Borås Lokaltrafiks nytillskott [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 16 juli 2008, 20:16:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Inte bara bästa budet, enda budet som fullföljde ställda krav, men visst var det olyckigt att inte ngn mer kunde konkurrera då
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

yngrot

. Dumt blir det väl ofta i LOU affärer, men inte dumt av BL
[/quote]

Så rätt så det är nästan som att köpa grisen i säcken när man har med LOU att göra :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Trafikar´n skrivet 10 augusti 2008, 18:26:53 PM
Inte bara bästa budet, enda budet som fullföljde ställda krav, men visst var det olyckigt att inte ngn mer kunde konkurrera då



Volvo kunde men det föll på att de inte kunde leverera samma typ och inte heller nån under tiden de bytte modell så den nya inte fanns med gasdrift.. men Mercedes har väl oxå haft gas men de la väl inte in nått bud vad jag kommer ihåg.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

Stämmer bra med vad undertecknad hört,o minns vissa rykten om att man helst köpt Mercedes men tack vare LOU fick man inte ens fråga dem, eftersom de inte lade in ett anbud.. Sen kan vi jämföra MAN med motsvarande generation volvo=lundabussarna... så MAN var kanske inte det sämsta köpet iaf. Förutom fabrikationsfel o misskötsel har de väl motormässigt skött sig bättre än Volvona?

O nu ska vi inte prata ryckighet o andra brister som beror på gaskvaliten
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 10 augusti 2008, 04:59:47 AM
Det mesta är väl bättre än MAN som linjevagnar, men tror att BLförarna hellre hade sett Scania.
Det undrar jag. 048-057 har väl inte direkt imponerat på företaget och ett antal av dess förare. Inte med alla onödiga fel som finns på dessa.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Jo de hade,, i alla fall de som var med om MANarnas inkörningsproblem... Hade nöjet att ha en groggafton med flera BLarna i natt o vi pratade ljust om det... Dörrfel som tvingade fram bärgningar, oförklarliga fel meddelande som gjorde att bussen inte gick att köra... mm Visst anser de att Scaniorna krånglat, men inte så ofta, så tätt som MAN-bussarna gjorde. Stämningen är mer att det är goda vagnar att köra & man har otur igen om de stannar. Med MANbussar första åren säger de att bara väntade på när det skulle slå stopp,,,

Fast allt är ju en fråga om hur länge man varit med o hur mkt man vill minnas.. en av kvällens groggvänner minns inte alls alla gånger han inväntat TFL/bytesbuss/bärgare under 2004  ;D
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

yngrot

Groggen skulle ju kunna "sabba" lite av vad man minns... ;D     men visst är det så att MAN kränlgade mer som nya och dessutom alla knasiga felmeddelande i displayen som man så vitt jag vet helt slipper på Scania då dessa inte är lika mycket styrda av en lite datorj#####.... ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 13 augusti 2008, 03:16:32 AM
Jo de hade,, i alla fall de som var med om MANarnas inkörningsproblem... Hade nöjet att ha en groggafton med flera BLarna i natt o vi pratade ljust om det... Dörrfel som tvingade fram bärgningar, oförklarliga fel meddelande som gjorde att bussen inte gick att köra... mm Visst anser de att Scaniorna krånglat, men inte så ofta, så tätt som MAN-bussarna gjorde. Stämningen är mer att det är goda vagnar att köra & man har otur igen om de stannar. Med MANbussar första åren säger de att bara väntade på när det skulle slå stopp,,,

Fast allt är ju en fråga om hur länge man varit med o hur mkt man vill minnas.. en av kvällens groggvänner minns inte alls alla gånger han inväntat TFL/bytesbuss/bärgare under 2004  ;D
Enligt vad som framkommer i Veckobreven skrivna av trafikchefen själv så synes ett missnöje över Scaniorna, men i jämförelse med Din beskrivning så är nog MAN-bussarna i en klass för sig själv. Sen kan en sak också bero på att man skulle tecknat serviceavtal med Svenska Neoplan istället för att försöka "fixa själv".
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickard_

Okej. Men nu har BL dom bussarna som dom har. Jag är nöjd iaf när jag tänker efter.

cobra_81

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 juli 2008, 20:16:39 PM



Hej!

Kan ju meddela att BJB 994 heter 25 228 och BJC 402 heter 25 229.

Båda dessa Rullade igår (torsdag) som Fotbollsbussar till Borås Arena.  ;D :D
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005