När släpper X-Trafik Gästrikland trafiken?

Startat av Fredde, 23 juli 2008, 20:03:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hej!

Är det någon som har koll när X-Trafik släpper vem som fått länstrafiken i Gästrikland som är en del av trafiken i Gävleborg from juni 2009? Blir det Swebus & dom tänkt ha kvar nuvarande bussar lär dom byggas om med AC då det är ett av kraven sedan det med säkerhetsbälten som tillkommer gör nog att ett flertal av bussarna ej kan vara kvar...


//Fredde

Fredde

#1
Hinner ev nya entreprenören skaffa fram bussar fram till sommaren då? Även om Swebus vinner detta så lär dom ju i princip byta ut alla "lik" ändå förarna saknar AC bla... Det "hemska" är att dom flesta som man snacka med är att dom hoppas att det blir annat än Swebus får trafiken, ingen bra PR för Swebus kan man säga... Jag kliver på en änd hpl där man ofta kan slänga lite käft med den som kör...


//Fredde

Walter

Det brukar tyvärr sällan vara tillräckligt med tid för att få fram de nya bussar som krävs. Se bara på Jönköping, Blekinge m.fl de sista åren.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Busskvalitetmässigt spelar det väl ingen större roll om det är Swebus eller någon annan som vinner. Vinnaren får helt enkelt rätta sig efter de nya kvalitetskraven som huvudmannen ställer. Om nya bussar hinner levereras beror helt på om X-trafik ger den vinnande entrepenören nog mycket tid mellan tilldelningsbeslut och trafikstart. 11-12 månader är en bra tid om man vill slippa "vikariebussar" och annat skrot. Underligt att många verkar vara missnöjda med nuvarande arbetsgivare, speciellt med tanke på att denne kört i området i många decennier.

När ska trafikstarten ske?

Peter Öden

Hej !

I början på oktober 2008 så offentgörs det vem som vunnit upphandlingen i Gästrikland
med start juni 2009.

Mvh Peter Ö

Fredde

#5
Låter spännande, det jag vet fr X-trafik är att krav på AC samt säkbälten kommer det vara iaf, så jag antager att även om Swebus blir kvar så blir det inte många bussar kvar som rullar här idag då bara 4 har bälten och inga har AC idag, det går säkert bygga om några men då har dom åldern säkert emot sig ist... 
Då KR-Trafik har tagit hela norra delen av länet i den korta upphandlingen (2år) som var där så förvånar det inte mig om dom tar den långa upphandlingen i södra länet nu  med...  Väntar med spänning!

Den som tar detta har ju en bra fördel på citytrafiken i Gävle som upphandlas under 2009 med trafikstart juni 2010 då man kan ha bra samordningsfördelar om man redan har länstrafiken i regionen då man kan ha en och samma trafikledning samt flytta förare samt bussar om det behövs... dvs så har KR-tafik en mycket stor fördel redan med trafiken i norra länet då det skulle kunna gå lätt att samordna den med södra länet redan nu om dom tar hem det.

//Fredde