Ombyggnad av musealt mot

Startat av Bengt Jönsson, 18 juli 2008, 08:36:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Det verkar som om ingen tagit notis om att ett av landets äldsta motorvägsmot håller på att byggas om!  Jag tänker på Brunnsbomotet som håller på att "renoveras" och breddas.  Betänk att detta mot är ett av landets äldsta motorvägsmot då det ingår i den del av motorväg E6 mellan dagens Backaplan och strax söder om Kungälv som stod färdig sent 1958.

Brunnsbomotet har en tydlig vänstertrafikprägel och mycket snäva kurvradier.  En bro som bär tydliga tecken av att vara från 50-talet mm.

/Bengt

Bengt Jönsson

När däremot bron som ingår i motet byggdes och även bron för Bohusbanan över en av landets första motorvägar strax väster om Brunnsbomotet var man redan då förutseende och smart nog att ta höjd - eller snarare bredd nog för en utbyggnad till 6 filer (3 i vardera riktningen) vilket sker idag.

/B

Martin

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 augusti 2008, 18:05:57 PM
När däremot bron som ingår i motet byggdes och även bron för Bohusbanan över en av landets första motorvägar strax väster om Brunnsbomotet var man redan då förutseende och smart nog att ta höjd - eller snarare bredd nog för en utbyggnad till 6 filer (3 i vardera riktningen) vilket sker idag.

/B

Man var inte lika förutseende längre norrut på nämnda motorvägssträcka, runt Bäckebol fanns flera mot som inte klarade normal höjd på tunga fordon. Vill minnas att det stod max 3,5 m på skyltarna. Varningslampor aktiverades när ett för högt fordon passerade för att uppmärksamma förarna på den låga frigången.
Fordon som inte klarade frigången fick köra upp på avfartsrampen och ner på påfartsrampen på andra sidan.
Jag har för mig att dessa flaskhalsar (som det blev med ökad långtradartrafik) buggdesx bort under 80-talets andra halva.

Peter C

Citat från: Martin skrivet 10 augusti 2008, 15:34:22 PM
Man var inte lika förutseende längre norrut på nämnda motorvägssträcka, runt Bäckebol fanns flera mot som inte klarade normal höjd på tunga fordon. Vill minnas att det stod max 3,5 m på skyltarna. Varningslampor aktiverades när ett för högt fordon passerade för att uppmärksamma förarna på den låga frigången.
Fordon som inte klarade frigången fick köra upp på avfartsrampen och ner på påfartsrampen på andra sidan.
Jag har för mig att dessa flaskhalsar (som det blev med ökad långtradartrafik) buggdesx bort under 80-talets andra halva.

Finns en liknande viadukt i Oslo på E18 mot Drammen, fri höjden är dock 4,2 i ena filen och 4,1 i andra. Oxå med blinkande lampor, är man högre än 4,1m blinkar det då blir det upp på avfarten å ner på andra sidan. Måste vart en stor miss när dom byggde den sträckan.

Bengt Jönsson

Citat från: Peter C skrivet 10 augusti 2008, 19:34:26 PM
Finns en liknande viadukt i Oslo på E18 mot Drammen, fri höjden är dock 4,2 i ena filen och 4,1 i andra. Oxå med blinkande lampor, är man högre än 4,1m blinkar det då blir det upp på avfarten å ner på andra sidan. Måste vart en stor miss när dom byggde den sträckan.

Gamla E4 genom Norrköping hade (och har) också några låga broar försedda med utrustning för att varna för för höga fordon.
Denna del av E4 hade även, innan den nya motorvägen öster om Norrköping öppnades 1997/1998, en plankorsning med spårvägen(!)
Den 4-filiga vägen genom Norrköping byggdes i början på 1940-talet.

Broarna över Rikstvåan/E6 mellan Göteborg - Kungälv bygdes om i slutet på 1970-talet

/Bengt

Niklas Bygdestam

#5
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 augusti 2008, 19:49:39 PM

Denna del av E4 hade även, innan den nya motorvägen öster om Norrköping öppnades 1997/1998, en plankorsning med spårvägen(!)

/Bengt

Det är väl ungefär lika tokigt som att gamla E4 genom Uppsala hade en plankorsning med museijärnvägen ULJ trots att det är en fyrfilig väg med motorvägsbredd :-\:-\
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 augusti 2008, 20:04:14 PM
Det är väl ungefär lika tokigt som att gamla E4 genom Uppsala hade en plankorsning med museijärnvägen ULJ trots att det är en fyrfilig väg med motorvägsbredd :-\:-\

Vilket för en till mysteriet: När man ändå byggde en trafikled för genomfartstrafiken (Tycho Hedéns väg) varför byggdes den inte som motorväg? Nog för att Uppsala vuxit kraftigt de senaste årtiondena, men det var en ganska stor stad redan vid högertrafikens införande och det fanns inga hinder i landskapet för en motorväg. En motorväg norr om staden var påtänkt redan på 1950-talet.


Citat från: MartinMan var inte lika förutseende längre norrut på nämnda motorvägssträcka, runt Bäckebol fanns flera mot som inte klarade normal höjd på tunga fordon. Vill minnas att det stod max 3,5 m på skyltarna. Varningslampor aktiverades när ett för högt fordon passerade för att uppmärksamma förarna på den låga frigången.

De tidiga motorvägarna som byggdes hade ibland lägre fri höjd än 4,5 m. Så sent som 1991 hade Lunds södra (byggt 1953 men invigt som trafikplats först 1954 då förbi/genomfarten i Lund invigdes) 3,5 meters frihöjd då man sänkte höjden genom trafikplatsen i samband med 108:ans ombyggnad. Byggnormerna verkar ha ändrats på 1960-talet (?) någongång.

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 10 augusti 2008, 23:51:15 PM
Vilket för en till mysteriet: När man ändå byggde en trafikled för genomfartstrafiken (Tycho Hedéns väg) varför byggdes den inte som motorväg? Nog för att Uppsala vuxit kraftigt de senaste årtiondena, men det var en ganska stor stad redan vid högertrafikens införande och det fanns inga hinder i landskapet för en motorväg. En motorväg norr om staden var påtänkt redan på 1950-talet.

Jag gissar att man förberedde för en senare utbyggnad av Tycho Hedéns väg till planskild väg. Det var väldigt vanligt på den tiden (1960- och 1970-talen) att man planerade planskilda vägar men inledningsvis byggde dem med plankorsningar. Däremot var det väl inte lika vanligt att man till slut realiserade de planerade planskildheterna; jag kan bara komma på Riksvägen genom Norrköping (och möjligen också Söderleden i samma stad). När trafikmängderna till slut blivit så stora att det är dags att fundera på planskilda korsningar, då har så mycket bebyggelse vuxit upp kring den ursprungliga förbifarten att man i stället för utbyggnad av den väljer nybyggnad av en förbifart längre ut.

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Anders Noren skrivet 11 augusti 2008, 08:38:34 AM
Jag gissar att man förberedde för en senare utbyggnad av Tycho Hedéns väg till planskild väg. Det var väldigt vanligt på den tiden (1960- och 1970-talen) att man planerade planskilda vägar men inledningsvis byggde dem med plankorsningar. Däremot var det väl inte lika vanligt att man till slut realiserade de planerade planskildheterna; jag kan bara komma på Riksvägen genom Norrköping (och möjligen också Söderleden i samma stad). När trafikmängderna till slut blivit så stora att det är dags att fundera på planskilda korsningar, då har så mycket bebyggelse vuxit upp kring den ursprungliga förbifarten att man i stället för utbyggnad av den väljer nybyggnad av en förbifart längre ut.

Anders

Viadukten vid Jonstaka där "gamla E6" går under VKB var bara 4,3 m "fri höjd" och betänk då att detta var en Europaväg till långt in på 80-talet innan E6 motorväg var färdig mellan Varberg Norra / korsningen med R41 och Långås mellan Varberg - Falkenberg.

Inte heller fanns dessa teknikens under som möjliggör att jag nu sitter och skriver detta vid en P-plats i närheten av Konga Ka vid Söderåsen i Skåne!

/Bengt

David M

Citat från: Anders Noren skrivet 11 augusti 2008, 08:38:34 AM
Jag gissar att man förberedde för en senare utbyggnad av Tycho Hedéns väg till planskild väg. Det var väldigt vanligt på den tiden (1960- och 1970-talen) att man planerade planskilda vägar men inledningsvis byggde dem med plankorsningar. Däremot var det väl inte lika vanligt att man till slut realiserade de planerade planskildheterna; jag kan bara komma på Riksvägen genom Norrköping (och möjligen också Söderleden i samma stad). När trafikmängderna till slut blivit så stora att det är dags att fundera på planskilda korsningar, då har så mycket bebyggelse vuxit upp kring den ursprungliga förbifarten att man i stället för utbyggnad av den väljer nybyggnad av en förbifart längre ut.

Anders

Visserligen är Tycho Hedéns väg en riktigt bred väg i en bred zon och hade utan problem kunnat byggas ut till motorvägsstandard med planskilda korsningar. Men jag får det inte att gå ihop med planerna på en motorväg förbi och norr om staden som fanns redan då, det riksvägsreservat där Bärbyledens tredje del senare byggdes ritades in på kartorna redan på 1940-talet och den planerade motorvägen mot Läby på 1950-talet skulle ha följt nästan exakt samma sträcka där E4:an senare byggdes.


Söderleden i Norrköping har aldrig varit planerad för en vidare utbyggnad vad jag vet, den 2+2väg som byggs där nu är smal nog för att kunna passa in under de orginalbroar från 1970-talet (?) som skall stå kvar.

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 11 augusti 2008, 17:11:01 PM
Visserligen är Tycho Hedéns väg en riktigt bred väg i en bred zon och hade utan problem kunnat byggas ut till motorvägsstandard med planskilda korsningar. Men jag får det inte att gå ihop med planerna på en motorväg förbi och norr om staden som fanns redan då, det riksvägsreservat där Bärbyledens tredje del senare byggdes ritades in på kartorna redan på 1940-talet och den planerade motorvägen mot Läby på 1950-talet skulle ha följt nästan exakt samma sträcka där E4:an senare byggdes.

Att man redan då tänkte sig den nationella trafiken på en led utanför stan hindrar inte att man också kan ha tänkt sig planskilda korsningar även på en lokal led som Tycho Hedéns väg. Jag vet att målstandarden för en stor del av det lokala huvudvägnätet både i Gävle och Luleå var fyra körfält och så långt som möjligt planskilda korsningar. Så var tidens sed.

Anders

ch

Vi ska nog vara glada att det fanns förutseende personer på dåtiden. ;)

Tingstadstunneln ville man bygga som 8-filig tunnel (4 filer åt vardera hållet). Räknenissarna ville ha ner det till 2 filer åt vardera hållet, och det skulle räcka gott och väl även i framtiden ansåg man. Efter visst tjat fick man igenom 3 filer åt vardera hållet. Tunneln är dimensionerad för hälften så många fordon som passeras dagligen idag. Tänk om räknenissarna hade fått igenom sitt förslag på 2 filer åt vardera hållet som ansågs vara rejält överdimensionerat för framtiden...  :o

Anders Noren

Citat från: ch skrivet 30 augusti 2008, 10:30:03 AM
Vi ska nog vara glada att det fanns förutseende personer på dåtiden. ;)

Tingstadstunneln ville man bygga som 8-filig tunnel (4 filer åt vardera hållet). Räknenissarna ville ha ner det till 2 filer åt vardera hållet, och det skulle räcka gott och väl även i framtiden ansåg man. Efter visst tjat fick man igenom 3 filer åt vardera hållet. Tunneln är dimensionerad för hälften så många fordon som passeras dagligen idag. Tänk om räknenissarna hade fått igenom sitt förslag på 2 filer åt vardera hållet som ansågs vara rejält överdimensionerat för framtiden...  :o

Om du med "förutseende personer" menar de som gladeligen rev halva städer för att få dra fram sina överdimensionerade motorleder så ska vi vara glada för varje gång "räknenissarna" lyckades få igenom sina förslag.

Anders