Stomlinjerna i Sthlms-län !!

Startat av at1981, 17 juli 2008, 08:25:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Varför har SL inte lågentrékrav på samtliga av länets stomlinjer utan bara på vissa?

Ute på Ekerö/Färingsö, i Tyresö och på 172:an ser jag ju mest normalentrévagnar och om nu de kan få köras med normalentrévagnar tycker jag nog att 474 och 676 också kan få ha normalentrévagnar till sina stomlinjer. De blå lågentrévagnarna kan användas i förorten som t.ex. 172:an och normalentrévagnar på stomlinjer ute på landsbygden som t.ex. 474 och det används ju redan på 176 ut till Färingsö som också är landsbygd.


MVH Alexander T (at1981) !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

at1981

Citat från: Walter skrivet 17 juli 2008, 08:35:44 AM
Tja enligt detta inlägget http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14337.msg98319#msg98319 så är det inte lågentre krav på 474


Hej!

Okej, tack för informationen :).
Hoppas nu Swebus flyttar sina lågentrévagnar till bättre behövande ställen inom länet och skaffar nya fina normalentrévagnar :)
N/V är ett riktigt lågentréland nu för tiden känns det som tyvärr :(

MVH Alexander T (at1981) !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Walter

Citat från: at1981 skrivet 17 juli 2008, 08:55:42 AM

Hej!

Okej, tack för informationen :).
Hoppas nu Swebus flyttar sina lågentrévagnar till bättre behövande ställen inom länet och skaffar nya fina normalentrévagnar :)
N/V är ett riktigt lågentréland nu för tiden känns det som tyvärr :(

MVH Alexander T (at1981) !!

Tja B9S vagnarna som trafikerar 474 tillhör ju trafikområdet så det kan Swebus inte göra. De ingick ju i trängselpaketet och är öronmärkta åt N/V. Att själva skaffa nya vagnar för att ersätta vagnar någon annan betalt lär inte heller göras.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

HB

Citat från: at1981 skrivet 17 juli 2008, 08:25:32 AM
Hejsan!


Varför har SL inte lågentrékrav på samtliga av länets stomlinjer utan bara på vissa?

Ute på Ekerö/Färingsö, i Tyresö och på 172:an ser jag ju mest normalentrévagnar och om nu de kan få köras med normalentrévagnar tycker jag nog att 474 och 676 också kan få ha normalentrévagnar till sina stomlinjer. De blå lågentrévagnarna kan användas i förorten som t.ex. 172:an och normalentrévagnar på stomlinjer ute på landsbygden som t.ex. 474 och det används ju redan på 176 ut till Färingsö som också är landsbygd.


MVH Alexander T (at1981) !!

Vad man tycker om lågentré/loggolvsbussar kontra höggolv har varit uppe massor av gånger i olika trådar. Det finns ett regeringsbeslut på att all kollektivtrafik ska handikappsanpassas, men det är ju inget som sker över en natt. Vartefter bussar skiftas ut av ålderskäl eller av avtalsskäl så blir det fler och fler bussar med lågt insteg. Nu närmast i tiden är det linje 176 och 177 som genom det nya trafikavtalet på Ekerö kommer att få detta.

at1981

Hej!


Jag har inge emot lågentré men låt inte komforten bli lidande. Som vi ser hos Busslink har den fina tygmattan i taket försvunnit i deras nya vagnar men de har dock kvar det där skinngrejset i nackstödet i sina regionala B9S. Swebus har varken tygmatta i taket eller skinn i nackstödet i sina B9S.

Det ser finare ut på något sätt tycker jag med tygmatta i taket än att det är ett alldeles vitt plastigt tak. Låt SL inte glömma bort komforten alltför mycket i och med detta lågentrétänkande.


Vilken var den största anledningen om vi går bakåt i tiden att SL/Busslink 4296 - 4310, 5611 - 5620 samt 5651 - 5658 fick tygmatta i taket liksom Busslink 4511 - 4514 (Swebus 1864 - 1867 där 1866 och 1867 måste ha byggts lite senare än 1864 och 1865 p.g.a. annan modell av lamporna i taket) och så har vi 5411 - 5413 också. De sistnämnda användes ju på Viking Lines Kapellskärslinje förr och 56-vagnarna samt 45-vagnarna jag nämde användes i Nacka/Värmdö men sedan finns ju några fåtal 5680-vagnar som också har blå tygmatta i taket och den gemensamma nämnaren är att de har sådant där skinngrejs i nackstödet också.

Det blir väl lite mjukare åt huvudet med det än det vanliga sätestyget så att säga.


Jo, det kostar pengar med högre komfort men tydligen hade man råd med det på 1990-talet och i början av 2000-talet eller nu när de där 5680-vagnarna kom.


MVH Alexander T (at1981) !!


Ps.

* Hur är det med komforten i regionala vagnar runt om i Sverige med tygmattor och skinn i nackstödet och gardiner med mer?
* Finns det vissa landsbygdsområden i Sverige där nattbelysning är vanligt förekommande att användas då det är mörkt utomhus?

Ds.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Att det är tyg i taget har ju ingeting med komforten att göra, huvudsaken måste väl ändå vara att de finns solskydd för fönstren höga stolar, säkerhetsbälten, armstöd och punktbelysning vid stolarna


och precis som Hb skriver beror ju på vem som kör blåbussarna på vilka bussar det är, när de ska skaffas nya bussar till tyresö och vaxholm lär de knappast bli b12ma

Jo

Citat från: at1981 skrivet 17 juli 2008, 17:38:10 PM
Hej!

Det ser finare ut på något sätt tycker jag med tygmatta i taket än att det är ett alldeles vitt plastigt tak. Låt SL inte glömma bort komforten alltför mycket i och med detta lågentrétänkande.
Lite mer ombonat känns det kanske.

Citat från: at1981 skrivet 17 juli 2008, 17:38:10 PM
Det blir väl lite mjukare åt huvudet med det än det vanliga sätestyget så att säga.
Den största fördelen torde väl vara att det inte blir så förbannat skitigt/sunkigt där alla suttit och gnidit håret som innehåller diverse smuts och hårstylingsmedel.

Nackdelen är att vissa har en förkärlek att repa/skära sönder dessa skinn/läder/plastbitar



Citat från: at1981 skrivet 17 juli 2008, 17:38:10 PM
* Hur är det med komforten i regionala vagnar runt om i Sverige med tygmattor och skinn i nackstödet och gardiner med mer?
Ser inte "tygmattor och skinn i nackstödet" som något jätteprioriterat. Däremot har ju de rena låggolvsbussarna som nu används även på landet i sig medfört en avsevärd komfortförsämring. Bullernivån i tex. MB Citaro är ju som att gå ett antal årtionden tillbaka känns det som. Standardsäterna för passagerarna i nämnda buss håller väl inte heller direkt lyxklass.

Citat från: at1981 skrivet 17 juli 2008, 17:38:10 PM
* Finns det vissa landsbygdsområden i Sverige där nattbelysning är vanligt förekommande att användas då det är mörkt utomhus?

Det är ju lite grann upp till föraren själv att välja belysning i flera fall även om det finns riktlinjer. Om det finns fungerande läslampor på alla passagerarplatserna och det är långt mellan busshållplatserna(alltså snabbuss/expressbuss/tågbuss) så förekommer det väl att man i princip har nästan nedsläckt i alla fall om det är rena pendlarturer. Men att på en vanlig landsbygdslinje med många stopp ha detta innebär ju ingen komforthöjning då man tvingas tända upp bussen vid varje stopp i alla fall.

Andy

Ibland önskar man att inredningen bestod av hårdplastsäten som kunde spolas av med högtryckstvätt... Man blir så ledsen när man plockat ut en av områdets finaste vagnar och sen ser att någon mått pyton på plyschsätet.

Ersa

#9
Om SL vill ha detaljer som tygmattor i taket, höga/fällbara stolar och annan dyr utrutsning måste detta stå i avtalet. Kräver inte huvudmannen (SL) sådana saker finns det ingen anledning för trafikutövarna (Busslink/Swebus/Arriva) att bekosta en massa "lullull". Bekväma bussar som är utrustade utöver vad avtalet kräver (t.ex Fridströms SL-vagnar) är något som kommer att försvinna i framtiden när kraven på årsmodellmässigt nya lågentrébussar som kan ha låg utrustningsnivå kommer runtom i landet. Priserna pressas och företaget som lagt det lägsta budet tänker så ekonomiskt som möjligt för att få ekonomin att gå i någorlunda plus.  :-\

Du letar ju själv alltid efter billiga biljetter, Alexander. Låga biljettpriser leder ju till lägre vinst, och således mindre pengar att köpa tygmattor för.  ;)

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 17 juli 2008, 17:38:10 PM
* Finns det vissa landsbygdsområden i Sverige där nattbelysning är vanligt förekommande att användas då det är mörkt utomhus?

På alla längre linjer i hela Norrland + Dalarna skulle jag vilja påstå. Särskilt på de länsöverskridande långfärdslinjerna (blåbussarna).
I tätortstrafiken gäller dock lysrör på max styrka, speciellt nattetid!  ;D

at1981

Citat från: HB skrivet 17 juli 2008, 09:59:02 AM
Vad man tycker om lågentré/loggolvsbussar kontra höggolv har varit uppe massor av gånger i olika trådar. Det finns ett regeringsbeslut på att all kollektivtrafik ska handikappsanpassas, men det är ju inget som sker över en natt. Vartefter bussar skiftas ut av ålderskäl eller av avtalsskäl så blir det fler och fler bussar med lågt insteg. Nu närmast i tiden är det linje 176 och 177 som genom det nya trafikavtalet på Ekerö kommer att få detta.


Hej!

Apropå det här regeringsbeslutet du skriver om så har jag en liten fundering.


Varför köpte Swebus in nya Volvo-boggi (67-vagnar) och KR bl.a. köpte in nya ledvagnar från Volvo och så den där boggi (t.ex. Vagn 239) som inte är lågentré till Uppsala län?

Ett möjligt svar jag kan finna är att regeringsbeslutet ifråga inte var fattat när dessa inköp gjordes alternativt att regeringen i sin tur bara valt ut vissa av Sveriges landsting ska ha dessa lågentrékrav.

(hehe -- Undrar när det blir lågentré på linje 45 mellan Mora - Östersund samt Östersund - Gällivare :P -- för mig borde ett regeringsbeslut vara rikstäckande)

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

JAB

Handikappanpassas, ja. Lågentre nja. Det är tillgängligheten som räknas, därför torde det vara fullt möjligt att på längre linjer använda rullstolslift i st f lågentre ...

Annars skulle det vara intressant med personhiss mellan våningarna i en dubbeldäckare  ;)

at1981

Hej!


Hoppas SL och dess entreprenörer köper in handikappsanpassade normalentrévagnar nu :).

T.ex. på långlinjer som 312, 318, 434, 492, 592, 626, 632, 634, 636, 637,639, 676, 785, 791, 848, 897 (med fler, där restiden är minst 1h mellan två ändhållplatser från tätort till landsbygd alt. från tätort till tätort via landsbygd eller från landsbygd till landsbygd och slutligen från landsbygd till landsbygd via tätort). (Vid ringlinjer så skall den mest avlägsna punkten ligga 1h från den mest centrala orten.)

--- det kan vi ha som minimikrav :P :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Greger Larsson

Citat från: at1981 skrivet 20 juli 2008, 09:16:52 AM



(hehe -- Undrar när det blir lågentré på linje 45 mellan Mora - Östersund samt Östersund - Gällivare :P -- för mig borde ett regeringsbeslut vara rikstäckande)



Lågentré på linje 45 finns väl sedan några år tillbaka, åtminstone på vissa avgångar. Likaså på linje 63 mellan Östersund och Umeå. För att inte tala om linje 100 Sundsvall-Luleå, där samtliga ordinare bussar har lågt insteg. Inga lyftar behövs.

/GL