Huvudmeny

Söndagsbild 48

Startat av Jona, 27 juli 2008, 02:49:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

För några timmar sedan kom jag hem från kvällsjobbet och blev sedan sittande vid datorn. Så nu när eposten är läst, alla "mina" forum lästa och det är dags och just krypa till sängs och gosa med kudden så passar det bra som det sista man gör och är att bjuda på lite söndagsbilder. Hoppas ni inte saknat söndagsbilderna allt för mycket under dom 2 veckors semesteruppehåll jag gjorde. Nu fortsätter serien där vi slutade, förra gången var det KR och Själevad.
Denna gång blir det Skelleftebuss. Dock i "fel" län.





Vi befinner oss i Hemmingsmark cirka 15 kilometer sydväst om Piteå och en kortare bit in i landet. Hemmingsmark ligger ganska i jämhöjd med Jävre ute vid kusten ifall ni passerar på väg E4. Bussen på bild är på väg till denna kustpärla.

Hemminsgsmarks trafikeras av linje 202 Pite - Hortlax - Hemmingsmark - Jävre och linje 203 som istället för Jävre kör från Hemmingen till Klubbfors och vidare in till Västerbottens län där turer slutar i byn Ålund några kilometer in i länet.

Linje 202 passerar affären i Hemmingsmark 6:10 7:10 och 8:05 och går från Piteå Bstn 14:15 16:35 18:15 och ankommer Hemminsmarks cirka 35 min senare. Under sommarlovet är trafiken på linje 202 inställd.

Linje 203 däremot passerar Hemmingsmark 8:05 skoltid men icke skoldag (även sommartid så passeras byn 9:05 och 16:00 istället. Från Piteå BSTN går det skoltid buss 15:45 medan det övrig tid går en buss 14:45. Även här är retiden Piteå - Hemmingsmark affärn cirka 35 min.

Linje 202 kör in till byns mitt som är vid affären och vänder runt affären genom att köra in på parkeringen och förbi sopsorteringen och ut på baksidan där lastbryggan fanns. Sedan kör den tillbaka genom byn en kortare bit för att Sedan vika av i Byns norra utkant mot Jävre.
Linje 203 däremot kör vidare genom byn utan att vända runt affären.


Varför bjuder jag er på en bonusbild från en helt annan by i Västerbotten kanske ni undrar, och det är inte snön som är det gemensamma.

Några mil innåt landet, fast i Västerbottens län så kommer man till en by med namn Gagsmark. Genom den byn går det skoldagar en linje med nummer 213 som någon mil väster om byn gagsmark kommer till en korsning som finns belägen precis innanför länsgränsen till Norrbotten. Där viker den bussen in mot Ålund och kommer då tillbaka till Västerbotten efter en alltså snabb passage av fel län. Efter den kommit till Ålund så svänger den tillbaka via en annan väg och andra byar mot Byske igen. På väg ut och på tillbaka vägen till/från Byske passerar bussen Åbyn, men varför den är skyltat till den orten vet jag inte.

Hur som hällts, linje 203 som jag skrev om tidigare kommer in i korsningen jag nämner ovan från norr och och svänger höger, alltså västerut för att köra till Ålund via Klubbfors. (på morgonen är det tvärtom som gäller)
213 däremot kommer alltså in i korsningen från öster och svänger vänster direkt mot Ålund, alltså mot norr. Dessa 2 bussar passerar alltså med några få minuters mellanrum (fast utan bytesmöjlighet) igenom samma korsning på väg från varsitt håll och vidare mot varsitt håll.

Okej nu svävade jag ut litegran mer på trafiken men jag ville liksom sätta in det viktigaste med tråden, själva bussbilderna i sitt rätta sammanhang.

Sammanställningen finns här: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/Jona

MVH Filosofen Jona

Yujin Zhang

Tack för bilderna! Jag är iaf en av dem som har saknat dina söndagsbilder och berättelsen (särskilt om hur trafiken ser ut i den orten).

Jona

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 juli 2008, 21:41:31 PM
Tack för bilderna! Jag är iaf en av dem som har saknat dina söndagsbilder och berättelsen (särskilt om hur trafiken ser ut i den orten).

Tack det gläder mitt hjärta och höra. Tyvärr hade jag ingen giltig anledning att ta 2 veckors semester från att visa söndagsbilder mer än att jag var mer eller mindre utan internet-kontakt då jag var ute på resa. Fanns nät så jag hade inte tid och fixa till några trådar då även en kort tråd tar en stund och ställa i ordning.

Jag var alltså bortrest men tyvärr, så fotade jag inga bussar (mer eller mindre) under dessa Sem & Ester-resorna som hindrade mig från och skriva söndagstrådarna. Dom bilder som fotades under dessa resor blev mer vanliga miljöbilder och dylikt. (Resultatet av den kommer eventuellt i ordet är fritt i sensommar/hösten framöver....

PS Däremot har jag varit på resor där jag även fotat buss-bilder och dom eller några av dom kommer ni och bjudas på en söndag nära dig. Under Hösten/vintern alltså.

/Jona
MVH Filosofen Jona

LinusA