Bästa/Sämsta länstrafik hemsidor?

Startat av Yujin Zhang, 18 juli 2008, 21:13:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om olika länstrafikens hemsida. Informativt? Lätt att hitta information (biljettpris, tidtabell, m.fl.)? Bästa/Sämsta hemsidan? Kundtjänst? Övriga önskemål? (Just i denna tråd är jag ute efter länstrafiken inom Sverige, vill ni diskutera andra länder, var snäll börja annan tråd.)

Bästa:
Jag tycker Länstrafiken Örebro och Sörmland har de bästa hemsidor.
http://www.lanstrafiken.se/template/StartPageBus____3660.aspx - Länstrafiken Sörmland
http://www.lanstrafiken.se/template/StartPageBus____3662.aspx - Länstrafiken Örebro

*Lätt att hitta all information (med menyn på toppen)
*Reseplannerare - som visar priset, karta med resväg och alla hållplatser märkta,
*Kontakt - Man har kontaktinformation för personen som är ansvar över respektive område, med epost, telefon osv.
*Teckenspråk finns
(Länstrafiken Västmanlands hade också delat den här äran om inte för deras prissystem på reseplanerare som krånglade)

Sämsta
Sämsta är något svårare då alla hemsidor har sina brister.
*En av värstingar är Västtrafiks hemsida tycker jag. Det som krånglar mest med deras hemsida är prissystemet, men som det har diskuterats flera flera gånger här så är det egentligen baserad på tre olika system där, som jag inte tänker gå in på.
*Värmlandstrafikens hemsida adress kan vara lite kneppigt första gången (http://www.kollplatsen.com/). Det säger inte så mycket - hur skulle man veta att man kommer till Värmlandstrafikens hemsida av alla THM i Sverige? Eller hur vet man att man kommer till en THM sida överhuvudtaget? kollplatsen kan ju vara andra saker också...

Men den absolut värsta hemsida, det är Länstrafiken Västerbottens, enlig min mening. Varför? Jo,
*Våra busstationer - De skriver telefonnummer där, men inga öppettider? Jämför med Länstrafiken Norrbottens där det står förutom det, även andra tillgängliga faciliteter som förvaringsboxar osv.
*Kundtjänst - Inte en enda gång har de svarat på mina frågor. Jag har prövat både "Tyck till" och skicka direkt till den ansvarige. Å andra sida har jag, i det flesta fall, lyckats få svar från andra håll, från bl.a. själva entreprenören eller Bussgods.
*MEN, det som irriterar mig mest med deras hemsida, det är tidtabellssökning för landsbygdstrafiken. Man måste skriva in orten för att få tabeller på linjer (eller snarare, bussträckan) som passerar den orten. Och nu under lovet får man inte ens fram alla matarlinjer! Söker jag på t.ex. Sorsele så får jag bara fram de fem "stomlinjer" och inte tex 342 till Ammarnäs (som kanske inte ens går under sommaren, men hur skulle jag veta utan tabellen?).
DET tycker jag är verkligen synd och slarvligt av dem (man tappar säkert en massa kunder på det sättet, potentiella kunder som söker nya resmöjlighet bl.a.). Sen att de saknar en komplett linjeförteckning på hemsida...det är hur tråkigt som helst. Man får söka på varenda ort för att få fram alla linjer, under skoltid alltså. Nu under sommare som sagt tidigare dyker bara vissa matarlinjer upp....
*När det gäller reseplannerare vill jag bara säga att jag tycker det är ett jättebra samarbete mellan de fyra lännen i norr, Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland. Priset som de visar har alltid stämt (inte som Blekingetrafiken eller Skånetrafiken) och jag tycker det är lätt att använda med fin design.

Nå? Nu vill jag höra vad ni tycker!  :)

Jonas1968

När det gäller Värmlandstrafiks hemsida så kan man skriva http://www.varmlandstrafik.se och då skickas man automatiskt till http://www.kollplatsen.com så man behöver inte känna till adressen www.kollplatsen.com. Man kan dock fråga sig varför man inte lägger hela hemsidan under den mera logiska adressen www.varmlandstrafik.se?

När det gäller Västtrafik så tycker jag att det är ren skandal att man ännu inte lyckats att få det nya systemet att fungera fullt ut utan att man tvingas köra dom gamla scanpoint- och prodatasystemen paralellt.

Jonas Gustafsson

Talar vi inte om två olika saker nu? Att Västtrafik har flera parallella krångliga prissystem är väl en helt annan sak än hur hemsidan ser ut? Enda skälet att ha med det som argument är om hemsidan gör förståelsen för taxesystemet ännu svårare än det redan är.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Yujin Zhang

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 juli 2008, 22:46:48 PM
Talar vi inte om två olika saker nu? Att Västtrafik har flera parallella krångliga prissystem är väl en helt annan sak än hur hemsidan ser ut? Enda skälet att ha med det som argument är om hemsidan gör förståelsen för taxesystemet ännu svårare än det redan är.
//Jonas G

Men jag som är en Stockholmare är det helt omöjligt att få något vettigt eller konkret om hur mycket det kostar från plats A till B genom att läsa Västtrafiks sida. Så fort man tror man vet hur mycket det kostar så visar det sig vara en till sida med ännu mera information och när man kommer dit i verkligheten så blir det plötsligt ett helt annat pris. Och allt detta är alltså krånlig information på hemsida om ett krånligt biljettsystem.

Leif D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 juli 2008, 22:46:48 PM
Talar vi inte om två olika saker nu? Att Västtrafik har flera parallella krångliga prissystem är väl en helt annan sak än hur hemsidan ser ut? Enda skälet att ha med det som argument är om hemsidan gör förståelsen för taxesystemet ännu svårare än det redan är.

//Jonas G

Verkar som man missförstår lite här ja.....
Att Västtrafik har flera versioner av sitt taxesystem, beroende på att Prodata- och Scanpoint-biljettmaskiner ännu är i drift, är nog inget man inom Västtrafik är särskilt lyckliga över. Däremot är man nog pinsamt medvetna om att det stökar till det för folk och även tvingar fram en lite rörig hemsida.
Tidsnog lär ju utbyte av biljettmaskiner vara klart och man kan renodla hemsidan.

;-)

Leif D

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 juli 2008, 23:34:55 PM
Men jag som är en Stockholmare är det helt omöjligt att få något vettigt eller konkret om hur mycket det kostar från plats A till B genom att läsa Västtrafiks sida. Så fort man tror man vet hur mycket det kostar så visar det sig vara en till sida med ännu mera information och när man kommer dit i verkligheten så blir det plötsligt ett helt annat pris. Och allt detta är alltså krånlig information på hemsida om ett krånligt biljettsystem.

Förvisso förstår jag ju att "stockholmare" kan ha svårt att förstå saker ibland (obs ironi).....
Men det är ju å andra sidan bara att kliva på och köpa biljett, så får du ju reda på vad den kostar.
;-)

Yujin Zhang

CitatFörvisso förstår jag ju att "stockholmare" kan ha svårt att förstå saker ibland (obs ironi).....
;D

CitatMen det är ju å andra sidan bara att kliva på och köpa biljett, så får du ju reda på vad den kostar.
Jo det är så sant, men tänk om man inte ens veta att linjen finns? (i Länstrafiken Västerbottens fall)  ::)

Zella

SL's hemsida gillar jag... intresanta filmer på webb tv'n  :)

Patrik

Jag håller med om att sämsta är Västerbotten pga tidtabellerna som är otroligt svårnavigerade osv.
Strax efter kommer Norrbotten pga prisinfo, biljettinfo och reseplaneraren är helt undermålig precis som mycket annat på sidan är.
Kalmar läns tidtabeller kommer därefter, dom är riktigt jobbiga att kolla i.

Länstrafiken Örebro, Sörmland och Västmanland får nog ligga på en delad topplats för att alla är ungefär lika bra och det finns tillräcklig info för att man ska klara sig.

Högst upp får kanske Skånetrafiken komma för att dom har väldigt mycket info som man kan läsa igenom, det blir lite väl mycket att läsa och leta på hemsidan men kvalitén är väldigt hög på infon.

Krille

Västerbottens (www.tabussen.nu) är klart sämst.
Förutom ovan redovisade svagheter kan jag redogöra för en till.
I helårstabellen som kom ut i början av juni var det massor av tryckfel.
Felaktiga tider, anmärkningar osv.

Man har då gjort ett samligsdokument på hemsidan där felen är redovisade.
Bra, men... Tidtabellerna i PDF-format är fortfarande inte uppdaterade,
vilket innebär att om man skriver ut dom från hemsidan får man med alla tryckfelen.

:o

/K

Ersa

Inte heller jag tänker på något sätt ta Västerbottens länstrafikhemsida (www.tabussen.nu) i försvar.
Där hittar man inte ens uppgifter om vad ett månadskort för hela länet kostar.

JAB

Hur 17 kan man ange priset för årskortet per månad ? Eller har jag missförtått något här ?
http://www.tabussen.nu/files/T6CDEw3u.pdf

Johan Hansson

Hallandstrafikens hemsida tycker jag har en del brister
www.hlt.se
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Muk

Jag har inte hittat någon länstrafik sida som är riktigt bra. Antingen saknas viktig information eller så finns det för mycket information så det man söker efter är omöjligt att hitta. Många sidor är röriga och alla har valt sina egna upplägg och benämningar. SL och Skånetrafiken tycker jag är ok, medan Västerbotten, Västtrafik och Kronoberg är de som har gett mig flest gråa hårstrån. Sedan kan jag irritera mig på att det tex är omöjligt i flera reseplanerare att få prisuppgifter på resor över länsgräns. Hur svårt ska det vara att ge en prisuppgift på en kontantresa mellan t.ex Kalmar och Karlskrona?  ::)

Davve

Citat från: Tomas Fransson skrivet 19 juli 2008, 01:22:29 AM
SL's hemsida gillar jag... intresanta filmer på webb tv'n  :)

"Ärade gratisåkare" var ju klockren! Men blir förbannad när jag hör hon tjejen stå där och argumentera för gratisåkande då "man inte ska betala för nåt som borde vara gratis" och att det är "folks rättigheter att förflytta sig", därför ska man inte betala för sig t-bana och buss... Snacka om dålig verklighetsuppfattning!  ???