Huvudmeny

Biljettsystem

Startat av Stefan P, 25 juli 2008, 12:50:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur går det för Sl:s biljettsytem kommer det idrift elleer har det stannat av?

Hur går det med BIMS som bla. skall komma i Uppland och Värmland?

mvh Stefan P

Björn Ax

Citat från: Stefan P skrivet 25 juli 2008, 12:50:51 PM
Hej

Hur går det för Sl:s biljettsytem kommer det idrift elleer har det stannat av?

Hur går det med BIMS som bla. skall komma i Uppland och Värmland?

mvh Stefan P

BIMS är försenat pga atron har mycket att göra.
Ny tidsplan håller på att tas fram.

Mer kan läsas här:

http://www.bims.dalatrafik.se

Direktlänk:
http://bims.dalatrafik.se/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=29

Hagri

Citat från: Stefan P skrivet 25 juli 2008, 12:50:51 PM
Hej

Hur går det för Sl:s biljettsytem kommer det idrift elleer har det stannat av?

Hur går det med BIMS som bla. skall komma i Uppland och Värmland?

mvh Stefan P

I Värmland pågår även en diskussion om vart länet skall vända sig när det gäller frågan om regionbildning. Det pratas i huvudsak om Örebro och Västra-Götalandsregionen.
Jag skulle kunna tänka mig att det valet även får en påverkan på vilken biljetmaskin som tillsist kommer att finnas i olika fordon. Frågan är vad som först är klart regionfrågan eller BIMS.  ;)
Att det behövs en ny biljettmaskin i Värmland är bara förnamnet. Den nuvarande är mogen för historiska museet. Skall man jobba med den får man inte vara snabb. Den är ett exempel på att människan faktisk kan vara snabbare än elektroniken.  ;D Det gäller att hålla igen annars får den fnatt.   >:(

Yujin Zhang

CitatHur går det för Sl:s biljettsytem kommer det idrift elleer har det stannat av?

Går du lite längre ner på sidan så hittar du en tråd med följande namn: "SL Access drar igång 1 sep!" (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14333.0) + information om det finns redan uppe på SLs hemsida nu (www.sl.se).

Fredde

Utbildningen för oss som kör i SL-trafiken blir visst en enkel informationsfolder om hur man ska göra med maskinen... :P


Magnus_J

Citat från: Fredde_J skrivet 26 juli 2008, 01:28:21 AM
Utbildningen för oss som kör i SL-trafiken blir visst en enkel informationsfolder om hur man ska göra med maskinen... :P



självstudier gillar jag.. har varit på andra "datakurser" där man ägnar en förmiddag åt att förklara vad det står på alla knappar som dessutom i stortsätt såg ut som i word.

annars, de manualerna brukar inte vara mycket att hänga i granen men det är väl tur det i vissa fall. men man lär sig mer på att sitta o knappa själv.
busslinks information beskriver det som en kortare utbildning med självstudier samt stöd av informatörer.

Fredde

Citatsjälvstudier gillar jag.. har varit på andra "datakurser" där man ägnar en förmiddag åt att förklara vad det står på alla knappar som dessutom i stortsätt såg ut som i word.

annars, de manualerna brukar inte vara mycket att hänga i granen men det är väl tur det i vissa fall. men man lär sig mer på att sitta o knappa själv.
busslinks information beskriver det som en kortare utbildning med självstudier samt stöd av informatörer.

Visst kan jag hålla med om att självstudier är att föredra. Dock ägnade jag en tanke till dom sin inte ens har en vanlig dator hemma och har noll kunskap om annat än hur man lägger in ett omlopp i BussPC:n...


Leif D

Citat från: Fredde_J skrivet 26 juli 2008, 12:09:33 PM
Visst kan jag hålla med om att självstudier är att föredra. Dock ägnade jag en tanke till dom sin inte ens har en vanlig dator hemma och har noll kunskap om annat än hur man lägger in ett omlopp i BussPC:n...



Jaja, men då är det väl dax att dessa lär sig nu då, men dom som får problem med detta, får vi ju hoppas selekteras ut och får lite mer utbildning, mer individuelt och med en instruktör. 
Det borde bil billigast och troligen bäst för alla parter, att ge utbildning bara till dom som verkligen behöver och sedan ge bra manualer till de som kan lära sig själv.
;-)

Fredde

CitatJaja, men då är det väl dax att dessa lär sig nu då, men dom som får problem med detta, får vi ju hoppas selekteras ut och får lite mer utbildning, mer individuelt och med en instruktör. 
Det borde bil billigast och troligen bäst för alla parter, att ge utbildning bara till dom som verkligen behöver och sedan ge bra manualer till de som kan lära sig själv.

Var precis så jag menade. Dock tror jag inte att man har tänkt på att vissa kan behöva en mer grundläggande utbildning.