Huvudmeny

Busstationer

Startat av Stefan P, 24 juli 2008, 17:38:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Det var populärt med busstationer där man körde in och backade ut?
Finns det några sådna kvar i dag, jag kan tänka mig Arboga och Hallsberg.  Västerås är ju ombyggd.

mvh Stefan P

Brollan

Citat från: Stefan P skrivet 24 juli 2008, 17:38:10 PM
Hej

Det var populärt med busstationer där man körde in och backade ut?
Finns det några sådna kvar i dag, jag kan tänka mig Arboga och Hallsberg.  Västerås är ju ombyggd.

mvh Stefan P

Massor.
I Göteborg finns Nils Ericsonsterminalen, Eketrägatan.
Utanför stan Allum (Partille), Mölnlycke, Alingsås.
Resecentrum Jönköping.

bjalle

#2
Resecentrum Kristianstad
Älvsjö (?)

Ändrar Älvsjö till Liljeholmen som var det jag tänkte på egentligen

Erol

Eskilstuna.. Nyköping till viss del.

Hans Fredriksson


Magnus


David S

Sandviken Resecentrum är också kör in backa ut.

Simon Bertilsson

#7
Öresundsterminalen på Toftanäs i Malmö.
Kristianstad C (inte att förväxla med resecentrum) är väl också så man backar ut?

Det finns ju mängder med små kompromisser, där man backar ut, men som i övrigt bara är en trottoar formad på ett visst vis. Brösarp till exempel. Där brukar de dessutom stanna snett över de två lägena, så de slipper backa ut.

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 24 juli 2008, 18:09:37 PM
Öresundsterminalen på Toftanäs i Malmö.
Kristianstad C (inte att förväxla med resecentrum) är väl också så man backar ut?

Det finns ju mängder med små kompromisser, där man backar ut, men som i övrigt bara är en trottoar formad på ett visst vis. Brösarp till exempel. Där brukar de dessutom stanna snett över de två lägena, så de slipper backa ut.

Kristianstad C är en sådan kompromiss där man backar bak en meter eller nåt och sen kan svänga ut.

Stefan P

Hej

Ja där ser man, jag trodde att den sortens busstation var ute och inte byggdes längre pga. riskerna med backning.

mvh Stefan P

Simon Bertilsson

Citat från: Stefan P skrivet 24 juli 2008, 18:16:47 PM
Hej

Ja där ser man, jag trodde att den sortens busstation var ute och inte byggdes längre pga. riskerna med backning.

mvh Stefan P

På de riktigt stora terminalerna med gates där man går från inomhus rakt ut till bussen (Kristianstad rc, Jönköping C, Nils Ericssonterminalen osv) brukar man ju förbjuda fotgängare. Annars brukar de vara konstruerade för att leda bort fotgängare från bussarnas backningsområde.

Peter Andersson

Även i Hudiksvall kör man in och backar ut

MVH Peter
X-län

Ted Selander

Mjölby, med elektriska lås i manuella grindar.

I SL-land funderas det på Täby C, Brommaplan och Norrtälje.
De förslag till nya Slussen som fanns i senaste tävlingen hade alla den utformningen.

/Ted

blubb

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 juli 2008, 17:56:39 PM
Resecentrum Kristianstad
Älvsjö (?)

Ändrar Älvsjö till Liljeholmen som var det jag tänkte på egentligen

Hässleholm och Ängelholm har haft det innan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 juli 2008, 18:14:44 PM
Kristianstad C är en sådan kompromiss där man backar bak en meter eller nåt och sen kan svänga ut.

Likaså i Kinna. Alternativt stannar bussen någon meter tidigare än den egentligen skall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)