 åriga flickan så fick du ju tillkalla polis vid ett tillfälle för att en man inte kunde respektera att du var kapten på din buss. Det var bra gjort.

Jonas

Frågan här är ju: HUR vet man om den som sitter på en "handikapp"-plats har "rätt" att göra det eller inte?
Även om bussen är nästintill tom kan ju alla "handikapp"-platser vara upptagna och VEM ska då avgöra vem som har "rätt" att sitta där?

Zella


Leif D

Citat från: Z skrivet 10 augusti 2008, 21:59:27 PM
Frågan här är ju: HUR vet man om den som sitter på en "handikapp"-plats har "rätt" att göra det eller inte?
Även om bussen är nästintill tom kan ju alla "handikapp"-platser vara upptagna och VEM ska då avgöra vem som har "rätt" att sitta där?

Man kan ju göra t.ex. som Adolf Hitler gjorde på sin tid......   Stor påsydd stjärna, väl synlig för alla, på kläderna.
Tycker att det var ett strålande exempel på väl uttänkt märkning, eller hur ?

Nåja, det är väl ändå upp till var och en att se till att lösa problemet. Att tvinga förare att bli medlare, det tror jag är dömt på förhand, i synnerhet som denna tråd är ett tydligt exempel på att inblandade kategorier av resenärer inte ens vill förstå ibland.
;-)

Nico

#49

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 10 augusti 2008, 18:46:12 PM
Det handlar om 4 - 6 platser jag har svårt att sa att alla dessa platser är upptagna  av de personer du beskriver . Och om så är fallet får man ta det då . däremot kvarstår skyldigheten att var behjälplig  med att flytta på personer som sitter på dessa platser utan att ha behov därtill

Ursäkta att jag undrar, men kan man inte ha funktionshinder även om man inte sitter i rullstol? Som någon påpekade finns det även folk med proteser etc. och dessa kan vara i lika stort behov av att få sitta på vissa platser som en rullstolsburen. Sedan undrar jag lite vad det är du avser med 4-6 platser? I vanliga stadsbussar brukar det finnas ett par platser där rörelsehindrade har ett visst företräde (men normalt sett max 4 st) och där det hör till allmän hyfs att man reser sig om man själv är vid god vigör och det kommer kommer på någon som har uppenbart svårt att röra sig. Dessa platser för rörelsehindrade är dock inte synonyma med rullstolsplatser. I SL-land så finns det mig veterligt bara platser anpassade till rullstolar i de allra nyaste vagnarna, men då rör det sig även om en sådan plats per vagn och inte flera.

Sedan finns det fortfarande inte någon som helst skyldighet att vara behjälplig med att flytta på någon passagerare så jag är aningen förvånad över hur du fått till den saken. Vi kan verbalt be någon om att flytta sig, men vi har absolut ingen som helst rätt att fysiskt fatta tag i och flytta på någon som inte är villig därtill. Det som slår mig är ifall du har inte bör fundera på om det möjligen kan vara så att det är den information som du har fått som är felaktig eller möjligen utgör något slags idealföreställning om hur vissa huvudmän verkar hoppas att saker och ting ska fungera? I alla fall stämmer den väldigt illa med hur saker och ting förväntas fungera i verkligheten. Leifs sista mening ovan sammanfattar hela situationen perfekt och är verkligen huvudet på spiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Svempa

Att fysisk flytta på personer får inte föraren inte göra det är vi helt överens om. Föraren får be folk flytta sig så att funktionshindrade får de platser som är avsedda för dessa grupper.  Att flytta sig hör tyvärr inte till normal hyffs för vissa . Har själv haft diskutioner med folk som inte velat flytta sig från rullstolsplatsen trots att det funnits tomma platser brevid. Jag begär inte att förarna ska vara poliser i sina bussar däremot att de ska följa de direktiv som både lag och Länshuvudmännen utfärdat.
jag är realist att om alla funktionsihinderplatser är upptagna så får den sopm har det behovet vänta till nästa buss men jag ser att det finns en slapphet hos EN MINDRE DEL av förarna det är den jag jag diskuterar inte reglerna som sådarna .
Jag medsänder en länk til en en information som går ut till resenärer i skåne.
http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokumentbank/Handikappv%C3%A4nlig%20trafik/Handikappv%C3%A4nlig%20trafik%20L%C3%A4ttl%C3%A4st.pdf


Nico


Tja, du ser det kanske som slapphet. Själv ser jag mera pragmatiskt på det hela då det till stor del handlar om att förhindra att konflikter uppstår... vilket är det som sker/uppstår om man ska hålla på och agera på det av dig föreslagna viset. Visst finns det en idealbild som redovisas i lagtext och olika LHM:s regler, men den idealbilden stämmer sällan överens med hur saker och ting fungerar rent praktiskt klockan 01:00 en lördagmorgon efter löning eller i samband med att en fotbollsmatch är slut och alla ska hem osv. Trist nog är världen inte perfekt och det är tyvärr (för visst önskar man att det var annorlunda) ofta bättre att anpassa sig till verkligheten istället för att framhärda i att en renodlad skrivbordsprodukt ska ha företräde i alla lägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leif D

Man kan ju undra lite om Sven-Peter ens läser vad han själv skriver.......

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 11 augusti 2008, 07:52:04 AMHar själv haft diskutioner med folk som inte velat flytta sig från rullstolsplatsen trots att det funnits tomma platser brevid. Jag begär inte att förarna ska vara poliser i sina bussar däremot att de ska följa de direktiv som både lag och Länshuvudmännen utfärdat. jag är realist att om alla funktionsihinderplatser är upptagna så får den sopm har det behovet vänta till nästa buss men jag ser att det finns en slapphet hos EN MINDRE DEL av förarna det är den jag jag diskuterar inte reglerna som sådarna .

På detta svarar ju då Nico
Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2008, 08:03:13 AM
Tja, du ser det kanske som slapphet. Själv ser jag mera pragmatiskt på det hela då det till stor del handlar om att förhindra att konflikter uppstår... vilket är det som sker/uppstår om man ska hålla på och agera på det av dig föreslagna viset. Visst finns det en idealbild som redovisas i lagtext och olika LHM:s regler, men den idealbilden stämmer sällan överens med hur saker och ting fungerar rent praktiskt klockan 01:00 en lördagmorgon efter löning eller i samband med att en fotbollsmatch är slut och alla ska hem osv. Trist nog är världen inte perfekt och det är tyvärr (för visst önskar man att det var annorlunda) ofta bättre att anpassa sig till verkligheten istället för att framhärda i att en renodlad skrivbordsprodukt ska ha företräde i alla lägen.

Frågan är varför han tycker det är den redan så hårt utsatta föraren som ska utsätta sig för risken att hamna i bråk med resenärer ?
Han har ju egna erfarenheter av det och borde väl inse att även föraren vill komma hem helskinnad från jobbet varje dag.
Del kan finnas hur mycket regler det vill om hur saker och ting ska lösas och hur det ska fungera. Ändå lär det vara så att när man jobbar ombord i bussar, spårvagnar och tåg, så undviker man att ge sig in i konflikter, så långt det går. Sånt skapar bara otrygghet i jobbet och ska undvikas.
Säga till kan den platsbehövande göra själv, funkar inte det, så är det oftast inte lönt för personalen att göra något, mest pga risken för bråk. Är det allvarligt får man ju självklart skaffa hjälp.
Huvudregeln när man jobbar själv är, "Ge dej aldrig in i en konflikt, om det går att undvika. Går det inte att undvika, skaffa hjälp först".

Alltså, Sven-Peter, jag tror tyvärr du får vara nöjd med det agerande som oftast sker. Paragrafpolis får du vara själv, men du bör nog vara försiktig, risken är ju att du agerar mot någon som inte tvekar att utdela en knytnäve i nosen, eller något sånt.
Vi som jobbar, försöker skydda oss så gott det går.
;-)

Ulf Rådeström

Till Sven-Peter:

Vad jag förstått har även du personligen en typ av handikapp som gör att du känner dig personligen berättigad till plats för rörelsehindrad - rätta mig om jag har fel ?!

Frågan som ingen har ställt och som du själv heller inte tagit upp i tråden är:
Är ditt handikapp tillräckligt svårt för att absolut inte kunna sitta på någon annan ledig plats i bussen, eller kräver du att få sitta på en plats för funktionshinder "bara-för-att"??

Om du endast gör det av det sistnämnda alternativet - så skulle jag som förare sett till att avvisa dig för störande av ordningen fortare än dom 20 minuter du säger att du försenat bussen i vissa fall för att du kräver en viss plats.....var så säker.

Ursäkta om jag är rättfram - men du är nog en av dom resenärerna som många förare räknar som "pain-in-the-ass" och helst vill slippa på bussen.

Jag körde linjetrafik tills för några år sedan, och på en av linjerna jag körde kom en man med kryckor som KRÄVDE att jag skulle använda nigningen - fastän han hoppade hit och dit utan problem. Han bad ALDRIG om det utan pekade med kryckan och sa i hög ton: SÄNK!!!.....

IBLAND kan jag erkänna att nigningen var trasig på bussen.....

Så behandlar du andra illa och kräver det ena och det andra, kanske ibland utan absolut behov, så kan du heller inte räkna med att bli behandlad bättre själv.

Svempa

Jag är medveten om konfliktrisken och det är viktigt att ALLA led i detta är medvetna om detta och utformar rutiner så att resan fungerar för alla . OM det blir rutin på hur föraren ska agera så blir det samma automatik i detta som vid andra hot mot föraren . DVS Trafikledaren kontaktas och vakt eller polis kallas till platsen . Eller att annat fordon kallas till platsen så att hotfulla eller kriminella element inte förhindrar tillgängligheten till kollektivtrafiken för funktionshindrade. Det är viktigt att man tar i tu med de disciplinera problem som finns. sedan hur man skall göra det måste ALlA led vara överens om så att det inte blir som det finns en tendens till nu . Att föraren sitter emellan och det bli annarki. Det är samma sak som vid hot mot föraren i samband avgiftuttag eller när det kommer på fler barnvagnar än vad bussen är avsedd för. Skulle alla förare då stanna bussen och tillkalla hjälp och veta att han får det skulle vi snart vara av med dessa problemen. Precis som att blir en buss utsatt för stenkastning så drar man in trafiken på den linjen resten av kvällen.  det är viktigt att vi sätter gränser och efterlever dom själv så har jag flyttat på ungdomar och väskor från platser . där det funnits personer med behov av dom. Jag har oxå blivit hotad men dom brukar lugna ner sig när man frågar om man ska ringa efter polisen. Att alltid undvika konflikter innebär att man ger personer som inte vill rätta sig efter allas väl rätt. ska vi låta folk ta med sig vad dom vill från affärer utan att betala för dom kan ju bli arga när dom blir ombedda att betala.
Jag håller på så här för att jag vill att resan ska fungera för alla och att man ska efterleva det man säger utan att förarna som gör sitt bästa ska behöva sitta emellan. Men de förare som inte klarar av att hålla disciplinen i busen ska kanske kolla om det finns lastbilsjobb lediga. Lika viktigt är att den förare som känner sig hotad när h*n ska göra sitt jobb vet hur han ska göra för att få backupp och att h*n verkligen får backupp annas kan vi lika gärna sluta betala alla och strunta i alla regler. Och då blir det ju tillslut ohållbart. Ibland upplever jag att det är dit Sverige är på väg.



Ulf Rådeström

#55
Jag vet inte om det bara var allmänt klagande på samhället i allmänhet, eller om det var något slags svar på mitt ovanstående inlägg.

Du svarade fortfarande inte på frågan som är ganska viktig.
Tillåter ditt handikapp att du sitter på någon annan plats, eller KAN du absolut inte sitta på någon annan plats än den som är avsedd för rörelsehindrade i första hand?

Detta är en stor skillnad tycker åtminstone jag.

Regler är till för att följas...jo jo....men sunda förnuftet vinner ofta över reglerna, och det måste jag säga saknas många gånger i dina inlägg och resonemang där det är viktigare att peka på reglarna in i minsta detalj, försena bussar, komma i bråk med förare och resenärer etc.

Rubriken till tråden lyder "Grinig busschaufför...."....men hur blev han grinig...gjorde du som du absolut inte uppskattar att någon gör mot dig - läxade upp honom i hur han skulle sköta sitt arbete?

Istället för att uppmana förarna att köra lastbil, kanske vissa förare borde uppmana dig till att ta färdtjänst istället för att störa ordningen på bussarna?

Uffe - som börjar bli ganska trött och lite störd faktiskt av ditt "messerschmidtande"

Svempa

Jag har en lättare CP skada och en hörselskada . min cpskada har gjort att jag har ont benen . jag klara inte av att stå i busen och behöver nigning om den finns men jag sitter på alla platser i bussen om jag är själv. dock så innebär de nya bussarna med trappa mitt i busen att antalet plaster jag kan anv utan att få ont eller problem att hinna av innan folk rusar in i bussen när jag skall av att jag är förvisad till det lilla antal platser som finns mellan framdörren och mittdörren. Då jag tidigare kunnat anv hela bussen och inte upplevt något större problem har jag tagit upp de problem jag får med cheferna och får då till  svar de regler som gäller och sedan att bli "the pain in the as" när man vet vad som gäller och alltid har haft vänner bland förarna är inte kul. Jag säger alltid "Kan du sänka bussen" när h*n kommer fram om bussen inte lyder knappen så frågar jag är det fel på bussen. Svarar han då ja så slänger jag mig på bussen och frågar om föraen eller jag ska felanmäla bussen .  Ofta så hjlper det att starta om bussen det är någon givare som är fel ibland samma sak som när bussen börjar dansa upp och ner vid stopp.
Jag vill bara att resan skall fungera och att man inte ska säga olika saker på olika nivåer.
Och framför allt blir jag arg när min färdtjänst blir i frågasatt med motivet att bussarna är tillgänliga och förarna skall hjälpa till så du kan sitta ner och någon enstaka förare inte klarar av det då är det viktigt att vi kan får fram rutiner så att alla vet vad som gäller och aalla känner att detta inte är problem. sedan köper jag att alla funktionshindrade inte uppför sig som man kan önska och det är tråkigt. Men är man funtkionshindrad så är det ofta att man måste förklara sina behov och kämpa att man ibland blir tuff utan att behöva det.

Ulf Rådeström

Bra svar - tack för det.

Men det jag reagerar på är "skall jag eller du felanmäla bussen?"

Gå inte in och skapa onödiga konflikter med förarna - då får du just griniga miner och uppträdande.
Jag själv hade inte blivit särskilt glad om en resenär hade börjat tala om för mig hur jag skulle sköta mina rutiner. Det vet jag ganska ofta redan - och bara för att en felanmälan görs - lagas inte felet pronto - framförallt inte nigning - då det inte är ett fel som hindrar trafiksäkerheten.

Svempa

Dom förare jag har bra kontakt med svara Ja gör det så kanske dom lyssnar.
Dom förare som gör sitt bästa tar inte illa upp.  Det finns däremot förare som börjar fråga om jag verkligen behöver nigningen eller säger du som är så ung klara dig ändå. Däremot så hände det en gång att en förare sa att den inte fungerade för att 2 hållplatser senare niga för en barnvagn . du må tro han fick sina fiska varma .

Hagri

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 10 augusti 2008, 18:46:12 PM
Det handlar om 4 - 6 platser jag har svårt att sa att alla dessa platser är upptagna  av de personer du beskriver . Och om så är fallet får man ta det då . däremot kvarstår skyldigheten att var behjälplig  med att flytta på personer som sitter på dessa platser utan att ha behov därtill Har samtliga som sitter där behov därtill Så får väl den person som har det behovet vänta på nästa buss. Ofta så löser detta sig automatisk . då är det värre på långfärds bussarna men det brukar lösa sig där oxå även om jag har varit med om att försena bussar med 20 min för att inte folk flyttat sig. Det är tråkigt när det måste bli konflikt för att folk med funktionshinder skall ha samma möjligheter som andra men det är viktigt att man tar dom konflikterna för att utvecklingen ska gå framåt. Sverige saknar här en vettig lagstiftning. men det finns i lokal och regionaltrafik bestämelser om att grupper som jag beskrivit skall kunna åka med på sina vilkor. Det är tråkigt att det här finns personer som inte vill inse förarnas del av detta.

Man har ingen rätt att kräva att någon person skall redovisa vilket funktionshinder de har eller hindra någon från att t.ex. använda en handikapptoalett för att de saknar ett synligt funktionshinder.
Om en nypåstigen ber om hjälp att få tillgång till en plats för funktionshindrade som är upptagen kan jag fråga de som sitter där om någon har möjlighet att välja en annan ledig sittplats. Svarar de som sitter där nej på den frågan är det bara att acceptera att de platserna är upptagna utan att kräva att de för mig eller den nypåstigna passageraren redovisar sitt funktionshinder. Kan den nypåstigna passageraren inte använda en av de platser som är ledig i bussen får man i det läget vänligt hänvisa till nästa buss. Det blir i det läget först till kvarn som gäller. Att kräva att någon med synligt eller ej synligt funktionshinder flyttar sig för en person med synligt eller ej synligt funktionshinder vore en kränkande handling mot den som redan sitter på platsen.