Varför har man gjort så här?

Startat av at1981, 20 juli 2008, 09:53:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!


Jag funderar på varför man har gjort så här? (Som jag snart ska förklara vad det är)


Här ser ni tidtabellen för linje 463: http://sl.se/ficktid/vinter/v463.pdf
Här tidtabellen för linje 437 - 439: http://sl.se/ficktid/vinter/v4373839.pdf

Om ni läser 463:ans tidtabell har de angett ankomsttiderna till Slussen med anslutande 474 och på vardagar är det dessutom byte vid "Sandövägen" till linje 439 för resa till Kolvik och då tänker jag på turerna kl. 9:21 och 12:21 från Sandö brygga. Men i samlingstidtabellen från Ängsvik och i 439:ans tabell står det inget om ankomsttider till Slussen med 474.


Så nu är min fråga:

Huruvida är det anslutning angivet på vagnspecen eller inte på dessa 439:or jag nämnde?

-- Jag utgår ifrån att det inte anges någonting alls på vagnspecarna som nu inom det intervallet då 474 körs med 10-minuterstrafik från "Hemmesta vägskäl" men om nu 463 skulle råka va sen och 439 blir i sin tur sen till Kolvik så väntar ju inte 474 in och då finns det risk för att man som kund inte riktigt kan lita på ankomsttiden till Slussen med 474 som anges i 463:ans tabell.

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Yujin Zhang

Det där var riktigt anmärkningsvärt!

Eftersom det bara går att söka till 17 aug på SLs reseplanerare så prövade jag med 463 som går 16:10 med byte i Sandövägen till 439 och Kolvik till 474. Intressant nog får man svar att man är framme i Slussen 17:30, alltså tio minuter senare än vad det står på 463s tidtabell, antagligen för att SLs reseplanerare tycker två minuter i Kolvik är för kort för ett byte som inte är med på förarspecen.

Riktigt, riktigt genomtänkt Swebus!...NOT!

Yujin Zhang

CitatDet är ganska "lätt" att förstå varför det blivit så här, i alla fall om man kikar på avgången från Bryggan 18:05 också.
Du får utveckla dig där, kan bero på de få timmars sömn jag har fått natten innan eller så är jag inte på humör att förstå någonting idag.

Skillnaden mellan 16:10 turen och 18:05 turen är att på 16:10-turen är man hänvisad till "Se linje 474", d.v.s. 474 som avgår två minuter efter 439s ankomst har ingen anslutningsplikt medan 18:05-turen står avgtid i Kolvik och anktid i Slussen för 474, eftersom det är anslutande (d.v.s. anslutning finns med på specen) och det bekräftar reseplanerare också.

CitatOm bytet är med på specen eller ej är inget som reseplaneraren "vet om"
I det flesta fall brukar jag tänka så här:
Står det "Byter till anslutande . . ." på reseplanerare så finns anslutning med på specen, står det bara "byter till . . ." så är det ingen anslutningsbyte (eller hur man ska kalla det).

Det har jag fått bekräftat efter att ha sett både Swebus och Busslinks specar på olika TO i SL-land, bl.a. Norrtälje, Nacka/Värmdö osv osv.

HB

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 juli 2008, 13:22:01 PM
Det där var riktigt anmärkningsvärt!

Eftersom det bara går att söka till 17 aug på SLs reseplanerare så prövade jag med 463 som går 16:10 med byte i Sandövägen till 439 och Kolvik till 474. Intressant nog får man svar att man är framme i Slussen 17:30, alltså tio minuter senare än vad det står på 463s tidtabell, antagligen för att SLs reseplanerare tycker två minuter i Kolvik är för kort för ett byte som inte är med på förarspecen.

Riktigt, riktigt genomtänkt Swebus!...NOT!

Jag provade samma sökning och fick upp följande (det skiljer inte 10 minuter utan 5 minuter):

Ta buss 463 från Sandö brygga mot Slussen (bussbyte).
Den går från Sandö brygga 16:10
och kommer till Sandövägen 16:21.

Vid Sandövägen byter du till anslutande buss 439 mot Slussen (bussbyte).
Den går från Sandövägen ca 16:23
och kommer till Kolvik 16:32.

Vid Kolvik byter du till blåbuss 474 mot Slussen.
Den går från Kolvik 16:44
och kommer till Ålstäket 16:49.

Vid Ålstäket byter du till buss 434 mot Slussen.
Den går från Ålstäket 16:58.
Du är framme vid Slussen 17:25.

Restid 1 timme och 15 minuter.

Trevlig resa!

Av någon anledning så lägger reseplaneraren in ett bussbyte i Ålstäket till en 434 fast det totalt sett innebär en längre restid. Det är inte respektive bussbolag som ansvarar för reseplaneraren utan det är SL kundtjänst. Har du fler synpunkter på reseplaneraren så föreslår jag att du tar kontakt med SL Kundtjänst.

Yujin Zhang

CitatDet är inte respektive bussbolag som ansvarar för reseplaneraren utan det är SL kundtjänst. Har du fler synpunkter på reseplaneraren så föreslår jag att du tar kontakt med SL Kundtjänst.

Men SL och respektive entreprenör har väl samråd för att bestämma vilken avgång ska ha anslutning och inte (eller åtminstone komma överens om en mall man ska följa) ? Och det vi får upp på reseplanerare (d.v.s. SL Kundtjänst) är ett resultat från det de kom övrens om mellan SL och entreprenören?

Yujin Zhang

CitatSom sagt, vänd dig med funderingarna till kundtjänstbolaget.
Den här var ingen fundering, utan två frågor kring samarbete mellan SL och entrepnören (i detta fall, Swebus). Eftersom halva Swebus ledning verka läsa detta forum tog jag för givet att någon snäll själ skulle kunna förklara hur relationen ligger till. Menmen...då får vi sköta det via SL Kundtjänst och då kommer man säkert få ett svar som är t.o.m. sämre än de jag får här just nu.

CitatDet entreprenören gör är att leverera tidtabellsfilerna, sedan kan man inte påverka hur de används.
Då betyder ju att själva tidtabellerna (där alla anslutningar ingår...) redan är klara när de blir skickad till SL och därmed är det entprenören som bestämmer hur och vilka anslutningar ska och inte ska finnas. Nä du, jag köper inte det här. Jag tror fortforande det sker samråd och rad efter rad med diskussioner mellan SL och entreprenören kring bl.a. just det här med anslutningar.

CitatSL Forum är kontaktvägen du lämpligen ska använda.
Ursäkta? Finns SL Forum kvar? Eftersom jag bara är en tillfällig resenär så är min enda kontaktväg SL Kundtjänst och inte SL Forum (om de ens finns kvar d.v.s.)...

Walter

Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 juli 2008, 21:32:41 PM
Eftersom halva Swebus ledning verka läsa detta forum tog jag för givet att någon snäll själ skulle kunna förklara hur relationen ligger till.

Brukar dom göra det?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Yujin Zhang

CitatSom både Henrik och jag skrev så är det inte entreprenören som sköter reseplaneraren, man levererar in tidtabellsfilerna till Kundtjänstbolaget enligt en fastställd procedur,
Innehåller dessa tidtabellsfilerna även alla (och då menar jag varenda som finns på förarspecen) anslutningar?

HB

Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 juli 2008, 22:45:48 PM
Innehåller dessa tidtabellsfilerna även alla (och då menar jag varenda som finns på förarspecen) anslutningar?

Nej dessa filer innehåller bara de i tidtabellerna annonserade anslutningar. Andra anslutningar räknar reseplaneraren fram med de av SL inlagda bytestider etc. Har du fler detaljfrågor beträffande detta så är du välkommen att kontakta mig direkt, om du inte vill vända dig till SL. /Henrik/

Karsten

Citat från: HB skrivet 23 juli 2008, 23:24:21 PM
Nej dessa filer innehåller bara de i tidtabellerna annonserade anslutningar. Andra anslutningar räknar reseplaneraren fram med de av SL inlagda bytestider etc. Har du fler detaljfrågor beträffande detta så är du välkommen att kontakta mig direkt, om du inte vill vända dig till SL. /Henrik/

Apropå detaljplanering; vad står det skrivet angående anslutningar i Gustavsberg i relationen 428-430 till/från 422? I höstens tidtabell är en 430 framflyttad tre minuter från Eknäs (troligtvis för att få in en pisspaus i Eknäs) med följd att anslutning med 422, och den styva 30-minuterstrafiken, bryts. Görs tidtabellerna klara och fastställs innan tjänsteplaneringen startar, eller ges det utrymme att peta runt lite i tidtabellerna om det passar för bättre tjänsteplaneringsutfall?

HB

Citat från: Karsten skrivet 24 juli 2008, 00:21:39 AM
Apropå detaljplanering; vad står det skrivet angående anslutningar i Gustavsberg i relationen 428-430 till/från 422? I höstens tidtabell är en 430 framflyttad tre minuter från Eknäs (troligtvis för att få in en pisspaus i Eknäs) med följd att anslutning med 422, och den styva 30-minuterstrafiken, bryts. Görs tidtabellerna klara och fastställs innan tjänsteplaneringen startar, eller ges det utrymme att peta runt lite i tidtabellerna om det passar för bättre tjänsteplaneringsutfall?

Jag antar att du är anställd i trafikområdet och ber dig därför ta kontakt med din trafikplanerare för den typen av detaljfrågor.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 juli 2008, 21:21:05 PM
Som sagt, vänd dig med funderingarna till kundtjänstbolaget.
Det entreprenören gör är att leverera tidtabellsfilerna, sedan kan man inte påverka hur de används.

Det kan man visst, inte bestämma men det går bra att lämna förslag! :)