Många resande på Stomlinje 2 i Gävle...

Startat av Fredde, 23 juli 2008, 16:00:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Det körs med förstärkningbuss på flertalet turer på stomlinje 2 i Gävle mellan Sätra-City & viseversa nu under sommaren, den skyltas Centrum & avgår ca 5minuter före ordinare tur fr Sätra i övrigt så är det 20min trafik på denna linje vardagar mellan ca kl 6-18.. Det lär göra att kostnaderna ökar en del för trafiken i Gävle denna sommar... Man undrar hur kraven blir i framtiden det borde ju vara både bättre för miljön & kostnaderna om denna linje kördes med större bussar istället.. Det är bara att hoppas att Gävle kommun tar till sig detta & har som krav i kommande upphandling att Ledbussar behövs på stomlinjerna i Gävle from sommaren 2010 när nya avtalet börjar gälla... Sedan att man kan kliva in genom alla dörrar ist för bara fram & man byter ut detta enländiga Prodata systemet å det snaraste...


//Fredde

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 23 juli 2008, 16:00:09 PM
Det körs med förstärkningbuss på flertalet turer på stomlinje 2 i Gävle mellan Sätra-City & viseversa nu under sommaren, den skyltas Centrum & avgår ca 5minuter före ordinare tur fr Sätra i övrigt så är det 20min trafik på denna linje vardagar mellan ca kl 6-18.. Det lär göra att kostnaderna ökar en del för trafiken i Gävle denna sommar... Man undrar hur kraven blir i framtiden det borde ju vara både bättre för miljön & kostnaderna om denna linje kördes med större bussar istället.. Det är bara att hoppas att Gävle kommun tar till sig detta & har som krav i kommande upphandling att Ledbussar behövs på stomlinjerna i Gävle from sommaren 2010 när nya avtalet börjar gälla... Sedan att man kan kliva in genom alla dörrar ist för bara fram & man byter ut detta enländiga Prodata systemet å det snaraste...


//Fredde

Haha. Första gången jag var med om att det sattes in förstärkningsbussar på 2:an var i slutet av 2005 då linjen helt plötsligt började trafikeras i femminuterstrafik. Jag ringde då X-Trafiks trafikupplysning och frågade när femminuterstrafiken började och slutade, så att jag kunde planera mitt resande. Döm om min förvåning när man blånekade till att det rådde femminuterstrafik på linjen!

Trevligt att resandet på linje 2 är så stort att man bör fundera på att ta bort sommartrafikinskränkningarna. Men varför kör man inte tiominuterstrafik, som ju är det normala resten av året, i stället för tjugominuterstrafik med extraavgångar fem minuter före?

Ur ekonomisk synvinkel är det helt klart bättre att köra färre avgångar med större bussar (t.ex. tio- eller tjugominuterstrafik med ledbussar) men ur resenärssynvinkel är det bättre med fler avgångar med mindre fordon (t.ex. fem- eller tiominuterstrafik med normalbussar). Vid femminuterstrafik är intervallen så korta att man inte längre behöver någon tidtabell och då har ett av de största problemen med kollektivtrafiken, den att man behöver passa en tidtabell, fallit bort!

Dessutom tror jag att en ledbuss skulle ta så lång tid att fylla, med tanke på att så gott som samtliga resenärer i riktning utåt stiger på vid en och samma hållplats (Rådhuset), att tidtabellen inte skulle kunna hållas. För att ledbussar ska vara meningsfullt på linje två krävs ett snabbare biljettsystem (läs: färre kontantbetalande och inga köp av busskort ombord) eller t.o.m. påstigning i alla dörrar. Till dess är det nog bättre, om än dyrare, med tätare trafik och mindre bussar.

Anders

Fredde

#2
Citat från: Anders Noren skrivet 23 juli 2008, 22:16:36 PM
Haha. Första gången jag var med om att det sattes in förstärkningsbussar på 2:an var i slutet av 2005 då linjen helt plötsligt började trafikeras i femminuterstrafik. Jag ringde då X-Trafiks trafikupplysning och frågade när femminuterstrafiken började och slutade, så att jag kunde planera mitt resande. Döm om min förvåning när man blånekade till att det rådde femminuterstrafik på linjen!

Trevligt att resandet på linje 2 är så stort att man bör fundera på att ta bort sommartrafikinskränkningarna. Men varför kör man inte tiominuterstrafik, som ju är det normala resten av året, i stället för tjugominuterstrafik med extraavgångar fem minuter före?

Ur ekonomisk synvinkel är det helt klart bättre att köra färre avgångar med större bussar (t.ex. tio- eller tjugominuterstrafik med ledbussar) men ur resenärssynvinkel är det bättre med fler avgångar med mindre fordon (t.ex. fem- eller tiominuterstrafik med normalbussar). Vid femminuterstrafik är intervallen så korta att man inte längre behöver någon tidtabell och då har ett av de största problemen med kollektivtrafiken, den att man behöver passa en tidtabell, fallit bort!

Dessutom tror jag att en ledbuss skulle ta så lång tid att fylla, med tanke på att så gott som samtliga resenärer i riktning utåt stiger på vid en och samma hållplats (Rådhuset), att tidtabellen inte skulle kunna hållas. För att ledbussar ska vara meningsfullt på linje två krävs ett snabbare biljettsystem (läs: färre kontantbetalande och inga köp av busskort ombord) eller t.o.m. påstigning i alla dörrar. Till dess är det nog bättre, om än dyrare, med tätare trafik och mindre bussar.

Anders

Kör man med ledbussar 2x2x2 samt ingång i alla dörrar samt enbart förfrågan (vart ska jag åka) hos bussföraren lär ledbussar vara överlägsna.. Man har billjettautomat i Sätra c (har man ingen så får man gå till Sätra C) samt större billjettkontroller ofta för att stävja fuskåkandet kan tidtabellen sparas med många minuter samt man har proriterande trafikljus i hela trafiknäntet där bussar kör samt trafiken för bilar förbjuds vid rådhuset... Köp billjetten i förväg eller via mobilen annars ingen resa i princip alla har en mobil i dagens läge
barnvagnar kan tas in i dörr i mitten eller bak...

Tex normal körtid fr Karskär (Bomhus) till City på Stomlinje 1 är 29 minuter denna kan lätt kortas till 25 minuter utan problem då åter resan när det är mest folk som kliver av är denna tid på dom otympliga 58xx vagnarna som bara har dörr 1x1x0 byts ut mot ledbussar med dörr 2x2x2..  Så kan man spara in minst 5 minuter & säkert mer om man har proriterade trafikljus innan city med & bussen ej behöver ha 5-7 minuter tillgodo vid rådhuset... Man kan säkert minska körtiden till 20-22 minuter ist för 29 minuter i dagens läge...

//Fredde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 23 juli 2008, 22:16:36 PM

Trevligt att resandet på linje 2 är så stort att man bör fundera på att ta bort sommartrafikinskränkningarna. Men varför kör man inte tiominuterstrafik, som ju är det normala resten av året, i stället för tjugominuterstrafik med extraavgångar fem minuter före?

Anders

Eftersom man inte annonserat annat än 20-minuterstrafik är det bästa att köra som man gör. Många kommer i god tid till hållplatsen och om extrabussen håller igen lite så betar den av mer ju närmare centrum den kommer. Om det vore 10-minuterstrafik fick man ett stort problem att informera om detta.
För övrigt såg jag vid ett hastigt besök i Gävle förra torsdagen att inga ledbussar var i trafik, inte ens på linje 1. Där gick det ett par boggibussar men också vanliga tvåaxliga. Och vid ett besök hos Swebus garage i Gävle den 29 juni kunde konstateras att flera Mercedes Citaro ledbussar flyttats dit från Jönköping. De verkade dock inte klara att tas i trafik. Skall de kanske lackeras om först. I så fall tredje lackeringen: först Helsingborg och sedan JLT. Och vid ett besök hos Swebus i Umeå dagen innan kunde konstateras att någon X-trafiklackerad ledbuss flyttats dit. Verkar inte heller den tagen i trafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

#4
Jönköpings ledbussnarna ska senast till Cityfesten vara omlackade & i trafik enl källa på Swebus... Sedan hoppas jag Gävle kommun har krav i framtiden på trafiken..... Nu är det mer lösa boliner då kravet enl tidigare trafikavtal enbart är 3 ledbussar på linje 1 då den lider lite av det tidigare avtalet då Stomlinje 1 är en rest av linje 91 i länstrafiken (Gävle-Valbo-Forsbacka-Sandviken)
Avtalet fr början var linje 91 var en länslinje då avtalet kom till 2002 & Linje 1 var då en stadslinje mellan Karskär-Hagaström... Sedan kom nya Stomlinjenätet med denna linje innefattande & dåvarande 3 ledbussar gick över till stadstrafiken...


Ledbussarna som flyttats till Umeå har tidigare gått i trafik i Gävle dock så har dom varit i mycket dåligt skick så dom ej fick vara kvar i trafik i Gävle...  Själv har jag ringt till X-trafik ett flertal ggr på fel på dom som ej är till åkandesfördel... Mycket fel har det varit.. Säkert krav fr X-trafik att dom ska bort fr Gävle..

//Fredde

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2008, 22:41:28 PM
Och vid ett besök hos Swebus i Umeå dagen innan kunde konstateras att någon X-trafiklackerad ledbuss flyttats dit. Verkar inte heller den tagen i trafik.



Nej, B7LA/B10LA bussarna blir inte mer driftsäkra bara för att man flyttar dom jämt och ständigt men det verkar inte ledningen på bolaget vilja förstå. Umeå-borna kan inte vara imponerade, men kanske boggievagnarna från Jönköping väger upp lite.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

#6
Det får man hoppas på att även Gävle får i nya avtalet from 2010 för nu är det bra illa men dom fd Göteborgs vagnarna med dom extremt skitiga sätena....

enl en källa på X-trafik skulle dessa bussar vara borta from sommaren med ett kort undantag innan annat kommer senare i höst (när det är högtrafik) men senast idag gick minst 2 st på S-linje 1 det verkar vara så att x-trafik tror på vad Swebus säger sedan kör dom med dom ändå...

I X-trafik´s resegarnti ingår att bussarna ska vara rena & det hoppas det även gäller säten...

//Fredde

Walter

Citat från: Fredde skrivet 23 juli 2008, 22:58:19 PM
Det får man hoppas på att även Gävle får i nya avtalet from 2010 för nu är det bra illa men dom fd Göteborgs vagnarna med dom extremt skitiga sätena....

enl en källa på X-trafik skulle dessa bussar vara borta from sommaren med ett kort undantag innan annat kommer senare i höst (när det är högtrafik) men senast idag gick minst 2 st på S-linje 1 det verkar vara så att x-trafik tror på vad Swebus säger sedan kör dom med dom ändå...

I X-trafik´s resegarnti ingår att bussarna ska vara rena & det hoppas det även gäller säten...

//Fredde


Har det kommit fler vagnar till Gävle? Man har ju mig veterligen fått 6 stycken från Jönköping, två kort och fyra led. Dessa ska ju även ersätta det MaxCi som tas ur tjänst i Gävle.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Inga mer nya vad jag vet men det kan ju vara krav som tillkommer men det städar man säkert bort... Byta tyg så duger ju 47xx vagnarna några år till på årsavtalen, men nu är dom HEMSKA... Skitiga huvudstöd som ÄCKLAR...


//Fredde

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2008, 22:41:28 PM
Och vid ett besök hos Swebus i Umeå dagen innan kunde konstateras att någon X-trafiklackerad ledbuss flyttats dit. Verkar inte heller den tagen i trafik.

De tre X-trafiklackade ledbussarna 4600, 5012 och 5017 finns i Umeå som vikariebussar. De krånglar dock en hel del, och verkar sättas in i absolut sista hand, då man allt mer sällan ser dem på stan. Nu verkar de båda Kalmarvagnarna 4612 & 4613 snart ha all teknik installerad och är då klara för att "vikariera för vikariebussarna".  ;)

Citat från: Walter skrivet 23 juli 2008, 22:52:19 PM
men kanske boggievagnarna från Jönköping väger upp lite.

Dessa "förortsbussar" fungerar över förväntan i stadstrafiken, och även de mest kräsna äldre passagerarna gillar dem tack vare god tillgänglighet, bra utrymmen och mycket bra komfort. :)

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 23 juli 2008, 22:16:36 PM
Dessutom tror jag att en ledbuss skulle ta så lång tid att fylla, med tanke på att så gott som samtliga resenärer i riktning utåt stiger på vid en och samma hållplats (Rådhuset), att tidtabellen inte skulle kunna hållas. För att ledbussar ska vara meningsfullt på linje två krävs ett snabbare biljettsystem (läs: färre kontantbetalande och inga köp av busskort ombord) eller t.o.m. påstigning i alla dörrar. Till dess är det nog bättre, om än dyrare, med tätare trafik och mindre bussar.

I samband med ett framtida biljettmaskinsbyte kan man väl inspireras av SL och sätta upp någon biljettmaskin i kuren. Då kan alla lösa sina enkelbiljetter redan innan bussen kommer. Sådana vill jag ha på de 3-4 största terminalerna i Umeå innan det stora kontantstoppet startar sommaren 2009.

Karsten

Citat från: Fredde skrivet 23 juli 2008, 23:22:28 PM
Inga mer nya vad jag vet men det kan ju vara krav som tillkommer men det städar man säkert bort... Byta tyg så duger ju 47xx vagnarna några år till på årsavtalen, men nu är dom HEMSKA... Skitiga huvudstöd som ÄCKLAR...


//Fredde

De 47XX-vagnar som vi har i N/V upplevs också som allmänt skitiga, jag tror det är så att skiten syns bättre på det ljusblå tyget än Swebus tidigare gråa klädsel. Lika gamla bussar med den grå klädseln är inte renare, skiten råkar bara ha samma färg som sätena. I övrigt håller jag med, bussarna är äckliga. Jag har ett par gånger frågat ansvariga på "min" depå hur ofta säten, fönster och gardiner tvättas i bussarna men jag har ännu inte fått något svar. Troligtvis för att de vet att svaret inte kommer göra mig gladare..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juli 2008, 10:22:48 AM
Jag vet inte vad som gäller numera men efter 5-6 år fanns det tidigare vissa möjligheter att om personalsituationen och fordonstillgången medgav utföra klädseltvätt, antingen i egen regi eller externt.  Så skedde i allafall på ett trafikområde "nära er", men är fordonssituationen ansträngd finns inga bussar att ställa av ett par dagar för tvätt etc...

Rimligen finns det fordon i tillräcklig mängd för att ställa av under sommaren för sådant här ändamål. Men då brukar det å andra sidan vara svårt att få tag i firmor som utför jobbet. Så hur man än vänder sig... Tyvärr räcker det väl inte med ett vanligt veckoslut för att hinna tvätta och torka.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 24 juli 2008, 09:56:26 AM
De 47XX-vagnar som vi har i N/V upplevs också som allmänt skitiga, jag tror det är så att skiten syns bättre på det ljusblå tyget än Swebus tidigare gråa klädsel. Lika gamla bussar med den grå klädseln är inte renare, skiten råkar bara ha samma färg som sätena. I övrigt håller jag med, bussarna är äckliga. Jag har ett par gånger frågat ansvariga på "min" depå hur ofta säten, fönster och gardiner tvättas i bussarna men jag har ännu inte fått något svar. Troligtvis för att de vet att svaret inte kommer göra mig gladare..


47xx bussarna i Gävle har kvar tyget fr Göteborgstiden dvs den gröna klädseln.. Ingen vidare med denna klädsel, rent av riktigt hemskt vissa nackstöd är mer svarta av någe klibbigt spec den bakre delen sedan är vissa sittdynor fläckiga....

//Fredde

Karsten

Citat från: Fredde skrivet 25 juli 2008, 16:01:29 PM

47xx bussarna i Gävle har kvar tyget fr Göteborgstiden dvs den gröna klädseln.. Ingen vidare med denna klädsel, rent av riktigt hemskt vissa nackstöd är mer svarta av någe klibbigt spec den bakre delen sedan är vissa sittdynor fläckiga....

//Fredde

Vi menar samma tyg, blågröngrått är kanske den rätta färgen. ???