Grinig busschafför utsatte Passagerare för fara

Startat av Svempa, 27 juli 2008, 10:05:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

Jag tackar för de synpunkter jag fått . ang rampen så går det ju bra så lämnge man har ledsagare . att denna lyfter rampen och lägger tillbaka den . men rörelsehindrade skal kunna åka själv enl den information de får från trafikhuvudmännen . Och föraran får i vissa fall inte lämna förarplatsen utan att logga ut och ta med sin kassa . Jag tycker det är synd när det blir så att man skapar genom politiska beslut en situation där rörelsehindrade förvänar sig en service nivå som föraren inte kan ge men skall ge . och sedan drar in färdtjänst eftersom det ska fungaera så och så .
Min mening med denna artikel är att visa hur en förare äventyrar säkerheten för alla passagerare i en buss utan att någon reagerar . och senan när man påpekar det . så fäller föraren ett uttalande som jag har svårt att tro är företagets . vilket han representerar när han är i uniform . vad han sedan tycker som privatperson bekommer mig inte i ryggen . Jag och min flickvän jobbar med utb av förare i ett anat län så vi vet vad som gäller och har en god samtalston med majoriteten av förarana där.  Jag tycker det hör till normal hyfs att man framför den kritik man har till dne det berör . . innan man springer till denes chef eller längre upp. Det värsta jag vet är personer som ler och säger en positiv sak till den som man är kritisk mot och sedan springer till chefen och säger något annat . Hade denna föraren inte svarat så inkompetent som han gjorde hade jag förmodligen inte ans brytt mig efeteråt men nu är samma text skickad till trafikhuvudmanen . vilket jag tycker är lite synd för det kan inte vara värdens roligaste arbetskväll. vid midnatt och en masa berusade som bråkar och skränar. Jag håkker helt med om att detta forum inte är  klagomuren för enskilda äranden men tyckte attt detta betende kunde vara intresant att lyfta eftersom det fanns en säkerhetsaspekt i detta och attetydfrågor som jag tycker ar intressant att få detta forums kompetents komentarer till
jag tackar för de synpunkter som framförts och ber dom är kritiska till att jag skrev detta om ursäkt . den synpunkten är inte grundlös .
MVH Svempa

JDS

Det är rimligt att begära att en bussförare behärskar de tekniska anordningarna i bussen, oavsett om de bör användas i en nödsituation eller inte. Men om det finns en ledsagare bör nog denne om möjligt kunna manövrera lyften. Säkerheten är inte det enda som är viktigt utan även att man kommer fram så fort som möjligt!

Leif D

Citat från: Sven-Peter Sörensson skrivet 27 juli 2008, 14:54:43 PM
Jag tackar för de synpunkter jag fått . ang rampen så går det ju bra så lämnge man har ledsagare . att denna lyfter rampen och lägger tillbaka den . men rörelsehindrade skal kunna åka själv enl den information de får från trafikhuvudmännen . Och föraran får i vissa fall inte lämna förarplatsen utan att logga ut och ta med sin kassa . Jag tycker det är synd när det blir så att man skapar genom politiska beslut en situation där rörelsehindrade förvänar sig en service nivå som föraren inte kan ge men skall ge . och sedan drar in färdtjänst eftersom det ska fungaera så och så .
Min mening med denna artikel är att visa hur en förare äventyrar säkerheten för alla passagerare i en buss utan att någon reagerar . och senan när man påpekar det . så fäller föraren ett uttalande som jag har svårt att tro är företagets . vilket han representerar när han är i uniform . vad han sedan tycker som privatperson bekommer mig inte i ryggen . Jag och min flickvän jobbar med utb av förare i ett anat län så vi vet vad som gäller och har en god samtalston med majoriteten av förarana där.  Jag tycker det hör till normal hyfs att man framför den kritik man har till dne det berör . . innan man springer till denes chef eller längre upp. Det värsta jag vet är personer som ler och säger en positiv sak till den som man är kritisk mot och sedan springer till chefen och säger något annat . Hade denna föraren inte svarat så inkompetent som han gjorde hade jag förmodligen inte ans brytt mig efeteråt men nu är samma text skickad till trafikhuvudmanen . vilket jag tycker är lite synd för det kan inte vara värdens roligaste arbetskväll. vid midnatt och en masa berusade som bråkar och skränar. Jag håkker helt med om att detta forum inte är  klagomuren för enskilda äranden men tyckte attt detta betende kunde vara intresant att lyfta eftersom det fanns en säkerhetsaspekt i detta och attetydfrågor som jag tycker ar intressant att få detta forums kompetents komentarer till
jag tackar för de synpunkter som framförts och ber dom är kritiska till att jag skrev detta om ursäkt . den synpunkten är inte grundlös .
MVH Svempa


Tyvärr visar du en oerhört liten förståelse för att man som personal (alla kategorier) kan vara både trött och less på alla som bara ställer krav.
Jag vet mycket väl att man som personal ska vara professionell och inte svara som denna förare gjorde. Dock tycker jag att resenärer (inte bara den kategori detta handlar om) ska visa ett större mått av mänskligt förstående, mot den som måste jobba en sån där "skitjobbig kväll".

Att man sedan tvingas fylla sitt fordon med en massa stående, barnvagnar  och rullstolar, det är då inte det minsta farligt, för får bara föraren koncentrera sig på körningen så sker det på ett bra och ett säkert sätt.
Jag har som gammal trafikare med förvåning sett hur farligt det plötslig blivit att åka kollektivt, trotts att alla fordon blivit så mycke bättre mm. mm.   En mycket märklig utveckling, på min ära !!

Måste säga att det är med stor glädje och utan saknad som man lämnar arbete ute bland det numera ganska jobbiga och krävande klientelet i fordonen för att ägna sig åt det viktiga.
;-)

robbes

en sak som kan ha spelat in som jag vet spelar in då jag själv kört buss under festiveler detta då malmöfestivalen är att folk är rätt otrevliga o förväntar sig en massa då trycket är högt på chaufförer etc. att mans akll vänta för kalles kompis bertil är o pissar är ett exempel. folk gnäller för bussarna kommer sent men de fattar ej att det beror på trycket som är dvs en massa folk i vägen som ej flyttar sig samt det mans krev ovan.

du skriver att du är ledsagare till din flickvän då är det ju så som följer:

En ledsagare är en person som ska underlätta för den enskilde att delta i samhällslivet, till exempel besöka vänner, delta i fritids- och kulturaktiviteter, göra inköp av personlig karaktär eller promenera. Ledsagarservice ska vara en personlig service, anpassad efter individuella behov. Ledsagaren får betalt för de antal timmar personen med beviljad insats vill använda.




Då jag körde i malmö fick vi i utbildningen informationen att finns LEDSAGARE me som ej betalar för resan skall denna vara behjälplig o hjälpa den som denne ledsagar med att bland annat se til så den perosnen kommer på bussen sköta ramp etc. vi fick ej lämmna förar platsen utan att ta med kassan etc detta pga rånrisken o arbetsmiljöskäl

Yujin Zhang

CitatKlagomål, ska alltid framföras till trafikbolagens kundtjänster, inte till den som gör ev. gör fel.  Det skapar bara en massa otrevnad. Dessutom ska ju företaget i fråga kunna få reda på saken, vilket inte sker annars.
Sen kanske man inte ska vara allt för gnällig och överspänd för detaljer heller iofs.
I detta fall ja, men det finns fallen där det är smidigare (och tom mer effektivt) för både jag (resenär) och inblandade att hantera felet/klagomålet genom att ta upp direkt med ansvarige i frågan. Mer tänker jag inte gå in på då vi har redan diskuterat såna här frågor flera gånger förut vill jag minnas.

Hagri

Jag har förståelse för det som står först i tråden . Det finns ingen anledning för en förare att vara otrevlig mot passagerare.
Föraren har även ansvar för vad som händer och sker inne i bussen.  Det är ju trotts alt en buss som kör levande last och inte en sopbil som kör avfall.
Jag tycker att det är bra att även passagerarna är medvetna om bryr sig om säkerheten och för det vidare om den inte följs. Om ingen bryr sig töjs som regel gränserna mer och mer.

truckdriver

Har man valt ett serviceyrke så skall man inte under några omständigheter visa temperamente eller uppvisa dålig attityd mot kunderna, i detta fall passagerarna.

I slutändan kommer uppgifterna till arbetsgivaren och man kan som följd bli uppsagd.

Vad jag har hört är bussarna i Helsingborg kameraövervakade, vilket i detta fallet kan användas Mot chauffören.

Sen om man känner med sig att man inte orkar med att köra vid festivaltid i de olika städerna så borde man planera in sin semester till de datumarna.


Mvh Truckdriver.

Yujin Zhang

CitatVad jag har hört är bussarna i Helsingborg kameraövervakade, vilket i detta fallet kan användas Mot chauffören.
I Helsingborg kanske, men definitivt inte i Stockholm (SL). Jag kommer ihåg det var j-vligt mycket tjafs om hur kamerorna skulle användas som "Big Brother" för att använda mot föraren när de röker medan de kör (tomkörnign såklart!), gör småfel, pilla näsan osv osv. Och till slut fick man information att det är enbart Polisen med Trygghetscentralen som får kolla (och tillgång) på videon, under förutsättning att någon brott har begåtts. Det stod också att samtliga video raderas efter 100 timmar. Hur mycket av detta stämmer med verkligheten vet jag dock ej.

Johan Hansson

Till Sven-Peter Sörensson

Med tanke på attt det var Helsingborgsfestivalen och bussarna är mer än överfulla hela tiden mellan kl.17-03 så förstår jag om det kan bli problem.Chaffhören kan har varit stressad för att han låg sen och att bussen var nästan full med högljuda ungdomar och som kanske t.o.m med häller ut öl i bussen.

Prova att åka buss i Helsingborg igen nu när staden börjar återgå till det normala.
Du kommer troligen bli bemötas bättre nu.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Leif D

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 juli 2008, 22:13:09 PM
I Helsingborg kanske, men definitivt inte i Stockholm (SL). Jag kommer ihåg det var j-vligt mycket tjafs om hur kamerorna skulle användas som "Big Brother" för att använda mot föraren när de röker medan de kör (tomkörnign såklart!), gör småfel, pilla näsan osv osv. Och till slut fick man information att det är enbart Polisen med Trygghetscentralen som får kolla (och tillgång) på videon, under förutsättning att någon brott har begåtts. Det stod också att samtliga video raderas efter 100 timmar. Hur mycket av detta stämmer med verkligheten vet jag dock ej.

Det är nog lika för de flesta övervakningskameror på allmänna platser och i kollektivtrafiken, datan kan inte användas med mer än att en polisanmälan finns skriven.
Kamera systemen, i vart fall alla nyare som finns i fordon, bygger ju på hårddiskar. Det som registreras försvinner då vartefter hårddisken blir full, dvs det älsta materialet "rinner över kanten".  Hur länge en disk räcker beror ju dels på hur stor den är, dels på hur många kameror som skriver till den.  Men siffran 100 timmar är nog ett ganska bra riktmärke.
;-)

JDS

Citat från: truckdriver skrivet 27 juli 2008, 21:32:00 PM
Har man valt ett serviceyrke så skall man inte under några omständigheter visa temperamente eller uppvisa dålig attityd mot kunderna, i detta fall passagerarna.

Det där är bara nästan sant! I en verksamhet som är öppen för vilka kunder som helst (t o m sådana som vägrar betala!) måste tröskeln med nödvändighet vara högre än på ett hotell eller en restaurang. Om man regelmässigt gör sig av med varje förare som kommer i bråk med folk, så kastar man bara ut barnet med badvattnet, t ex genom att man tvingas ersätta honom med någon som är sämre säkerhetsmässigt. Det är klart att skulle man upptäcka att någon söker konflikt, så funkar det inte i längden, men rent allmänt går jag inte med på att det är fel att visa temperament! Vill passagerarna ha bråk så får de skylla sig själva.

Jonas

Citat från: JDS skrivet 27 juli 2008, 23:10:42 PM
Det där är bara nästan sant! I en verksamhet som är öppen för vilka kunder som helst (t o m sådana som vägrar betala!) måste tröskeln med nödvändighet vara högre än på ett hotell eller en restaurang. Om man regelmässigt gör sig av med varje förare som kommer i bråk med folk, så kastar man bara ut barnet med badvattnet, t ex genom att man tvingas ersätta honom med någon som är sämre säkerhetsmässigt. Det är klart att skulle man upptäcka att någon söker konflikt, så funkar det inte i längden, men rent allmänt går jag inte med på att det är fel att visa temperament! Vill passagerarna ha bråk så får de skylla sig själva.

Kan bara hålla med!
Vissa ska INTE ha service så är det bara!!

truckdriver

Svar till Z och JDS.

Jo definitivt ska bråkstakar och annat jobbigt bara förpassas till gatan och få gå hem, men samtidigt får busschauffören inte gå över gränsen. Det tror jag gäller hela landet.

Men visst en knökfull buss och många fulla och stökiga kan få de stabilaste nerverna att brista.


Mvh Truckdriver

Ersa

Tänk om de påstigande själva kunde märka att det faktiskt är fullt och att de inte får plats i just den här bussen...  ::)
Ibland är människan lika smart som renen... "Alla in på en gång, nu"

Svempa

Som Jag tidigare skrivit så är busstrafiken i Helsingborg ett föredöme. Att åka buss med rullstol går i Normalfallet mycket bra. Jag och tjejen har åkt den senaste veckan i det närmaste varje dag. och de flesta förarna håller mycket god klass för att inte tala om fordonen. Trafiken fungerade otroligt bra även under festivalen det jag kunde se. Det jag beskrev var en extrem resa och det vill jag vara tydlig med.
Ang mitt ansvar som lledsagare . så är det mitt ansvar att vara behjälplig vid på och avstigandet. se till så min brukare kommer på bussen och får rätt plats och att resan kan genomföras på ett smidigt sätt. Det är inte mitt ansvar att se till så det går att komma av bussen pga att mittgången är totalt blockerad. Det är inte mitt ansvar att det finnas rullstolsbälten  när det behövs eller att bussen teknisk sätt fungerar. Den som åker buss med rullstol är inte på något sätt skyldig att ha med ledsagare. Vilket innebär att bussen och föraren ska fungera även om den Rullstolsburna sitter själv vid en hållplatsstolpe .